Boete voor zwartrijden 'dankzij' NMBS-website
Geplaatst: 03 feb 2011, 09:20
Rechtenstudent Koen Mast heeft van de NMBS een boete van 75 euro gekregen voor zwartrijden. Hij zat op de trein Antwerpen-Gent maar had een campuskaart voor Brussel-Gent. 'De NMBS-routeplanner raadde me die omweg aan', zegt Koen. Maar de NMBS houdt voet bij stuk: 'Je moet de kortste weg nemen.'
Dat de kortste weg tussen twee punten een rechte lijn is, daar moet je geen wiskundige voor zijn. De treinbegeleider die werkstudent Koen Mast (24) op 18 september 2010 controleerde, aarzelde dan ook geen moment. Want wie van 'zone Brussel' naar 'zone Gent' reist, hoort niet op de trein van Antwerpen naar Gent te zitten.
Daarom wees de treinbegeleider de rechtenstudent erop dat hij een illegaal traject aflegde, waarop zich een discussie ontspon. Die discussie escaleerde en kreeg een wel heel lange staart, tot bij de ombudsdienst van de NMBS. Maar de NMBS blijft bij haar standpunt: 'Gelet op de gegevens in ons bezit vinden wij het niet opportuun een commerciële beslissing te nemen.' Koen Mast moet en zal een boete van 75 euro betalen.
Aansluiting missen
Maar hij weigert. 'Ik reis voor mijn studies over en weer tussen Gent-Dampoort en Brussel-Noord', vertelt Koen. 'Als ik dat traject ingeef op de routeplanner van de NMBS-website, is de rit via Antwerpen een van de opties. Bovendien hebben de treinen zo vaak vertraging dat ik in Gent-Sint-Pieters geregeld mijn aansluiting naar Gent-Dampoort miste. Via Antwerpen heb ik iets meer speling, zodat ik meestal sneller ter bestemming ben als ik die zogenaamde omweg neem.'
'Ik word behandeld als zwartrijder omdat ik ervoor kies om op tijd in mijn bed te liggen', zegt Koen. 'Maar ik ga niet voor mijn plezier via Antwerpen, ik ben er geen uren gaan rondhangen. Na een zware dag wilde ik gewoon naar huis, en ik heb de weg genomen die uit ervaring de snelste blijkt te zijn.'
Doodvriezen
De NMBS houdt echter voet bij stuk. 'De regels van de campuskaart zijn duidelijk: je hoort de kortst mogelijke route te nemen', zegt woordvoerster Frieke Neyrinck. Ook als daar vertragingen optreden? 'De campuskaart is een al heel voordelige formule voor jongeren, je moet de weg volgen die in de regel de beste is.'
Maar Koen Mast kan er niet mee lachen en is niet van plan om er zich bij neer te leggen, zelfs niet nu de ombudsdienst hem adviseerde om toch maar te betalen. 'Als ik theoretisch met een bommeltreintje naar huis zou kunnen sporen omdat het traject korter is, dan moet ik dat ook van de NMBS. Of ik in de overstapstations doodvries, de laatste aansluitingen met De Lijn mis, overvallen word in Brussel-Noord... Dat telt niet mee?'
Voor een herhaling hoeft Koen Mast alvast niet te vrezen. Hij is intussen verhuisd... naar Antwerpen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GL935SM1U
Dat de kortste weg tussen twee punten een rechte lijn is, daar moet je geen wiskundige voor zijn. De treinbegeleider die werkstudent Koen Mast (24) op 18 september 2010 controleerde, aarzelde dan ook geen moment. Want wie van 'zone Brussel' naar 'zone Gent' reist, hoort niet op de trein van Antwerpen naar Gent te zitten.
Daarom wees de treinbegeleider de rechtenstudent erop dat hij een illegaal traject aflegde, waarop zich een discussie ontspon. Die discussie escaleerde en kreeg een wel heel lange staart, tot bij de ombudsdienst van de NMBS. Maar de NMBS blijft bij haar standpunt: 'Gelet op de gegevens in ons bezit vinden wij het niet opportuun een commerciële beslissing te nemen.' Koen Mast moet en zal een boete van 75 euro betalen.
Aansluiting missen
Maar hij weigert. 'Ik reis voor mijn studies over en weer tussen Gent-Dampoort en Brussel-Noord', vertelt Koen. 'Als ik dat traject ingeef op de routeplanner van de NMBS-website, is de rit via Antwerpen een van de opties. Bovendien hebben de treinen zo vaak vertraging dat ik in Gent-Sint-Pieters geregeld mijn aansluiting naar Gent-Dampoort miste. Via Antwerpen heb ik iets meer speling, zodat ik meestal sneller ter bestemming ben als ik die zogenaamde omweg neem.'
'Ik word behandeld als zwartrijder omdat ik ervoor kies om op tijd in mijn bed te liggen', zegt Koen. 'Maar ik ga niet voor mijn plezier via Antwerpen, ik ben er geen uren gaan rondhangen. Na een zware dag wilde ik gewoon naar huis, en ik heb de weg genomen die uit ervaring de snelste blijkt te zijn.'
Doodvriezen
De NMBS houdt echter voet bij stuk. 'De regels van de campuskaart zijn duidelijk: je hoort de kortst mogelijke route te nemen', zegt woordvoerster Frieke Neyrinck. Ook als daar vertragingen optreden? 'De campuskaart is een al heel voordelige formule voor jongeren, je moet de weg volgen die in de regel de beste is.'
Maar Koen Mast kan er niet mee lachen en is niet van plan om er zich bij neer te leggen, zelfs niet nu de ombudsdienst hem adviseerde om toch maar te betalen. 'Als ik theoretisch met een bommeltreintje naar huis zou kunnen sporen omdat het traject korter is, dan moet ik dat ook van de NMBS. Of ik in de overstapstations doodvries, de laatste aansluitingen met De Lijn mis, overvallen word in Brussel-Noord... Dat telt niet mee?'
Voor een herhaling hoeft Koen Mast alvast niet te vrezen. Hij is intussen verhuisd... naar Antwerpen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GL935SM1U