afstand tussen 2 punten

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Frederic007

afstand tussen 2 punten

Bericht door Frederic007 »

Hey allemaal,

Ik zoek voor een project de afstand tussen 2 spoorwegterminals (nl. die van Meerhout en die van Genk), in km. Hoewel ik al veel op google heb gezocht, heb ik nog niets concreets gevonden. Is er ergens informatie beschikbaar over de afstand tussen deze 2 punten (en indien we dan toch bezig zijn, hoe lang dat zou duren ;))

Alvast bedankt!
Steve

Re: afstand tussen 2 punten

Bericht door Steve »

Zomaar een vraag: de afstand via het spoor, of in vogelvlucht?
LML

Bericht door LML »

Een spoorwegterminal in Meerhout? Dat kan enkel een terminal zijn in Meerhout-Zittaart (op de goederenlijn Zittaart-Herentals), of vergis ik mij...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Frederic007

MIVB-reiziger schreef:Zomaar een vraag: de afstand via het spoor, of in vogelvlucht?
De afstand via het spoor wel te verstaan :)
LML schreef:Een spoorwegterminal in Meerhout? Dat kan enkel een terminal zijn in Meerhout-Zittaart (op de goederenlijn Zittaart-Herentals), of vergis ik mij...?
Klopt, de terminal die zich achter Nike bevindt (grens Meerhout/Laakdal)
K V B

Bericht door K V B »

Je kan die informatie vinden op www.railaccess.be.

Ga naar die site en klik op "netverklaring 2011 2012". Onderaan de pagina vind je het hoofddocument en de bijlagen. Bij de bijlagen onder andere een "technische kaart van het net" en een document met "afstanden tussen stations en knooppunten". Met die twee documenten moet het mogelijk zijn die afstand uit te rekenen.
Frederic007

K V B schreef:Je kan die informatie vinden op http://www.railaccess.be.

Ga naar die site en klik op "netverklaring 2011 2012". Onderaan de pagina vind je het hoofddocument en de bijlagen. Bij de bijlagen onder andere een "technische kaart van het net" en een document met "afstanden tussen stations en knooppunten". Met die twee documenten moet het mogelijk zijn die afstand uit te rekenen.
het lijkt er op dat dit inderdaad is wat ik zoek.
Helaas, "Toegang gereserveerd voor onze klanten" en ik ben geen klant :( dus ik kan het document niet raadplegen
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Frederic007 schreef:het lijkt er op dat dit inderdaad is wat ik zoek.
Helaas, "Toegang gereserveerd voor onze klanten" en ik ben geen klant :( dus ik kan het document niet raadplegen
Toch wel, die info is voor iedereen toegankelijk.
Zie https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/11886478
en https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/nl/11915067

Er zijn twee routes mogelijk: via Herentals - Mol - Hasselt en via Herentals - Lier - driehoek Aarschot - driehoek Hasselt.
Je moet dus kijken naar de lijnen 207, 29, 15, 16, 35 en 21A.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Frederic007

Heel erg bedankt!
Uit mijn snelle berekeningen blijkt dat dit 104.8 km bedraagt.

Nu we toch aan het vragen zijn: ik ben ook op zoek naar informatie over een "gemiddelde" (degene die het vaakst rijden op zo'n traject) trein die containers vervoert.
Meerbepaald:
-snelheid (veronderstellend dat deze vlot kan rijden - geen rekening houden met wachttijden)
-verbuik (in diesel, zoals bv. voor een auto 7l/100km)
Steven

Bericht door Steven »

indertijd had een HLD51 zowat 5L/1KM als ik me niet vergis, al is alles natuurlijk afhankelijk van het profiel van de lijn en niet te vergeten van de te slepen last.
Frederic007

thank you!!
overweg13

Bericht door overweg13 »

En toch heb ik een probleem met die berekening. Ik ben zelf een fervent gebruiker van de netverklaring.
Nu, lijn 207 loopt van Meerhout-W.C.T. naar Y. Wolfstee. Die zou logischerwijs toch op lijn 15 moeten liggen? Maar daar vind ik alleen verb. transterminal (en de halte Wolfstee). Wat zie ik eigenlijk over het hoofd?
Met vriendelijke groet

overweg13
Bibke

Bericht door Bibke »

Vic,

Is dat niet omdat men daar een stuk van de deels opgebroken spoorlijn 29 naar Aarschot moet gebruiken (opduwen) om dan vanop dat stuk de spoorlijn 15 op te rijden richting Herentals?

BTW: het is de bedoeling om daar een wissel te leggen op de spoorlijn 15 om zo rechtstreeks van Antwerpen naar Laakdal te kunnen rijden en niet meer te moeten rijden naar en van Herentals.
Ter info: Nike ligt in Laakdal en de terminal van Meerhout ligt nog meer richting Ham. Hij ligt tot aan de sluizen van Ham.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Bibke schreef:Vic,

Is dat niet omdat men daar een stuk van de deels opgebroken spoorlijn 29 naar Aarschot moet gebruiken (opduwen) om dan vanop dat stuk de spoorlijn 15 op te rijden richting Herentals?

BTW: het is de bedoeling om daar een wissel te leggen op de spoorlijn 15 om zo rechtstreeks van Antwerpen naar Laakdal te kunnen rijden en niet meer te moeten rijden naar en van Herentals.
Ter info: Nike ligt in Laakdal en de terminal van Meerhout ligt nog meer richting Ham. Hij ligt tot aan de sluizen van Ham.
En nu vind ik in de netverklaring inderdaad een stukje van lijn 29 waar ik over gekeken had: Y. Wolfstee - Y Albertkanaal, waar dan weer aangesloten kan worden op lijn 15 - het is 0.5 km lang. Heb ik het dan correct als ik de volgende reisweg in elkaar knutsel:
- lijn 207 Meerhout-W.T.C. - Y. Wolfstee 22.5 km;
- lijn 29 Y. Wolfstee - Y. Albertkanaal 0.5 km
- lijn 15 Y. Albertkanaal - Herentals 1.8 km
en vandaar verder richting Y. Zonhoven (technisch eindpunt van lijn 15?
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Klopt, denk ik, Vic. Maar om verder naar Genk-Goederen te rijden zal er doorgereden moeten worden tot in Hasselt om daar kop te maken en terug te rijden over lijn 21A.
Een andere mogelijke route is, zoals ik signaleerde, via Lier, driehoek Aarschot en driehoek Hasselt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Frederic007

Paul schreef:Klopt, denk ik, Vic. Maar om verder naar Genk-Goederen te rijden zal er doorgereden moeten worden tot in Hasselt om daar kop te maken en terug te rijden over lijn 21A.
Een andere mogelijke route is, zoals ik signaleerde, via Lier, driehoek Aarschot en driehoek Hasselt.
De eerste methode die vermeld wordt is de korste (via Hasselt is 120 km)

Dit is mijn berekening:

Traject WCT – Y.Wolfstee (22.5 km)

Traject Y.Wolfstee – Y.Albertkanaal (0.5 km)

Traject Y.Albertkanaal – Y.Zonhoven (63.1 km)

Traject Y.Zonhoven – Genk-Goederen (14.3 km)

Traject Genk-Goederen – Y.Bosdel (4.4 km)

Totaal traject: 104.8 km
Plaats reactie