Controleur reizigers: verdwenen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
jotie

Controleur reizigers: verdwenen?

Bericht door jotie »

Tot voor enkele jaren kwam ik zowat ieder kwartaal wel eens een 'controleur' tegen op de trein (zo bleek althans uit de badge die ze opspeldden), gekleed in gewone kledij (dus geen uniform), in het bezit van een groene inkt knippende controletang en klaarblijkelijk opererend met als missie ieder vervoersbewijs een paar keer om te draaien en tot het laatste detail te controleren. Reisde je met een treinkaart, dan moest de identiteitskaart worden bovengehaald. Jongeren, eender hoe oud of hoe jong ze er ook uitzagen, die met een Go Pass onderweg waren, mochten hetzelfde doen. Wee uw gebeente als je met iets niet helemaal in orde was, want die controleur schreef iedereen zonder verpinken een schoon briefje met alle mogelijk boetes en toeslagen. De laatste drie, vier of misschien wel vijf jaar heb ik die evenwel niet meer gezien, ofschoon ik nog altijd evenveel met de trein onderweg ben. Zijn die heren (en misschien dames, hoewel ik er nooit een heb ontmoet) van het spoor verdwenen? Wie waren ze eigenlijk? En waarom zie ik ze nu niet meer? (Of is het tegenwoordig zoals met die MIVB-controlebrigade waarvan men beweert dat ze bestaat, maar mij daarvan in 20 jaar nog geen bewijs heeft geleverd?)

Ik vraag dat enkel omdat ik onlangs op een Duitse premetro nog eens aardig verschoot toen er plots een man in burgerkledij om mijn kaartje vroeg en ik een moment lang zocht naar een uniform vooraleer ik doorhad wat er gebeurde. En eigenlijk ook wel omdat ik die nauwgezette controles best wel op prijs kon stellen. Streng, ja, maar met smoesjes allerhande moest je gewoonweg niet aankomen (in tegenstelling tot bij de doorsnee TBG) - en in die zin dus ook rechtvaardig.
Steven

Re: Controleur reizigers: verdwenen?

Bericht door Steven »

de brigades zijn nu allemaal in uniform, burgercontroles (om ze zo te noemen) bestaan dus niet meer.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

jotie schreef:Tot voor enkele jaren kwam ik zowat ieder kwartaal wel eens een 'controleur' tegen op de trein (zo bleek althans uit de badge die ze opspeldden), gekleed in gewone kledij (dus geen uniform), in het bezit van een groene inkt knippende controletang en klaarblijkelijk opererend met als missie ieder vervoersbewijs een paar keer om te draaien en tot het laatste detail te controleren. Reisde je met een treinkaart, dan moest de identiteitskaart worden bovengehaald. Jongeren, eender hoe oud of hoe jong ze er ook uitzagen, die met een Go Pass onderweg waren, mochten hetzelfde doen. Wee uw gebeente als je met iets niet helemaal in orde was, want die controleur schreef iedereen zonder verpinken een schoon briefje met alle mogelijk boetes en toeslagen.
De TBG kan dat toch ook allemaal doen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Steven

Bericht door Steven »

een TBG heeft een controleren en begeleidende functie. Hij kan u ook nog een ticket verkopen. Een controlebrigade zoekt de fraudeurs op. Je bent in orde of je bent het niet. Het is dan echt zwart of wit voor die mensen.
Ook in het buitenland kent men deze functie. Onder meer in Zwitsterland en Oostenrijk waar er treinen met zelfcontrole zijn (je moet u ticket geldig maken aan een toestel op het perron) is het vrij duidelijk als de bewuste controle er toch op komt.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:Onder meer in Zwitsterland en Oostenrijk waar er treinen met zelfcontrole zijn (je moet u ticket geldig maken aan een toestel op het perron) is het vrij duidelijk als de bewuste controle er toch op komt.
Kan de TBG daar niet zien of de reiziger zijn ticket wel of niet geldig gemaakt heeft?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Steven

Bericht door Steven »

een TBG doet dat ook maar gaat er meestal sneller over, een speciale brigade zal zoals hier boven reeds gemeld staat zelden een leeftijd controleren tenzij bij grote twijfel. Een speciale brigade doet altijd volledige controle, dus altijd leeftijd, traject en identiteit nakijken volgens het gebruikte ticket/abo.
groentje

Bericht door groentje »

En kunnen dat ook, omdat ze geen andere taken hebben. Een tbg moet ook de deuren sluiten, het vertrek begeleiden, info geven...
Steven

Bericht door Steven »

inderdaad de brigademensen doet niets anders dan vervoersbewijzen nazien, ze zijn niet voorzien om info te geven, deuren te sluiten, vertrek te geven, aankondigingen te doen, bestuurder op de hoogte te brengen van bepaalde informatie, ....
Nils

Bericht door Nils »

jotie schreef:Tot voor enkele jaren kwam ik zowat ieder kwartaal wel eens een 'controleur' tegen op de trein (zo bleek althans uit de badge die ze opspeldden), gekleed in gewone kledij (dus geen uniform), in het bezit van een groene inkt knippende controletang en klaarblijkelijk opererend met als missie ieder vervoersbewijs een paar keer om te draaien en tot het laatste detail te controleren. Reisde je met een treinkaart, dan moest de identiteitskaart worden bovengehaald. Jongeren, eender hoe oud of hoe jong ze er ook uitzagen, die met een Go Pass onderweg waren, mochten hetzelfde doen. Wee uw gebeente als je met iets niet helemaal in orde was, want die controleur schreef iedereen zonder verpinken een schoon briefje met alle mogelijk boetes en toeslagen. De laatste drie, vier of misschien wel vijf jaar heb ik die evenwel niet meer gezien, ofschoon ik nog altijd evenveel met de trein onderweg ben. Zijn die heren (en misschien dames, hoewel ik er nooit een heb ontmoet) van het spoor verdwenen? Wie waren ze eigenlijk? En waarom zie ik ze nu niet meer? (Of is het tegenwoordig zoals met die MIVB-controlebrigade waarvan men beweert dat ze bestaat, maar mij daarvan in 20 jaar nog geen bewijs heeft geleverd?)

Ik vraag dat enkel omdat ik onlangs op een Duitse premetro nog eens aardig verschoot toen er plots een man in burgerkledij om mijn kaartje vroeg en ik een moment lang zocht naar een uniform vooraleer ik doorhad wat er gebeurde. En eigenlijk ook wel omdat ik die nauwgezette controles best wel op prijs kon stellen. Streng, ja, maar met smoesjes allerhande moest je gewoonweg niet aankomen (in tegenstelling tot bij de doorsnee TBG) - en in die zin dus ook rechtvaardig.
Dat doet mij altijd denken aan "den dikken en den dunnen".
Dat waren jarenlang de controleurs in burger tussen Gent en Brugge.
Ze konden even goed een uniform aan doen want iedereen kende ze toch al.
Bovendien valt "ne lange smallen" met daarnaast" ne kleine gezette" altijd vrij hard op. :D
Trammist

Bericht door Trammist »

Ik heb nog ID-controle gekregen van zo iemand eind juni 2010...
Stef

Bericht door Stef »

Zijn de TBG op de hoogte wanneer er brigades op de trein komen? Toen ik tot een jaar of 4 geleden nog elke dag pendelde naar Gent, heb ik in totaal 2x controle gehad van een brigade. In 1 geval had ik tussen FSN en FLK controle gehad van de TBG. in FLK kwam de brigade er op en hadden we een tweede maal controle. Toen ik aanhaalde dat er reeds controle was geweest door de TBG, kreeg ik snertend als antwoord dat hij het ook moest zien.

Het allerstrafste was dat er kort daarna een tweede controleur van de brigade kwam om nog eens alles te vragen. Opnieuw zei ik dat er reeds controle geweest was zowel van de TBG als van iemand anders van de brigade. Maar je moet niet denken dat die dat geloofde... Ik heb toen op een kwartier tijd 3x mijn vervoerbewijs moeten laten tonen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kika

Bericht door kika »

jotie schreef:Ik vraag dat enkel omdat ik onlangs op een Duitse premetro nog eens aardig verschoot toen er plots een man in burgerkledij om mijn kaartje vroeg en ik een moment lang zocht naar een uniform vooraleer ik doorhad wat er gebeurde. En eigenlijk ook wel omdat ik die nauwgezette controles best wel op prijs kon stellen. Streng, ja, maar met smoesjes allerhande moest je gewoonweg niet aankomen (in tegenstelling tot bij de doorsnee TBG) - en in die zin dus ook rechtvaardig.
Het antwoord op het Belgische gedeelte hebben anderen u al gegeven, over het Duitse gedeelte: z/hij hoort u ook de eigen identificatiebadge te tonen. En anders moet je er gewoon om vragen. Bij mijn eigen verkehrsverbund zijn er zowel geuniformeerde als burgercontroles, maar vaak ben ik ze nog niet tegengekomen. En nu komt het strafste: omdat deze controleurs wel eens bedreigd worden/zich bedreigd voelen mogen ze ervoor kiezen om onder een valse naam te werken. Schijnbaar is het al voorgevallen dat er controleurs na werktijd werden lastig gevallen, vandaar. Iemand uit mijn woonwijk is zo'n controleur en dan sta je wel even raar te kijken als mijnheer xyz plots abc als naam op z'n pasje heeft staan. Er zijn dus duizenden Duitsers die onder een valse naam werken, om te controleren of jij wél in orde bent...
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Stef schreef:Zijn de TBG op de hoogte wanneer er brigades op de trein komen? Toen ik tot een jaar of 4 geleden nog elke dag pendelde naar Gent, heb ik in totaal 2x controle gehad van een brigade. In 1 geval had ik tussen FSN en FLK controle gehad van de TBG. in FLK kwam de brigade er op en hadden we een tweede maal controle. Toen ik aanhaalde dat er reeds controle was geweest door de TBG, kreeg ik snertend als antwoord dat hij het ook moest zien.

Het allerstrafste was dat er kort daarna een tweede controleur van de brigade kwam om nog eens alles te vragen. Opnieuw zei ik dat er reeds controle geweest was zowel van de TBG als van iemand anders van de brigade. Maar je moet niet denken dat die dat geloofde... Ik heb toen op een kwartier tijd 3x mijn vervoerbewijs moeten laten tonen.
Tja, als iedereen zegt dat het reeds gezien is kom je ook niet veel verder he.

Ik heb al TBG's gehad die ik nog niet eerder in de trein heb gezien die gewoon vragen of het al gecontroleerd is (waarop ik dan uiteraard 'ja' zeg wanneer het effectief zo is).
Een hele hoop zwartrijders zal ook wel zeggen dat het ticket - dat ze niet hebben - al gecontroleerd is.
K V B

Bericht door K V B »

Dieselfreak schreef:
Steven schreef:Onder meer in Zwitsterland en Oostenrijk waar er treinen met zelfcontrole zijn (je moet u ticket geldig maken aan een toestel op het perron) is het vrij duidelijk als de bewuste controle er toch op komt.
Kan de TBG daar niet zien of de reiziger zijn ticket wel of niet geldig gemaakt heeft?
In treinen met "selbstkontrolle" zijn er geen conducteurs. Enkel steeksproefgewijze controles. Praktisch alles wat niet IC of IR is rijd zonder conducteur in Zwitserland.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

trainfreak schreef:Ik heb al TBG's gehad die ik nog niet eerder in de trein heb gezien die gewoon vragen of het al gecontroleerd is (waarop ik dan uiteraard 'ja' zeg wanneer het effectief zo is).
Een hele hoop zwartrijders zal ook wel zeggen dat het ticket - dat ze niet hebben - al gecontroleerd is.
In de zweedse treinen en duitse ICE's is dat ook vaak het geval.
Plaats reactie