NMBS gaat 10 miljard euro investeren

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
Brent

NMBS gaat 10 miljard euro investeren

Bericht door Brent »

De NMBS-Groep (NMBS-Holding, NMBS en Infrabel) wil over vijf jaar 10,4 miljard euro investeren. De federale overheid zal meer dan 60 procent daarvan financieren. Dat blijkt uit het ondernemingsplan 2008-2012.

Gemiddelde investeringen

In infrastructuurbeheerder Infrabel wordt 6,8 miljard euro geïnvesteerd, in de operator NMBS 2,7 miljard en in de NMBS-Holding 869 miljoen. De gemiddelde investeringen van de NMBS-Groep gaan van 1,7 miljard euro per jaar tussen 2005 en 2007 naar 2,1 miljard euro tussen 2008 en 2012.

Meer cargo, meer reizigers

De NMBS wil zijn cargo-activiteit opdrijven, maar verwacht van de overheid wel stimuli voor het vervoer van goederen over het spoor.

In 2012 wordt gemikt op een operationeel resultaat van 299 miljoen euro. Op vijf jaar moet het bruto bedrijfsresultaat met 11,3 procent de hoogte in.

Bedoeling is ook om tussen 2006 en 2012 25 procent meer reizigers te vervoeren, of 227 miljoen reizigers tegen 2012. (belga/tdb)
Bron: http://www.rijdendpersoneel.be/viewtopi ... view=print
Hogersluys

Re: NMBS gaat 10 miljard euro investeren

Bericht door Hogersluys »

Goed nieuws. Enkel het zinnetje dat de NMBS haar cargo-activiteiten wil versterken is slecht nieuws. De NMBS had beter haar verlieslijdende cargoafdeling afgestoten. Het lijkt mij dat het nooit kan concurreren met de private spelers. Het is een bodemloze put.

Ook vraag ik me af wat de nieuwswaarde hier van is. Dat beleidsplan behelst de periode 2008 tot 2012 terwijl we nu al 2011 zijn.
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

Dit bericht is al bijna 3 jaar oud
Brent

Bericht door Brent »

b-loc schreef:Dit bericht is al bijna 3 jaar oud
Verdorie, en ik die dacht dat ik wat mooie actualiteit had gevonden :lol:
Gesloten