Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastricht
Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastricht
De gemeenten Genk en Zutendaal zijn vragende partij voor een nieuwe weg en goederenspoor naar Maastricht. Volgens beide gemeentebesturen is er langs het Albertkanaal ruimte voor een vlotte oost-westverbinding. Genk heeft een zoekzone in het mobiliteitsplan Hasselt-Genk afgebakend en Zutendaal neemt de verbinding op in zijn structuurplan.
De zoekzone voor de nieuwe verbinding begint aan het punt waar de Oosterring op het industrieterrein Genk-Zuid stopt, iets voor de kanaalbrug van Eigenbilzen. Vanaf dat punt tot aan het bedrijf Sappi in Lanaken, kan er voor Genk en Zutendaal langs het kanaal een oost-westverbinding komen.
“De omleidingsweg zal een enorme ontlasting betekenen voor ons centrum”, zegt burgemeester Jos Beuls van Zutendaal.
“Zelfs de studentenbussen van Hasselt naar Maastricht rijden via Genk-Zutendaal. Met deze nieuwe verbinding zouden ze veel sneller zijn. Ook de mensen van Lanaken en omstreken die op Genk-Zuid werken, zijn sneller via een weg langs het kanaal. En de Nederlanders die gaan shoppen in Hasselt of Genk, zijn ook vlotter bediend met de omleidingsweg.”
Zutendaal heeft een zoekzone afgebakend in het ruimtelijk structuurplan van de gemeente.
Industrie
Zowel Zutendaal als Genk drukken erop dat bestaande bedrijven en natuurwaarden niet mogen aangetast worden. Of het een realistische piste is? “Er zal nog veel water door het kanaal stromen”, zegt de Genkse burgemeester Wim Dries.
“Wij hebben de zoekzone alvast opgenomen in ons ontwerp mobiliteitsplan Genk-Hasselt, een plan dat eind dit jaar definitief moet zijn. Voor het centrum van Zutendaal heeft de nieuwe verbinding duidelijk een meerwaarde. Ook de industrie op Genk-Zuid vraagt een betere verbinding met Maastricht.
Het goederenspoor op het industrieterrein kan eveneens doorgetrokken worden tot in Lanaken, waar een treinspoor ligt naar Maastricht. De verbinding langs het Albertkanaal zou de mobiliteit in Limburg sterk verbeteren. Het is zeker de moeite waard om dit te onderzoeken”, aldus nog Wim Dries.
Naar de redactie kon vernemen, zouden ook Wegen en Verkeer Limburg en de NMBS de bundeling van lijninfrastructuur langs het Albertkanaal zien zitten.
Bron: http://www.hbvl.be/limburg/genk/plannen ... richt.aspx
De zoekzone voor de nieuwe verbinding begint aan het punt waar de Oosterring op het industrieterrein Genk-Zuid stopt, iets voor de kanaalbrug van Eigenbilzen. Vanaf dat punt tot aan het bedrijf Sappi in Lanaken, kan er voor Genk en Zutendaal langs het kanaal een oost-westverbinding komen.
“De omleidingsweg zal een enorme ontlasting betekenen voor ons centrum”, zegt burgemeester Jos Beuls van Zutendaal.
“Zelfs de studentenbussen van Hasselt naar Maastricht rijden via Genk-Zutendaal. Met deze nieuwe verbinding zouden ze veel sneller zijn. Ook de mensen van Lanaken en omstreken die op Genk-Zuid werken, zijn sneller via een weg langs het kanaal. En de Nederlanders die gaan shoppen in Hasselt of Genk, zijn ook vlotter bediend met de omleidingsweg.”
Zutendaal heeft een zoekzone afgebakend in het ruimtelijk structuurplan van de gemeente.
Industrie
Zowel Zutendaal als Genk drukken erop dat bestaande bedrijven en natuurwaarden niet mogen aangetast worden. Of het een realistische piste is? “Er zal nog veel water door het kanaal stromen”, zegt de Genkse burgemeester Wim Dries.
“Wij hebben de zoekzone alvast opgenomen in ons ontwerp mobiliteitsplan Genk-Hasselt, een plan dat eind dit jaar definitief moet zijn. Voor het centrum van Zutendaal heeft de nieuwe verbinding duidelijk een meerwaarde. Ook de industrie op Genk-Zuid vraagt een betere verbinding met Maastricht.
Het goederenspoor op het industrieterrein kan eveneens doorgetrokken worden tot in Lanaken, waar een treinspoor ligt naar Maastricht. De verbinding langs het Albertkanaal zou de mobiliteit in Limburg sterk verbeteren. Het is zeker de moeite waard om dit te onderzoeken”, aldus nog Wim Dries.
Naar de redactie kon vernemen, zouden ook Wegen en Verkeer Limburg en de NMBS de bundeling van lijninfrastructuur langs het Albertkanaal zien zitten.
Bron: http://www.hbvl.be/limburg/genk/plannen ... richt.aspx
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
ik zie er weinig in voor het spoor naar genk-maastricht voor cargo
in visé is er geen boog naar lijn 24
dus kop maken in Vise of maastricht voor richting Duitsland
in visé is er geen boog naar lijn 24
dus kop maken in Vise of maastricht voor richting Duitsland
Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
Dat artikel gewoon negeren, weer een zoveelste "wild plan" dat nooit gaat uitgevoerd worden.
Remember "Ijzeren Rijn", heraanleg L18 enz enz
Remember "Ijzeren Rijn", heraanleg L18 enz enz
Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
De liefkenshoektunnel, Antwerpen-centraal, het hele HST-net, de shumantunnel,... waren ook ooit wilde plannen hoorHobbes schreef:Dat artikel gewoon negeren, weer een zoveelste "wild plan" dat nooit gaat uitgevoerd worden.
Remember "Ijzeren Rijn", heraanleg L18 enz enz

Uit een hele hoop wilde plannen komen er altijd enkele goeie bovendrijven. Dit kan daar misschien ook wel tussen zitten

-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
^^Ik kan me toch ook niet van de indruk ontdoen dat er tegenwoordig erg veel gezeverd en gestudeerd wordt maar amper iets gebouwd. Ongezonde balans.
Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
Er mag rustig een gezonde verhouding zijn. bv. vier maal meer plannen dan mogelijkheden.
Maar dan moet je al die plannen natuurlijk niet in detail gaan uitwerken....dat is pas geld weggooien.
Meestal zijn het echt niet de details die bepalen of een plan "goed" is.
Maar dan moet je al die plannen natuurlijk niet in detail gaan uitwerken....dat is pas geld weggooien.
Meestal zijn het echt niet de details die bepalen of een plan "goed" is.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
Dat laatste is net het probleem. Enkel studiebureau's worden er beter van.
Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
De spoorlijn puur gebruiken voor reizigers vervoer is veel beter.
In NL is genoeg DM'90 dieselmaterieel over, en volgens mij zit de NMBS ook steeds ruim in hun reeks41
In NL is genoeg DM'90 dieselmaterieel over, en volgens mij zit de NMBS ook steeds ruim in hun reeks41
Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
Net niet, aks de desiro in dienst komt zal deze met haast de mw41 in de Ardennen vervangen en zullen deze vooral naar Hasselt overgeplaatst worden om daar de nodige versterking te geven.
Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
Een autosnelweg ookedje schreef:De spoorlijn puur gebruiken voor reizigers vervoer is veel beter.

of heb je echte argumenten waarom dit een lijn zou moeten zijn met enkel passagiersverkeer.
Wat is er tegen goederenverkeer.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
En als de elektrificatie van de lijn Antwerpen-Mol voltooit is. Gaan ze dan naar Merelbeke?Steven schreef:Net niet, aks de desiro in dienst komt zal deze met haast de mw41 in de Ardennen vervangen en zullen deze vooral naar Hasselt overgeplaatst worden om daar de nodige versterking te geven.
Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
Niet speciaal denk ik, er gaan daar nog wel een hele tijd diesels te zien zijn aangezien Neerpelt nog niet onder draad is alsook de lijn naar Hasselt vanuit Mol.
Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
Tegen dan zijn er weer een stuk of 10 uitgebrand, dus komen ze weer net toeHogersluys schreef:En als de elektrificatie van de lijn Antwerpen-Mol voltooit is. Gaan ze dan naar Merelbeke?Steven schreef:Net niet, aks de desiro in dienst komt zal deze met haast de mw41 in de Ardennen vervangen en zullen deze vooral naar Hasselt overgeplaatst worden om daar de nodige versterking te geven.

Re: Plannen voor spoor en weg langs Albertkanaal naar Maastr
Off-topic: Ik vrees dat - als de IR Antwerpen-Mol-Neerpelt/Hasselt gekapt wordt van zodra er elektrisch gereden wordt tussen Herentals en Mol - Limburg en de Kempen quasi volledig in opstand komt en dat ze het in Brussel zeker geweten hebben. Dat ze maar schoon hun pollekes afhouden van deze IR...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...