NMBS wil aanbod uitbreiden met 2,2 procent

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
tom007

NMBS wil aanbod uitbreiden met 2,2 procent

Bericht door tom007 »

Spoorwegmaatschappij NMBS gaat zijn aanbod vanaf 10 december met 2,2 procent of 1,7 miljoen treinkilometer uitbreiden. Dat gebeurt door het beter inzetten van bestaand materieel en het gebruik van nieuwe infrastructuur. Dat moet toelaten om dit jaar 180 miljoen klanten te vervoeren, tegenover 173 miljoen vorig jaar.

Omdat het nog wachten is op de nieuwe M6-dubbeldekrijtuigen moet de NMBS de geplande reizigersverhoging (+25 procent in de periode 2006-2012) realiseren door een beter gebruik van het bestaande materiaal en een vernieuwing van de infrastructuur.

Het verhoogde aanbod zal vooral voelbaar zijn voor reizigers uit Limburg en Luik. Zo komt er door de realisatie van de bocht van Leuven een snellere rechtstreeks verbinding tussen Hasselt en Brussel. Een treinrit Hasselt-Brussel wordt dan ingekort van 70 tot 49 minuten.
Afbeelding
bron het laatste nieuws
KB
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

07/07 Maar één rechtstreekse trein Hasselt-Brussel

Limburg krijgt vanaf 11 december in de ochtend- en avondpiek telkens vier snellere treinverbindingen met Brussel. Slechts één van die treinen zal rechtstreeks sporen tussen Hasselt en Brussel, de andere stoppen nog in Diest en Aarschot.

Dat blijkt uit de nieuwe dienstregeling van de NMBS die de redactie kon inkijken. De NMBS maakt vandaag een nieuwe dienstregeling bekend waar de Limburgse treinreizigers al lang naar uitkijken, omdat de spoorbocht van Leuven in december in gebruik wordt genomen.

Dat levert een tijdswinst op van zo’n 20 minuten op het traject Hasselt-Brussel. In de nieuwe dienstregeling zijn ‘s morgens en ‘s avonds telkens drie snelle P-treinen voorzien tussen Hasselt en Brussel, die via de nieuwe spoorboog rijden en enkel stoppen in Diest en Aarschot. De reistijd bedraagt 55 minuten, tegen een uur en een kwartier nu. Eén van die treinen vertrekt vanuit Tongeren.

Daarnaast spoort er één rechtstreekse trein die amper 49 minuten nodig heeft tussen Hasselt en Brussel. De trein vertrekt ‘s morgens om 8u03 in Hasselt en ‘s avonds om 18u13 in Brussel.

Bij ACOD-Spoor reageert voorzitter Jos Digneffe (foto) erg ontgoocheld.“Waarom krijgt Hasselt net als andere provinciehoofdplaatsen niet om het uur een snelle verbinding met Brussel? Waarom blijft Limburg hiervan verstoken?” Volgens Digneffe zijn de pendelaars ook niet gebaat met een rechtstreekse trein die pas om 9 uur in Brussel aankomt. “De kantooruren zijn in Brussel net als overal van 8 tot 17 uur. Die ene rechtstreekse trein vertrekt dus zowel ‘s morgens als ‘s avonds te laat. Blijkbaar houdt men bij de NMBS de Limburgers nog altijd voor idioten.”
Bron: Het Belang Van Limburg (http://www.hbvl.be/nieuws/limburg/defau ... EA60F1386F})
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Man man man toch! Dagelijks maar vier treinen die over die nieuwe bocht te Leuven gaan rijden! :roll:

Maar is het dan nog de bedoeling om (vanaf december 2007 misschien) een uurlijkse IC-verbinding over die nieuwe bocht in te leggen?
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Kijk, die IC Hasselt-Brussel zonder Leuven is heel simpel.
Over welke dienstregeling is bijna niemand content? Juist, die van de L-trein Antwerpen-Centraal-Leuven.
Tussen Lier en Antwerpen zit hij juist 4 minuten voor de L-trein Herentals-Antwerpen-Centraal. Hij volgt in Lier nogal rap de IR c, en tussen Aarschot en Leuven zou hij ook een tiental minuten later mogen rijden. Als je hem na de IC E laat vertrekken hebben de reizigers met bestemming Leuven aansluiting in Aarschot en door het wijzigen van de L-trein Antwerpen-Centraal-Leuven zoals ik hier gezegd heb, is iedereen een beetje contenter, kijk maar:

-L-trein vertrekt 10 minuten later uit Lier naar Leuven=>betere 00/30 met de IR c tussen Lier en Aarschot.
-L-trein vertrekt 10 minuten vroeger uit Lier Antwerpen-Centraal, betere spreiding van de L-trein Leuven-Antwerpen-Centraal en de L-trein Herentals-Antwerpen-Centraal.
-L-trein verzekert tussen Aarschot en Leuven een 00/30 regeling met de L-trein Hasselt-Leuven.
-De Limburgers geraken vlotter in Brussel.
-De IC F is tussen Leuven en Brussel toch 6 minuten sneller, daar heeft dat dus ook geen enkel nut.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

we gaan weer niet opnieuw beginnen prutsen met zelf uitgevonden dienstregelingen, dit doen ze al jaarlijks maanden aan een stuk in brussel met alle mogelijke middelen, je moet tussen al die treinen ook nog goederentreinen krijgen en rekening houden met de diensturen van bestuurder zoniet maak je er een soep van en draait het vierkant.
die 4 treinen zouden normaal maar een begin zijn in 2007 of 2008 zou het mogelijk zijn dat er elk uur een ic komt vanuit hasselt via die boog naar brussel
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Steven schreef:we gaan weer niet opnieuw beginnen prutsen met zelf uitgevonden dienstregelingen, dit doen ze al jaarlijks maanden aan een stuk in brussel met alle mogelijke middelen, je moet tussen al die treinen ook nog goederentreinen krijgen en rekening houden met de diensturen van bestuurder zoniet maak je er een soep van en draait het vierkant.
die 4 treinen zouden normaal maar een begin zijn in 2007 of 2008 zou het mogelijk zijn dat er elk uur een ic komt vanuit hasselt via die boog naar brussel
En welke IC gaat dat dan worden? IC E, IC K of een nieuwe?
rvdborgt
Berichten: 4665
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Jonathan schreef:
Steven schreef:die 4 treinen zouden normaal maar een begin zijn in 2007 of 2008 zou het mogelijk zijn dat er elk uur een ic komt vanuit hasselt via die boog naar brussel
En welke IC gaat dat dan worden? IC E, IC K of een nieuwe?
IC E. Daarbij komt dan wel aansluiting van Aarschot naar Leuven, verder een IR Leuven - Mechelen - Gent en weer een vierde IC Leuven - Brussel (en verder?)

Groetjes,

Rian
Jonathan

Bericht door Jonathan »

rvdborgt schreef:
Jonathan schreef:
Steven schreef:die 4 treinen zouden normaal maar een begin zijn in 2007 of 2008 zou het mogelijk zijn dat er elk uur een ic komt vanuit hasselt via die boog naar brussel
En welke IC gaat dat dan worden? IC E, IC K of een nieuwe?
IR Leuven - Mechelen - Gent
Is dan niet de IR die ze aan de IR gaan koppelen uit Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal, de IR c, zo staat het op de site van de BTTB.
rvdborgt
Berichten: 4665
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Jonathan schreef:
rvdborgt schreef:IR Leuven - Mechelen - Gent
Is dan niet de IR die ze aan de IR gaan koppelen uit Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal, de IR c, zo staat het op de site van de BTTB.
Het wordt eerder:
- IR a Leuven - Antwerpen via Mechelen-Nekkerspoel
- IR f Leuven - Mechelen - Sint-Niklaas/Gent - Kortrijk
- stoptrein Mechelen - Leuven

IR f is nu Kortrijk - Gent - Mechelen (20 min. stop) - stoptrein Leuven.
IR c is (en blijft) Hasselt - Antwerpen

Groetjes,

Rian
Jonathan

Bericht door Jonathan »

rvdborgt schreef:
Jonathan schreef:
rvdborgt schreef:IR Leuven - Mechelen - Gent
Is dan niet de IR die ze aan de IR gaan koppelen uit Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal, de IR c, zo staat het op de site van de BTTB.
- IR f Leuven - Mechelen - Sint-Niklaas/Gent - Kortrijk
Wordt dat dan met breaks gedaan en wordt die in Kortrijk dan weer de IC naar Oostende :?:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Een trein van Hasselt naar Antwerpen zonder stop te Aarschot mogen ze ook wel eens inleggen, vind ik. Zo hoeft de trein geen extra tijd te verliezen door het kopmaken te Aarschot.
Moi

Bericht door Moi »

Trainspotterke schreef:Een trein van Hasselt naar Antwerpen zonder stop te Aarschot mogen ze ook wel eens inleggen, vind ik. Zo hoeft de trein geen extra tijd te verliezen door het kopmaken te Aarschot.
Die rijdt nu al elke dag, tot voor een tweetal jaren met enkel stop te Diest, Langdorp, Heist o/d Berg & Lier. Tegenwoordig rijdt hij als stoptrein tussen Hasselt en Langdorp (en stopt 's avonds) ook nog in Berlaar.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Moi schreef:
Trainspotterke schreef:Een trein van Hasselt naar Antwerpen zonder stop te Aarschot mogen ze ook wel eens inleggen, vind ik. Zo hoeft de trein geen extra tijd te verliezen door het kopmaken te Aarschot.
Die rijdt nu al elke dag, tot voor een tweetal jaren met enkel stop te Diest, Langdorp, Heist o/d Berg & Lier. Tegenwoordig rijdt hij als stoptrein tussen Hasselt en Langdorp (en stopt 's avonds) ook nog in Berlaar.
Ja, maar ik bedoel een vaste IC of IR, die om het uur rijdt.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NMBS wil aanbod uitbreiden met 2,2 procent

Bericht door Portbou »

Volgens Digneffe zijn de pendelaars ook niet gebaat met een rechtstreekse trein die pas om 9 uur in Brussel aankomt. “De kantooruren zijn in Brussel net als overal van 8 tot 17 uur. Die ene rechtstreekse trein vertrekt dus zowel ‘s morgens als ‘s avonds te laat. Blijkbaar houdt men bij de NMBS de Limburgers nog altijd voor idioten.”
Wat een onzin over die werkuren... Er zijn massas mensen die van 9 tot 17 à 18 uur werken. De glijtijd 's morgens loopt in de meeste Brusselse bedrijven tussen 7u30 en 9u30, dikwijls zelfs van 7u tot 10u.

Goedenavond.
Plaats reactie