bron het laatste nieuwsSpoorwegmaatschappij NMBS gaat zijn aanbod vanaf 10 december met 2,2 procent of 1,7 miljoen treinkilometer uitbreiden. Dat gebeurt door het beter inzetten van bestaand materieel en het gebruik van nieuwe infrastructuur. Dat moet toelaten om dit jaar 180 miljoen klanten te vervoeren, tegenover 173 miljoen vorig jaar.
Omdat het nog wachten is op de nieuwe M6-dubbeldekrijtuigen moet de NMBS de geplande reizigersverhoging (+25 procent in de periode 2006-2012) realiseren door een beter gebruik van het bestaande materiaal en een vernieuwing van de infrastructuur.
Het verhoogde aanbod zal vooral voelbaar zijn voor reizigers uit Limburg en Luik. Zo komt er door de realisatie van de bocht van Leuven een snellere rechtstreeks verbinding tussen Hasselt en Brussel. Een treinrit Hasselt-Brussel wordt dan ingekort van 70 tot 49 minuten.
![]()
NMBS wil aanbod uitbreiden met 2,2 procent
NMBS wil aanbod uitbreiden met 2,2 procent
Bron: Het Belang Van Limburg (http://www.hbvl.be/nieuws/limburg/defau ... EA60F1386F})07/07 Maar één rechtstreekse trein Hasselt-Brussel
Limburg krijgt vanaf 11 december in de ochtend- en avondpiek telkens vier snellere treinverbindingen met Brussel. Slechts één van die treinen zal rechtstreeks sporen tussen Hasselt en Brussel, de andere stoppen nog in Diest en Aarschot.
Dat blijkt uit de nieuwe dienstregeling van de NMBS die de redactie kon inkijken. De NMBS maakt vandaag een nieuwe dienstregeling bekend waar de Limburgse treinreizigers al lang naar uitkijken, omdat de spoorbocht van Leuven in december in gebruik wordt genomen.
Dat levert een tijdswinst op van zo’n 20 minuten op het traject Hasselt-Brussel. In de nieuwe dienstregeling zijn ‘s morgens en ‘s avonds telkens drie snelle P-treinen voorzien tussen Hasselt en Brussel, die via de nieuwe spoorboog rijden en enkel stoppen in Diest en Aarschot. De reistijd bedraagt 55 minuten, tegen een uur en een kwartier nu. Eén van die treinen vertrekt vanuit Tongeren.
Daarnaast spoort er één rechtstreekse trein die amper 49 minuten nodig heeft tussen Hasselt en Brussel. De trein vertrekt ‘s morgens om 8u03 in Hasselt en ‘s avonds om 18u13 in Brussel.
Bij ACOD-Spoor reageert voorzitter Jos Digneffe (foto) erg ontgoocheld.“Waarom krijgt Hasselt net als andere provinciehoofdplaatsen niet om het uur een snelle verbinding met Brussel? Waarom blijft Limburg hiervan verstoken?” Volgens Digneffe zijn de pendelaars ook niet gebaat met een rechtstreekse trein die pas om 9 uur in Brussel aankomt. “De kantooruren zijn in Brussel net als overal van 8 tot 17 uur. Die ene rechtstreekse trein vertrekt dus zowel ‘s morgens als ‘s avonds te laat. Blijkbaar houdt men bij de NMBS de Limburgers nog altijd voor idioten.”
Kijk, die IC Hasselt-Brussel zonder Leuven is heel simpel.
Over welke dienstregeling is bijna niemand content? Juist, die van de L-trein Antwerpen-Centraal-Leuven.
Tussen Lier en Antwerpen zit hij juist 4 minuten voor de L-trein Herentals-Antwerpen-Centraal. Hij volgt in Lier nogal rap de IR c, en tussen Aarschot en Leuven zou hij ook een tiental minuten later mogen rijden. Als je hem na de IC E laat vertrekken hebben de reizigers met bestemming Leuven aansluiting in Aarschot en door het wijzigen van de L-trein Antwerpen-Centraal-Leuven zoals ik hier gezegd heb, is iedereen een beetje contenter, kijk maar:
-L-trein vertrekt 10 minuten later uit Lier naar Leuven=>betere 00/30 met de IR c tussen Lier en Aarschot.
-L-trein vertrekt 10 minuten vroeger uit Lier Antwerpen-Centraal, betere spreiding van de L-trein Leuven-Antwerpen-Centraal en de L-trein Herentals-Antwerpen-Centraal.
-L-trein verzekert tussen Aarschot en Leuven een 00/30 regeling met de L-trein Hasselt-Leuven.
-De Limburgers geraken vlotter in Brussel.
-De IC F is tussen Leuven en Brussel toch 6 minuten sneller, daar heeft dat dus ook geen enkel nut.
Over welke dienstregeling is bijna niemand content? Juist, die van de L-trein Antwerpen-Centraal-Leuven.
Tussen Lier en Antwerpen zit hij juist 4 minuten voor de L-trein Herentals-Antwerpen-Centraal. Hij volgt in Lier nogal rap de IR c, en tussen Aarschot en Leuven zou hij ook een tiental minuten later mogen rijden. Als je hem na de IC E laat vertrekken hebben de reizigers met bestemming Leuven aansluiting in Aarschot en door het wijzigen van de L-trein Antwerpen-Centraal-Leuven zoals ik hier gezegd heb, is iedereen een beetje contenter, kijk maar:
-L-trein vertrekt 10 minuten later uit Lier naar Leuven=>betere 00/30 met de IR c tussen Lier en Aarschot.
-L-trein vertrekt 10 minuten vroeger uit Lier Antwerpen-Centraal, betere spreiding van de L-trein Leuven-Antwerpen-Centraal en de L-trein Herentals-Antwerpen-Centraal.
-L-trein verzekert tussen Aarschot en Leuven een 00/30 regeling met de L-trein Hasselt-Leuven.
-De Limburgers geraken vlotter in Brussel.
-De IC F is tussen Leuven en Brussel toch 6 minuten sneller, daar heeft dat dus ook geen enkel nut.
we gaan weer niet opnieuw beginnen prutsen met zelf uitgevonden dienstregelingen, dit doen ze al jaarlijks maanden aan een stuk in brussel met alle mogelijke middelen, je moet tussen al die treinen ook nog goederentreinen krijgen en rekening houden met de diensturen van bestuurder zoniet maak je er een soep van en draait het vierkant.
die 4 treinen zouden normaal maar een begin zijn in 2007 of 2008 zou het mogelijk zijn dat er elk uur een ic komt vanuit hasselt via die boog naar brussel
die 4 treinen zouden normaal maar een begin zijn in 2007 of 2008 zou het mogelijk zijn dat er elk uur een ic komt vanuit hasselt via die boog naar brussel
En welke IC gaat dat dan worden? IC E, IC K of een nieuwe?Steven schreef:we gaan weer niet opnieuw beginnen prutsen met zelf uitgevonden dienstregelingen, dit doen ze al jaarlijks maanden aan een stuk in brussel met alle mogelijke middelen, je moet tussen al die treinen ook nog goederentreinen krijgen en rekening houden met de diensturen van bestuurder zoniet maak je er een soep van en draait het vierkant.
die 4 treinen zouden normaal maar een begin zijn in 2007 of 2008 zou het mogelijk zijn dat er elk uur een ic komt vanuit hasselt via die boog naar brussel
IC E. Daarbij komt dan wel aansluiting van Aarschot naar Leuven, verder een IR Leuven - Mechelen - Gent en weer een vierde IC Leuven - Brussel (en verder?)Jonathan schreef:En welke IC gaat dat dan worden? IC E, IC K of een nieuwe?Steven schreef:die 4 treinen zouden normaal maar een begin zijn in 2007 of 2008 zou het mogelijk zijn dat er elk uur een ic komt vanuit hasselt via die boog naar brussel
Groetjes,
Rian
Is dan niet de IR die ze aan de IR gaan koppelen uit Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal, de IR c, zo staat het op de site van de BTTB.rvdborgt schreef:IR Leuven - Mechelen - GentJonathan schreef:En welke IC gaat dat dan worden? IC E, IC K of een nieuwe?Steven schreef:die 4 treinen zouden normaal maar een begin zijn in 2007 of 2008 zou het mogelijk zijn dat er elk uur een ic komt vanuit hasselt via die boog naar brussel
Het wordt eerder:Jonathan schreef:Is dan niet de IR die ze aan de IR gaan koppelen uit Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal, de IR c, zo staat het op de site van de BTTB.rvdborgt schreef:IR Leuven - Mechelen - Gent
- IR a Leuven - Antwerpen via Mechelen-Nekkerspoel
- IR f Leuven - Mechelen - Sint-Niklaas/Gent - Kortrijk
- stoptrein Mechelen - Leuven
IR f is nu Kortrijk - Gent - Mechelen (20 min. stop) - stoptrein Leuven.
IR c is (en blijft) Hasselt - Antwerpen
Groetjes,
Rian
Wordt dat dan met breaks gedaan en wordt die in Kortrijk dan weer de IC naar Oostendervdborgt schreef:- IR f Leuven - Mechelen - Sint-Niklaas/Gent - KortrijkJonathan schreef:Is dan niet de IR die ze aan de IR gaan koppelen uit Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal, de IR c, zo staat het op de site van de BTTB.rvdborgt schreef:IR Leuven - Mechelen - Gent

Die rijdt nu al elke dag, tot voor een tweetal jaren met enkel stop te Diest, Langdorp, Heist o/d Berg & Lier. Tegenwoordig rijdt hij als stoptrein tussen Hasselt en Langdorp (en stopt 's avonds) ook nog in Berlaar.Trainspotterke schreef:Een trein van Hasselt naar Antwerpen zonder stop te Aarschot mogen ze ook wel eens inleggen, vind ik. Zo hoeft de trein geen extra tijd te verliezen door het kopmaken te Aarschot.
Ja, maar ik bedoel een vaste IC of IR, die om het uur rijdt.Moi schreef:Die rijdt nu al elke dag, tot voor een tweetal jaren met enkel stop te Diest, Langdorp, Heist o/d Berg & Lier. Tegenwoordig rijdt hij als stoptrein tussen Hasselt en Langdorp (en stopt 's avonds) ook nog in Berlaar.Trainspotterke schreef:Een trein van Hasselt naar Antwerpen zonder stop te Aarschot mogen ze ook wel eens inleggen, vind ik. Zo hoeft de trein geen extra tijd te verliezen door het kopmaken te Aarschot.
Re: NMBS wil aanbod uitbreiden met 2,2 procent
Wat een onzin over die werkuren... Er zijn massas mensen die van 9 tot 17 à 18 uur werken. De glijtijd 's morgens loopt in de meeste Brusselse bedrijven tussen 7u30 en 9u30, dikwijls zelfs van 7u tot 10u.Volgens Digneffe zijn de pendelaars ook niet gebaat met een rechtstreekse trein die pas om 9 uur in Brussel aankomt. “De kantooruren zijn in Brussel net als overal van 8 tot 17 uur. Die ene rechtstreekse trein vertrekt dus zowel ‘s morgens als ‘s avonds te laat. Blijkbaar houdt men bij de NMBS de Limburgers nog altijd voor idioten.”
Goedenavond.