Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Bergen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Bergen

Bericht door bobke »

Een passagierstrein op de lijn Luik-Quiévrain heeft woensdagmiddag rond 13.20 uur een noodstop uitgevoerd bij het binnenrijden van het station van Bergen. De redenen voor het incident zijn nog niet bekend. Drie lichtgewonde reizigers werden overgebracht naar het ziekenhuis voor controle.
De bestuurder van de trein moest op enkele meters van het station van Bergen plots remmen. 'Men vermoedt dat op dat ogenblik veel passagiers reeds rechtstonden en wachtten op de stilstand van de trein', aldus een woordvoerder van de NMBS. 'Velen onder hen werden door elkaar geschud, drie personen raakten lichtgewond.'

De trein werd uit roulatie genomen en zal onderzocht worden. 'De bestuurder zal worden verhoord en de NMBS, Infrabel en het parket zullen de technische aspecten analyseren. Op die manier kan de oorzaak achterhaald worden,' klinkt het nog bij de NMBS.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110309_141
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door Steven »

Er gebeuren dagelijks wel is meer noodremmingen (TB die effe de waakzaamheid over de automatische waakinrichting verlies is voldoende).
De trein daarom uit roulatie nemen vind ik dan ook wat raar.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door Asterix »

Altijd zeer gevaarlijke ongevallen bij het binnenrijden van een station: mensen staan al recht en krijgen bij de impact dat rottafeltje recht in de lever of de galblaas. Doorgaans pas uiterlijke kenmerken waar te nemen wanneer het al bijna te laat is (inwendige bloedingen).
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door Bart »

Steven schreef:Er gebeuren dagelijks wel is meer noodremmingen (TB die effe de waakzaamheid over de automatische waakinrichting verlies is voldoende).
Inderdaad.
Noodremmingen bij ons "moderne" treinen zijn wel beter voelbaar dan pakweg een noodremming van een sprinter of een klassiek stel.
Heb ooit meegemaakt dat een M6 samenstelling die onderweg was naar de Kust, tegen topsnelheid een noodremming had gemaakt vlak voor Aalter (halte laattijdig opgemerkt). Wanneer die magneetschoenen op de spoorstaven terecht komen, moet je uzelf wel degelijk goed vast houden.
Dus ik kan mij best voorstellen dat vele van ons klanten (vooral bejaarde mensen, die iets minder stevig op hun benen staan) door een noodremming ten val kunnen komen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door Steven »

Die mensen kunnen zeker ten val komen, maar ik vind het artikel nogal denigrerend naar de bestuurder toen. Ten eerste is dit niet de eerste die zoiets voorheeft. Ten tweede is materieel met sterke magnetische remmen die actief worden bij noodrem al meer dan tien jaar in dienst (MS96 en i11) dus zo nieuw is dit alles niet.
Alles elke noodremming van die aard zo in de krant moet komen dan kunnen we beter starten met een afzonderlijk krant. Tegenwoordig is het minste haar dat je kan vinden in de boter van de spoorweg een hot item in bijna elke krant.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door Bart »

Steven schreef: Tegenwoordig is het minste haar dat je kan vinden in de boter van de spoorweg een hot item in bijna elke krant.
Dat is al een tijd bezig hé. En is sinds Buizingen alleen maar erger geworden.
Maar ik trek me daar geen bal van aan.
Ik vind het altijd heel prettig om de lezersreacties op hln.be te lezen, ivm treinen.
Sommige mensen beseffen echt niet hoe belachelijk ze zichzelf maken. Ze zitten zich met zaken te moeien waar ze totaal geen weet van hebben, en slaan de bal kilometers ver mis. :lol:
Ook de meeste journalisten zouden zich beter vooraf eens beter informeren, alvorens ze van die indianenverhalen neer pennen. Dat zou hun geloofwaardigheid als journalist alleen maar ten goede komen.
Eigenlijk is journalist Herman Welter die vroegere iedere maandag de rubriek zijspoor in de krant Metro schreef, één van de enige journalisten die iets van treinen en iets van de NMBS/Infrabel als bedrijf afweet.
pietje

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door pietje »

Bart schreef:Ik vind het altijd heel prettig om de lezersreacties op hln.be te lezen, ivm treinen.
Sommige mensen beseffen echt niet hoe belachelijk ze zichzelf maken. Ze zitten zich met zaken te moeien waar ze totaal geen weet van hebben, en slaan de bal kilometers ver mis. :lol:
Als ik de dienstverlening van de NMBS zie, dan heb ik soms ook de indruk dat ze bezig zijn met dingen waar ze geen verstand van hebben.
De meeste lezersbrieven moet je dan ook in dat licht zien: mensen die echt niet begrijpen waarom de dienstverlening al jaren achteruit boert en die de gekste dingen voorstellen om die toch maar terug op een aanvaardbaar peil te krijgen.
Over het topic: als er gewonden vallen door een noodremming, mag dit zeker en vast in de krant komen, net als vele ongevallen op de snelwegen ook in de krant komen als er gewonden zijn.

Trouwens als er gezegd wordt dat de noodremming enkele meters voor het station is, dan kunnen de magneetremmen toch niet veel verschil in remkracht geven, want die remmen toch vooral bij hoge snelheden dacht ik?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door Steven »

Moesten alle verkeersongevallen in de krant staan was er niets aan want er zijn nu al meer ongevallen dan dat er plaats is in de krant, moesten alle incidenten groot en klein van de trein in de krant komen is dat evenzeer zo ook al zijn er dat nog steeds minder dan op de openbare weg.
Er is dagelijks wel is een noodremming en bijgevolg zal er dagelijks wel iemand gekwetst (een kleine kneuzing tot blauwe plek) zijn. Van een noodremming ga je niet dood. Je moet de zaken niet erger maken dan ze zijn.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door Bart »

pietje schreef: Trouwens als er gezegd wordt dat de noodremming enkele meters voor het station is, dan kunnen de magneetremmen toch niet veel verschil in remkracht geven, want die remmen toch vooral bij hoge snelheden dacht ik?
Magneetrem blijft in werking tot de snelheid van een trein zo rond de 15 à 20 km draait. (Bij noodremming hé), nadien gaan ze buiten werking.
Bij een motorwagen 41 blijven ze in werking tot de stilstand van de trein.
Een trein heeft bij het binnen rijden van een station (op hoofdspoor) toch nog een vrij hoge snelheid.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Moesten alle verkeersongevallen in de krant staan was er niets aan want er zijn nu al meer ongevallen dan dat er plaats is in de krant,
Wees maar zeker dat alle ongevallen met 3 gewonden in de populaire dagbladen komen, hoor, zij het dan meestal in het katern met regionaal nieuws. Het is nu eenmaal zo dat incidenten met treinen meer tot de verbeelding spreken dan met auto's die we allemaal kennen. Idem bij het luchtverkeer: daar wordt een 'voorzorgingslanding' wegens een technisch defectje (iets wat dagelijks gebeurt) ook vaak omschreven als een 'noodlanding'. Tja...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door Adler »

Steven schreef:Moesten alle verkeersongevallen in de krant staan was er niets aan want er zijn nu al meer ongevallen dan dat er plaats is in de krant, moesten alle incidenten groot en klein van de trein in de krant komen is dat evenzeer zo ook al zijn er dat nog steeds minder dan op de openbare weg.
Er is dagelijks wel is een noodremming en bijgevolg zal er dagelijks wel iemand gekwetst (een kleine kneuzing tot blauwe plek) zijn. Van een noodremming ga je niet dood. Je moet de zaken niet erger maken dan ze zijn.
Als dat dan toch dagelijks gebeurt volgens u, waarom is er dan niet elke dag een onderzoek door NMBS, Infrabel en parket zoals in dit geval en waarom wordt dan niet elke dag die trein uit roulatie genomen ?
Men gaat geen 3 onderzoeken starten voor een banaal voorval, er moet hier dus wel meer aan de hand zijn.
Het is niet die krant die die onderzoeken gevraagd heeft.
En wat de vergelijking tussen de trein en de auto betreft, er is wel een klein verschil.
In een auto zit meestal maar 1 persoon, hoogstens 4 of 5, in een trein zitten of staan meestal honderden mensen.
Ik hoop wel dat je daar van bewust bent.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door Steven »

Elke noodremming is zichtbaar op het registratietoestel van het motorstel, loc of stuurrijtuig. Deze gegevens gaan altijd langs het ontledingscentrum en kunnen dus onderzocht worden ook dat is dus niets nieuws. Indien de bestuurder zijn verslag onvoldoende info geeft zal men deze nadien op het matje roepen en om verdere verklaring vragen. Evenmin iets nieuws. Op het modern materieel is de registratie digitaal en dus supersnel na te zien op het ontledingscentrum. Het ouder materieel werkt nog met de analoge tachograaf en dat vergt iets meer tijd maar is evengoed perfect te controleren.
Jani

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door Jani »

De treinbestuurder die woensdag een noodstop maakte in Bergen, erkent dat hij het station te snel binnenreed, meldt de socialistische vakbond ACOD Spoor. De fout was te wijten aan vermoeidheid, zo luidt het. De spoorwegmaatschappij NMBS weigert vooralsnog een reden te geven voor het incident waarbij drie reizigers lichtgewond raakten, en zegt dat het onderzoek nog loopt.

"Hij besefte te laat dat hij naar een spoor geleid was waar een snelheidsbeperking van 40 kilometer per uur geldt. Hij reed 80 kilometer per uur en heeft de noodrem geactiveerd", zegt Jean-Marc Durieux van ACOD Spoor.

De vakbondsman zegt dat er nog nooit problemen waren met de treinbestuurder, die 35 jaar in dienst is, en hekelt de te hoge werkdruk. (belga/vsv)
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Er gebeuren dagelijks wel is meer noodremmingen (TB die effe de waakzaamheid over de automatische waakinrichting verlies is voldoende).
De trein daarom uit roulatie nemen vind ik dan ook wat raar.
De trein in kwestie heeft een wissel genomen aan een veel te hoge snelheid. De mensen zijn wellicht niet gevallen door de noodremming, maar door die wissel.

Ik ken niet de exacte cijfers, maar men spreekt van 80km/u? De wissels aldaar zijn met snenheden tot max 40km/u te nemen. Bij dubbele snelheid mag je je gelukkig prijzen dat er geen ontsporing plaats vindt.

Bovendien moeten het rollend materieel èn de wissels na een dergelijk incident uit veiligheidsredenen geschouwd worden. Ik hoop dat ook iedere bestuurder zich daarvan bewust is.


Zoals Adler zeer terecht opmerkte: als er onderzoeken gestart worden, gaat het niet om een banale noodremming.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Drie lichtgewonden na noodstop trein aan station van Ber

Bericht door nahoj »

Overigens is deze trein, dacht ik, samengesteld uit HLE 21 + M4, dus niet uitgerust magneetremmen.
Plaats reactie