Zachte of harde zitplaatsen?
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Zachte of harde zitplaatsen?
De banken in de eerste klasse van een rood klassiekje zijn zeer zacht. De zitplaatsen in de M6 en de MW41 zijn zo hard dat het eerder stoelen dan zetels zijn. Die in de Deense Neus en de I11 houden het midden tussen zacht en hard. Het is duidelijk dat er een evolutie is van steeds hardere zitplaatsen. Verschillende keren is al gezegd dat dit is omdat harde zitplaatsen beter voor de rug blijken te zijn. Maar moeten ze daarom echt zo hard als steen zijn? Die in de MS96 en de I11 zijn iets zachter, en ik krijg daar echt geen rugklachten van. Andere mensen wel soms? Hoe dan ook, ik hou niet van steenharde zitplaatsen. Ze hoeven niet zo zacht te zijn dat je er 10 centimeter in wegzakt, maar iets zachter dan die in de M6 en de MW41 is wel gewenst. Wat verdient jullie voorkeur?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Zachte of harde zitplaatsen?
Ik vind persoonlijk de MS96 en I11 ook het beste. Van een reisje in de I6 van Luxemburg tot Luik voelde ik het effectief in mijn onderrug, die zetels zijn echt niet goed om lang in te zitten.
Ik kan mij wel niet meer herinneren of de zetels in de I11 altijd zo geweest zijn, misschien worden ze door slijtage wel iets zachter
Ik kan mij wel niet meer herinneren of de zetels in de I11 altijd zo geweest zijn, misschien worden ze door slijtage wel iets zachter

Re: Zachte of harde zitplaatsen?
Qua zitcomfort vind ik de bruine zitbanken (2e klas) in een Break eigenlijk ideaal. Een ideale mix tussen hard en en zacht. De met leder (?) overtrokken stoelen in diezelfde Break (middenrijtuig) vind ik dan weer barslecht: je zakt te fel door en je zit naar mijn aanvoelen iets te laag.
Re: Zachte of harde zitplaatsen?
Ik vind net de zetels in de I10 en het B gedeelte van een break het beste. Nog nooit rugklachten van gehad.. Van geen enkele soort zetel trouwens..
Re: Zachte of harde zitplaatsen?
Mijn voorkeur gaat naar de AM96 met de voetsteuntjes.
Ik zit met een aangeboren rugletsel. Ongeneeslijk, helaas. Dat steuntje laat toe om de knieën op te trekken en dat geeft een aangename verlichting in de rug.
Of het ergonomisch verantwoord is laat ik in het midden, als de pijn maar wegblijft.
En blijkbaar ben ik niet de enige volwassene die er dankbaar gebruik van maakt.
Wat is eigenlijk de bedoeling van die steuntjes ? Voor kinderen of zo ?
Jammer dat er niet meer treinen mee uitgerust zijn.
Ik zit met een aangeboren rugletsel. Ongeneeslijk, helaas. Dat steuntje laat toe om de knieën op te trekken en dat geeft een aangename verlichting in de rug.
Of het ergonomisch verantwoord is laat ik in het midden, als de pijn maar wegblijft.
En blijkbaar ben ik niet de enige volwassene die er dankbaar gebruik van maakt.
Wat is eigenlijk de bedoeling van die steuntjes ? Voor kinderen of zo ?
Jammer dat er niet meer treinen mee uitgerust zijn.
Re: Zachte of harde zitplaatsen?
Die voetsteunen zijn inderdaad zeer comfortabel. De MS96/I11 zijn zonder twijfel de meest comfortabele. De M6 komt in de buurt, qua zetels valt die nog mee maar die klaptafeltjes zijn te laag geplaatst (misschien persoonlijk), er zijn geen voetsteuntjes en ik heb al menig mensen hun hoofd zien botsen op het 2de verdiep. Ook het gebrek aan opbergruimte op 2de stoort mij mateloos.
Maar dan gaan het niet over zetels natuurlijk
Maar dan gaan het niet over zetels natuurlijk

Re: Zachte of harde zitplaatsen?
Die hele harde stoelen zijn alleen goed als je echt in de trein gaat werken. Voor reizen zijn ze uiterst oncomfortabel. Het verschil is in Nederland zeer duidelijk tussen de oude en vernieuwde Koploper. De oude hebben oranje banken waar je heerlijk in kan hangen en lezen. De vernieuwde versie met blauwe zetels, zetten je echter in een actieve houding en zijn dan ook mijn favoriete treinen om in te werken!
Re: Zachte of harde zitplaatsen?
Ik vrees dat de hardere zetels in M6 ook wel een (in)direct gevolg zijn van goedkoper te gaan... de MS96-zetels in 1ste zijn ook nog eens verstelbaar. Heb ik nog niet gezien in een M6.
Die voetsteunen zie je ook op bepaalde autocars trouwens.
Die voetsteunen zie je ook op bepaalde autocars trouwens.
Re: Zachte of harde zitplaatsen?
Dat denk ik niet hoor, die harde zetels zijn expliciet gevraagd door de nmbsDietrich schreef:Ik vrees dat de hardere zetels in M6 ook wel een (in)direct gevolg zijn van goedkoper te gaan...

Re: Zachte of harde zitplaatsen?
... na een enquête bij een aantal reizigers, waarbij de harde variant (weliswaar met een klein verschil) verkozen werd.Shrek schreef:Dat denk ik niet hoor, die harde zetels zijn expliciet gevraagd door de nmbsDietrich schreef:Ik vrees dat de hardere zetels in M6 ook wel een (in)direct gevolg zijn van goedkoper te gaan...
Zelf heb ik qua zitcomfort een zwak voor de stoelen die je vindt in Break (middelste rijtuig) en I10 tweede klas. Maar ik kan ook zeer goed leven met de stoelen in I11/MS96, zeker in eerste klas.
Re: Zachte of harde zitplaatsen?
Inderdaad, ik bedoelde de I6 mijn zijn stoffen fauteuils, de I10 is ongeveer hetzelfde als de break en dat valt inderdaad goed meemelle schreef:Ik vind net de zetels in de I10 en het B gedeelte van een break het beste. Nog nooit rugklachten van gehad.. Van geen enkele soort zetel trouwens..

Re: Zachte of harde zitplaatsen?
Ik heb een kleine top 3 met bovenaan toch nog altijd de oude klassiekjes eerste klas rijtuig. Daar kun je echt goed in zitten / liggen.
Als ik ergens naar toe ga en ik weet dat het klassiekjes zijn hoop ik toch dat het oude klassiekje is om daarin te zitten. Als ik er mee moet rijden vind ik het wel minder leuk.
Daarna komt de MS96 eerste klas omdat je er kan zitten naargelang je wil. Liggend of rechtop.
Dan komt de M4 eerste klas, niet te hard niet te zacht.
Als ik ergens naar toe ga en ik weet dat het klassiekjes zijn hoop ik toch dat het oude klassiekje is om daarin te zitten. Als ik er mee moet rijden vind ik het wel minder leuk.
Daarna komt de MS96 eerste klas omdat je er kan zitten naargelang je wil. Liggend of rechtop.
Dan komt de M4 eerste klas, niet te hard niet te zacht.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Zachte of harde zitplaatsen?
Daar ben ik ook gek op, die fauteuils. Kon ik maar zo een kopen voor in huis!Peche schreef:Ik heb een kleine top 3 met bovenaan toch nog altijd de oude klassiekjes eerste klas rijtuig. Daar kun je echt goed in zitten / liggen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Zachte of harde zitplaatsen?
De I6 die op de benelux reden met die coupés waren zalig in de ochtend 




Re: Zachte of harde zitplaatsen?
Daar heb ik ook al over zitten denkenDieselfreak schreef:Daar ben ik ook gek op, die fauteuils. Kon ik maar zo een kopen voor in huis!Peche schreef:Ik heb een kleine top 3 met bovenaan toch nog altijd de oude klassiekjes eerste klas rijtuig. Daar kun je echt goed in zitten / liggen.

