Essen 02-05-2011

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Dieselfreak

Essen 02-05-2011

Bericht door Dieselfreak »

Gisteren ben ik naar Essen gaan treinspotten. Ik ging meteen naar de overweg net op de grens van België en Nederland.

Als eerste kwam Varken 823 voorbij: Afbeelding Afbeelding Even later de Benelux richting Nederland: Afbeelding Dan ging ik naar de andere kant van de overweg. Even later kwam de Benelux uit de andere richting: Afbeelding Afbeelding Niet veel later ging de overweg opnieuw dicht en was de 823 er weer: Afbeelding Ik ging terug naar de kant van de overweg waar de zitbank is. Even later rinkelde de bel weer. Er kwam een goederentrein van Captrain: Afbeelding Afbeelding Niet veel later kwam er weer een goederentrein: Afbeelding Afbeelding Dan ging ik naar de brug over de sporen. De trein naar Charleroi vertrok: Afbeelding Even later reed Vierledige 838 het station binnen: Afbeelding Afbeelding Terwijl ik naar een andere spotplaats wandelde, passeerde de Benelux met OBB-rijtuigen: Afbeelding Even later Duikbrillen 939 en 933: Afbeelding Afbeelding Ik kwam weer aan een overweg. De signalen gingen: Afbeelding Vervolgens gingen er minstens 5 minuten voorbij zonder dat er een trein kwam. Eindelijk kwam stel 838 aangereden: Afbeelding Afbeelding Nadat het Varken gepasseerd was, bleven de slagbomen dicht. Even later kwam een reeks M6'en: Afbeelding Terwijl ik naar het station wandelde, passeerde een Albatros getrokken door een dieselloc van Railion: Afbeelding Als laatste kwam een goederentrein met auto's voorbij terwijl ik stond te wachten op de trein naar Antwerpen: Afbeelding
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kars

Re: Essen 02-05-2011

Bericht door kars »

Dieselfreak schreef:Vervolgens gingen er minstens 5 minuten voorbij zonder dat er een trein kwam. Eindelijk kwam stel 838 aangereden.
Wel vijf hele minuten? :P

Je zou overigens eens naar de ISO-waarde moeten kijken waarop je hebt gefotografeerd, je hebt nu hele korrelige foto´s. Verder wel jammer dat veel treinen er maar half op staan.

Zo te zien was het wel lekker druk. :)
Dieselfreak

kars schreef:Je zou overigens eens naar de ISO-waarde moeten kijken waarop je hebt gefotografeerd, je hebt nu hele korrelige foto´s.
Ja, enkele van die eerste, ik had per ongeluk de ISO-waarde hoger gezet, dat heb ik pas enige tijd later ontdekt :(
Verder wel jammer dat veel treinen er maar half op staan.
Vele kwamen onverwachts, en ik kon niet snel genoeg reageren.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kars

Bericht door kars »

Met welke ISO-waarde heb je later nog gefotografeerd dan? Ik zie op vrijwel alle foto´s die ruis namelijk.
Shrek

Bericht door Shrek »

Je hebt ook wel een beetke overdreven met de photoshop imo. De kleuren zijn te en rond alle objecten die afsteken tegend e achtergrond zit er een lichtere rand. Met dergelijk mooi weer kan je in princiepe foto's maken die, op wat kadrering na, niet meer gephotoshopt hoeven te worden :wink:
Dieselfreak

kars schreef:Met welke ISO-waarde heb je later nog gefotografeerd dan? Ik zie op vrijwel alle foto´s die ruis namelijk.
200. Ik heb op de meeste foto's de schaduwen wat lichter gemaakt, dan krijg je ook vaak ruis. De volgende keer misschien maar 80 ISO gebruiken?
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Dieselfreak schreef:
kars schreef:Met welke ISO-waarde heb je later nog gefotografeerd dan? Ik zie op vrijwel alle foto´s die ruis namelijk.
200. Ik heb op de meeste foto's de schaduwen wat lichter gemaakt, dan krijg je ook vaak ruis. De volgende keer misschien maar 80 ISO gebruiken?
De volgende keer je foto's zo niet bewerken :wink:

Kan je hier niet eens of 2 van je originele opnames plaatsen?
Dieselfreak

Dit is het origineel van de eerste foto:
Afbeelding Je ziet, de trein staat er heel donker op. Omdat de hemel overbelicht zou zijn met een gemiddelde instelling heb ik de belichtingscompensatie lager gezet om achteraf de schaduwen lichter te maken. Donkere plekken kan je later immers lichter maken, maar overbelichte plekken kun je niet donkerder maken.
kars

Bericht door kars »

Dieselfreak schreef:
200 zou goed genoeg moeten zijn, echter kan met dergelijk mooi weer een ISO van 80 ook best. Ik heb hem zelf met zonnig weer vaak op 64 staan.

Ik denk dan dat die ruis is veroorzaakt door het bewerken inderdaad, zonde.
Plaats reactie