Actieplan stiptheid B-Mobility 2011
Actieplan stiptheid B-Mobility 2011
Collega's,
Er doet vanalles de ronde over het opkomende actieplan voor stiptheid dat van kracht zou gaan vanaf juni 2011.
Het lijkt er alleszins op dat er meer controle zal gebeuren bij alle bediendes die werken voor B-mobility. Misschien wil men hiermee - eindelijk - de 21e eeuw binnenstappen en concurrentieel te werk gaan om zo een mogelijk 'faillissement' af te weren. Onze boekhouding en onze dienstverlening trekken op niets en men gaat waarschijnlijk 'grote kuis' houden.
Info, opmerkingen en/of commentaar allemaal welkom.
Er doet vanalles de ronde over het opkomende actieplan voor stiptheid dat van kracht zou gaan vanaf juni 2011.
Het lijkt er alleszins op dat er meer controle zal gebeuren bij alle bediendes die werken voor B-mobility. Misschien wil men hiermee - eindelijk - de 21e eeuw binnenstappen en concurrentieel te werk gaan om zo een mogelijk 'faillissement' af te weren. Onze boekhouding en onze dienstverlening trekken op niets en men gaat waarschijnlijk 'grote kuis' houden.
Re: Actieplan stiptheid B-Mobility 2011
Dat men eerst eens begint met de diensten bij B-Mobility voldoende te bemannen. (Bijna) overal is er personeelstekort en verhoogde werkdruk. Mensen op pensioen worden niet meer vervangen, collega's die deeltijds werken, moeten tot 15 dagen per maand werken, iedereen staat met heel veel CV, verlof en KD achter, verlof wordt systematisch geweigerd,... Dat heeft natuurlijk een invloed op de dienstverlening. Wij doen dagelijks ons best om die dienstverlening te brengen, maar we worden dagelijks geconfronteerd met weerstand van bovenaf. Info die niet tot bij ons komt (de pers weet meestal veel vlugger als er ergens iets gebeurd dan wijzelf, promoties en acties staan eerst in de krant en pas enkele dagen daarna volgt de info van hogerhand,...), schrappen van diensten, sluiting van stations/loketten, ....Flex schreef:Collega's,
Die "grote kuis" begint het beste vanaf de hogere rangen. Teveel hoge postjes die elk hun zegje willen doen. Vandaag een nota waarin staat dat 1 + 1 gelijk is aan 2, en morgen een nota dat 1 + 1 gelijk is aan 3. Als men de vele nota's naast elkaar legt, dan vind je veel zaken die elkaar totaal tegenspreken. En het ARPS wordt enkel gebruikt als het hen goed uitkomt. Als de bedienden zelf met een reglement afkomen, dan moeten we dat maar "ruim interpreteren".
De komende weken worden cruciaal : als er niks veranderd, dan zullen de gevolgen zich wel laten voelen. Laat ons hopen dat de reizigers er niet te veel van merken, want uiteindelijk zijn het zij die alweer eens in de kou zullen staan.
Het is wel een feit dat er iets moet veranderen. Maar niet alleen bij de bedienden. Wij moeten het doen met de info die van elders komt. Begin bovenaan de ladder, en daal zo af. Laat die informatiestroom vlot verlopen. Geef ons het nodige volk en Mobility kan een bloeiende onderneming worden.
Je gaf het zelf al aan, dat er eigenlijk teveel personeel is, alleen bij de verkeerde diensten. Er zullen dus toch eens spijkers met koppen moeten worden geslagen, me dunkt.
Ja, dat is het. Teveel volk op de bureaus, maar veel te weinig op het terrein. Er MOET iets veranderen, maar spijtig genoeg zijn het net de hogere rangen die deze beslissingen moeten nemen. En die gaan niet snoeien in hun eigen postjes vrees ik.groentje schreef:Je gaf het zelf al aan, dat er eigenlijk teveel personeel is, alleen bij de verkeerde diensten. Er zullen dus toch eens spijkers met koppen moeten worden geslagen, me dunkt.
Ik denk dat het probleem voor op het terrein, de vakmensen , die een technologische richting hebben gestuurd hebben, juist een knelpuntberoep is. Ik vind echt dat de Overheid die richtingen op school meer moet stimuleren. Want dat tekort wordt steeds erger en erger. (wat slecht is voor de toekomst van België)
Ook op het terrein kan er bespaard worden op posten, hoor, door een efficiëntere bedrijfsvoering, bijvoorbeeld, en door overbodige taken af te stoten. Het zijn niet alleen kaderposten en bureau's die weg zouden moeten kunnen.
Toch is het nogal cynisch om daar te beginnen, en het groeiende waterhoofd ongemoeid te laten, zelfs nog te laten groeien.
Toch is het nogal cynisch om daar te beginnen, en het groeiende waterhoofd ongemoeid te laten, zelfs nog te laten groeien.
@groentje: Schitterend hoe je de logge bovenbouw beschrijft als "waterhoofd". Ik geef je daar volkomen gelijk in.
Voor de rest lijkt iedereen het er tot nu toe over eens dat onderaan volk tekort is, maar dat het ook kwalitatief stukken beter kan daar.
Benieuwd wat mijn baas hier aan gaat doen... *grmpf*
Ik voel me ferm onzeker over mijn job de laatste tijd en vraag me af of ik hier wel nog op pensioen kan gaan...
Voor de rest lijkt iedereen het er tot nu toe over eens dat onderaan volk tekort is, maar dat het ook kwalitatief stukken beter kan daar.
Benieuwd wat mijn baas hier aan gaat doen... *grmpf*
Ik voel me ferm onzeker over mijn job de laatste tijd en vraag me af of ik hier wel nog op pensioen kan gaan...
Als je statutair bent, is de kans groot dat je als NMBS-er op pensioen zal gaan (of je moet zelf ontslag nemen), het is echter lang niet zo zeker dat dat zal zijn op je huidige werkzetel, eerder het tegendeel. Wat ook niet slecht moet zijn, al was het maar om blijvend een uitdaging te vinden in je job. Daarom vind ik het trouwens zo spijtig dat de schotten, die tussen de verschillende spoorwegberoepen, nog worden opgetrokken. Ik zou het wel hebben zien zitten om bijvoorbeeld een periode als treinbegeleider aan de slag te gaan.
De vraag is eerder of je nog als nmbs-er op pensioen zal kunnen gaan want met het nieuws (dat we nu vooral uit de pers vernemen) weet ik niet waar dit op uit gaat komen.
Ik vermoed dat de aanwervingen in de toekomst niet meer statutair zullen gebeuren, zoals ook al eerder bij de RTT (Belgacom) en de post is gebeurd. Maar vooraleer men van de statutaire werknemers af zal zijn, zijn we wel nog een paar decennia verder. Al kan het statuut wel wijzigen in de toekomst, dat we flexibeler moeten gaan werken, en gemakkelijker over te plaatsen zijn.
Kortom, ik maak me niet heel erg veel zorgen over mijn job, en al wie veldwerk doet (seinhuizen, bestuurders, treinbegeleiders...), zal dat volgens mij ook in de toekomst niet gauw moeten doen. Hoe het de NMBS vergaat, dat is wat anders. Infrabel en NMBS zouden wel eens verder uit elkaar kunnen worden getrokken, en niet meer tot dezelfde NMBS-groep behoren.
Kortom, ik maak me niet heel erg veel zorgen over mijn job, en al wie veldwerk doet (seinhuizen, bestuurders, treinbegeleiders...), zal dat volgens mij ook in de toekomst niet gauw moeten doen. Hoe het de NMBS vergaat, dat is wat anders. Infrabel en NMBS zouden wel eens verder uit elkaar kunnen worden getrokken, en niet meer tot dezelfde NMBS-groep behoren.
@groentje: Hoe zie je de toekomst voor de onderstationchefs van B-MO?
Hey, ik heb geen glazen bol, hoor
Misschien worden ze ooit samengevoegd met de treinbegeleiders, zodat ze ook daar inzetbaar zijn, of keren ze terug naar Infrabel. Dat zou het tenminste iets makkelijker maken om documenten te laten afleveren, wat ze nu niet meer mogen.

Misschien worden ze ooit samengevoegd met de treinbegeleiders, zodat ze ook daar inzetbaar zijn, of keren ze terug naar Infrabel. Dat zou het tenminste iets makkelijker maken om documenten te laten afleveren, wat ze nu niet meer mogen.
@groentje: Miljaar, ik zie dat toch niet zitten om te werken als treinbegeleider. Al dat gezaag van de reizigers... Dan toch liever door infrabel ingelijfd worden. Meer mogelijkheden en zo.
Intussen slijt ik mijn dagen op RDV en blijf ik dromen van een job op het perron. Als die job nog zal bestaan tegen dan. P6, here I come! Misschien met de nieuwe regering. Moehahahaa!
Intussen slijt ik mijn dagen op RDV en blijf ik dromen van een job op het perron. Als die job nog zal bestaan tegen dan. P6, here I come! Misschien met de nieuwe regering. Moehahahaa!
Op het perron ga je nog meer gezaag van reizigers hebben denk ik en als je naar Infrabel wil gaan moet je eerst een volledige opleiding volgen.
Ik wil gerust opnieuw opleiding volgen. Daar schrik ik niet voor terug of zo.
Maar hele dagen op de trein naar iedereens gezaag luisteren, dat is me wat te veel. Ik ben niet te lui om te werken. Dat doe ik trouwens nu al in 3X8, ver van huis EN tegen mijn goesting omdat ik de job heb MOETEN doen. Ik zou wel eens willen zien hoe lang anderen dat zouden volhouden...
Maar hele dagen op de trein naar iedereens gezaag luisteren, dat is me wat te veel. Ik ben niet te lui om te werken. Dat doe ik trouwens nu al in 3X8, ver van huis EN tegen mijn goesting omdat ik de job heb MOETEN doen. Ik zou wel eens willen zien hoe lang anderen dat zouden volhouden...