Aangezien de NMBS een cadeaubiljet voor 1e klasse heeft gegeven aan alle treinkaarthouders vond ik het een ideaal idee om het Belgische spoorlandschap te verkennen in de Ardennen. Ik heb volgende route afgelegd:
L 775 Eeklo 5u41 - Gent Sint Pieters 6u18
IC 505 Gent Sint Pieters 6u24(+5) – Brussel Zuid 6u55
IC 2407 Brussel Zuid 7u03 – Dinant 8u46
L 6085 Dinant 8u51 – Bertrix 9u56
L 5979 Bertrix 10u01 (+13) – Arlon 11u22
IC 2134 Arlon 11u43 – Jemelle 12u37(+5)
L 5583 Jemelle 13u19 – Liège Guillemins 14u38
IC 537 Liège Guillemins 15u00 – Leuven 15u34
IR 4137 Leuven 15u48 – Gent Sint Pieters 17u07
L 767 Gent Sint Pieters 17u42 – Eeklo 18u17
Ik begon de dag met een ritje van Eeklo naar Gent. Opvallend dat men op dit vroege uur al met 2 MW41-stellen rijdt. Ik arriveerde om 5u30 en de trein stond al te rammelen op spoor 1. Ik nam plaats in treinstel 4147. De TBG kwam langs tussen Evergem en Wondelgem. Voor de rest is valt niks bijzonders op te merken bij deze rit. We komen stipt aan in Gent.
Op naar spoor 9 om richting Brussel te sporen. Helaas was er om 6u24 nog geen trein te zien. Ik begon al te vrezen voor mijn aansluiting naar Dinant, maar dat was niet nodig. Uiteindelijk zijn we met 5 minuten vertraging vertrokken waarvan er onderweg 3 werden weggereden. Ondanks het vroege uur zat deze trein behoorlijk vol. Het aangenaam in de 1e klasse afdeling van deze I11 rijtuigen.
In Brussel Zuid moest ik gelukkig maar van spoor 14 naar spoor 12 lopen. Toen ik aankwam op het perron kwam de trein net toe uit de richting van Namen. De trein bestond uit 3 breaks, waaronder het gemoderniseerde stel 313. Ik nam echter plaats in treinstel 379 helemaal achteraan. Er werd snel gekeerd en we vertrokken met 3 minuten vertraging en in Etterbeek waren dit er al 6. Na Etterbeek kwam de controle langs en werden er 2 luid kakelende Oost-Europese dames weggestuurd naar tweede klasse. Dat moest natuurlijk met enorm veel lawaai gebeuren. De ontkoppeling in Namen verloopt zeer vlot en we rijden vanaf dan stipt tot Dinant. Toch een bijzonder mooi stukje omdat het spoor daar naast de Maas loopt.
In Dinant stond treinstel 4160 al klaar om richting Bertrix te sporen. Direct na het vertrek was er al controle. Deze TBG is zeer gemotiveerd en loopt na elke halte de trein door om te controleren. Hier was ik de enige reiziger in eerste klasse. Tijdens deze rit was het genieten van de prachtige landschappen en tunnels. Opmerkelijk: bijna nergens is er GSM-bereik op deze lijn.
In Bertrix nam ik dan de trein richting Arlon. Deze bleef echter maar weg. Railtime leerde mij dat de trein blijkbaar moest wachten op aansluiting in Libramont. Uiteindelijk moest ik nog 13 minuten in de gietende regen wachten. Van deze vertraging bleef echter niets meer over in Arlon. De TBG maakte het zich gezellig en begon koffie te drinken waardoor het volledig 1e klassegedeelte stonk naar de koffiegeur. Ook hier was ik de enige reiziger in 1e klasse. In Virton heb ik trouwens ook 4 nieuwe Desiro-stellen zien staan.
Tot mijn verbazing bestond de IC trein naar Brussel uit I10 en I11 rijtuigen. Ik koos dan vanzelfsprekend voor een I6 rijtuig. Toch zeer aangename en nostalgische treinstellen. Ik moest moeite doen om niet in slaap te vallen. Tussen Libramont en Jemelle gaat het zeer moeizaam wat resulteerde in 5 minuten vertraging. Dit was de enigste rit waar ik geen controle kreeg.
De verplaatsing van Jemelle naar Luik gebeurt in sabena klassiekje 599. Wat een lawaai dat dat stelletje maakte onderweg. Opvallend de zeer harde zitting van de stoelen. Dit vond ik de oncomfortabelste rit van de dag. Ik had liever een ‘echt’ klassiekje gehad, want daar heb ik nog nooit de 1e klasse in kunnen testen. De bezetting bedroeg in 2e klasse bedroeg de volle 100%. Ik was hier wederom de enige in 1e klasse. Ook hier was de TBG zeer actief.
Van Luik tot Leuven ging snel. Toch leuk om eens een Belgische trein te nemen die 200 km/u rijdt. Verder valt er niks te melden over deze rit.
Ik koos moedwillig voor een ommetje via Mechelen en Dendermonde. Dit om Brussel tijdens de avondspits te vermijden en om eens een ritje in een M4 te maken. Ook hier werd er frequent gecontroleerd.
Ik sloot de dag af met een ritje op mijn vertrouwde lijn 58. Er werd echter niet gewacht op de trein vanuit Brussel waardoor de helft van de reizigers achterbleef op het perron. Dit zorgde terecht voor veel onbegrip. We kwamen stipt aan in Eeklo.
rondrit donderdag 23 juni
Re: rondrit donderdag 23 juni
Altijd leuk zo'n rondrit in de Ardennen
. Ik heb er ook al meerdere gemaakt.
Je zult nu wel moe zijn, zeker?

Hoi,
jens123,
Bedankt voor het mooi verslag!!
Lukas
jens123,
Bedankt voor het mooi verslag!!
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Het was zeker een vermoeiende dag. Zeker omdat ik zo vroeg vertrokken ben, maar dat was om de ochtendspits in Brussel voor te zijnTrammist schreef:Altijd leuk zo'n rondrit in de Ardennen. Ik heb er ook al meerdere gemaakt.

Zijn er ook foto's van je trip? 
Ter info: IC 2134 rijdt tegenwoordig met 6 I6-rijtuigen en 2 M4'en. Normaal zaten er geen I10'en of I11'en in (al kan tegenwoordig alles).

Ter info: IC 2134 rijdt tegenwoordig met 6 I6-rijtuigen en 2 M4'en. Normaal zaten er geen I10'en of I11'en in (al kan tegenwoordig alles).
Ik heb jammer genoeg geen foto's omdat ik mijn fototoestel heb laten liggen in mijn auto.Terminus schreef:Zijn er ook foto's van je trip?
En over de samenstelling van de 2134 zal ik mij miskeken hebben ivm die I10 rijtuigen. Er zaten inderdaad nog M4'en tussen.