Patsboem op HSL Leuven Luik
Patsboem op HSL Leuven Luik
Vorige week donderdag tussen Leuven en Luik, ik denk dicht bij Borgworm licht weg en stop op HSL, geen noodstop maar ook geen uitbollen.
Eerst beetje verhakkelde uitleg in Nederlands, dan iets beter verstaanbaar in het Frans.... panne en we weten het niet.
Aangezien het ook juist na een baken op de HSL was, zei ik al direkt tegen mijn vrouw dit kost ons tussen één uur en drie uur vertraging.
Na kwartiertje terug licht en Airco.
Dan man (machinist?) op de intercom , netjes in twee talen (zeker zo goed als de kaartjesknipster) :
"Terug opgestart maar krijg mijn vol vermogen niet meer, moeten terug naar Leuven, ik kan (mag) de berg naar Luik niet op".
Aangezien wij een groep van 40 zou ontmoeten in Luik, met groepsticket , snel de TBG opgezocht. Mijn reserve uur voor aansluiting ging de mist in.
Die dame maakte ons een mooi bewijs dat wij onze groep achtervolgenden naar Luxemburg en de vraag ons niet te "inquiéter". Dit met korte beschrijving en "refoulement à Louvain".
De TBG op Luik-Gouvy was direct akkoord, vroeg echter hoe ik dat verhaal, kruidvat tot Luik en briefje, ging verkopen aan zijn CFL collega.
Ik zei, net hetzelfde als aan U, dat leek hem nog niet zo slecht.
Toen ik na een tientallen km in Luxemburg mijn verhaal begon, stopte de CFL-TBG mij al lachend en zei: ik weet al dat ik twee "speciale voyageurs" bij heb.
Zijn NMBS collega had het bij het handenschudden tijdens de aflos verteld.
Netjes toch ?
Twee vragen,
1)tijdens de stop in Leuven leerde ik dat iets dergelijks meerdere keren per week voorvalt. Klopt dat ? Iemand link naar schema.... omvormers, motoren opdeling ?
2)ik heb in Luxemburg het ganse namiddag groepsprogramma gemist , mijnspoorweg bezoek etc. Zou ik de NMBS een briefje sturen voor een sorrypas ?
Eerst beetje verhakkelde uitleg in Nederlands, dan iets beter verstaanbaar in het Frans.... panne en we weten het niet.
Aangezien het ook juist na een baken op de HSL was, zei ik al direkt tegen mijn vrouw dit kost ons tussen één uur en drie uur vertraging.
Dan man (machinist?) op de intercom , netjes in twee talen (zeker zo goed als de kaartjesknipster) :
"Terug opgestart maar krijg mijn vol vermogen niet meer, moeten terug naar Leuven, ik kan (mag) de berg naar Luik niet op".
Aangezien wij een groep van 40 zou ontmoeten in Luik, met groepsticket , snel de TBG opgezocht. Mijn reserve uur voor aansluiting ging de mist in.
Die dame maakte ons een mooi bewijs dat wij onze groep achtervolgenden naar Luxemburg en de vraag ons niet te "inquiéter". Dit met korte beschrijving en "refoulement à Louvain".
De TBG op Luik-Gouvy was direct akkoord, vroeg echter hoe ik dat verhaal, kruidvat tot Luik en briefje, ging verkopen aan zijn CFL collega.
Ik zei, net hetzelfde als aan U, dat leek hem nog niet zo slecht.
Toen ik na een tientallen km in Luxemburg mijn verhaal begon, stopte de CFL-TBG mij al lachend en zei: ik weet al dat ik twee "speciale voyageurs" bij heb.
Zijn NMBS collega had het bij het handenschudden tijdens de aflos verteld.
Netjes toch ?
Twee vragen,
1)tijdens de stop in Leuven leerde ik dat iets dergelijks meerdere keren per week voorvalt. Klopt dat ? Iemand link naar schema.... omvormers, motoren opdeling ?
2)ik heb in Luxemburg het ganse namiddag groepsprogramma gemist , mijnspoorweg bezoek etc. Zou ik de NMBS een briefje sturen voor een sorrypas ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Patsboem op HSL Leuven Luik
Ik heb geen schema's, maar ik zit wel vaker ik IC A (iedere dag...). Het komt af en toe voor dat plotseling alles wegvalt: airco, tractie, licht. Gebeurt vaak bij het aanzetten (bv. bij het wegrijden in Leuven richting Brussel), maar meestal rijden ze dan zonder tractie door en is er na een reset een paar minuten later weer tractie.dentheo schreef:Vorige week donderdag tussen Leuven en Luik, ik denk dicht bij Borgworm licht weg en stop op HSL, geen noodstop maar ook geen uitbollen.
[...]
Je kunt allicht vragen wat voor compensatie ze je willen aanbieden voor het missen van je middagprogramma. vragen staat vrij.dentheo schreef:2)ik heb in Luxemburg het ganse namiddag groepsprogramma gemist , mijnspoorweg bezoek etc. Zou ik de NMBS een briefje sturen voor een sorrypas ?
Groetjes,
Rian
Ik heb geen schema's, maar ik zit wel vaker ik IC A (iedere dag...). Het komt af en toe voor dat plotseling alles wegvalt: airco, tractie, licht. Gebeurt vaak bij het aanzetten (bv. bij het wegrijden in Leuven richting Brussel), maar meestal rijden ze dan zonder tractie door en is er na een reset een paar minuten later weer tractie.[/quote]rvdborgt schreef: 1)tijdens de stop in Leuven leerde ik dat iets dergelijks meerdere keren per week voorvalt. Klopt dat ? Iemand link naar schema.... omvormers, motoren opdeling ?
Dat is dan onder 3KV ... ik had de indruk dat nu de machinist helemaal naar de lok achteraan gewandeld was.
Kan men de lok helemaal resetten vanuit het stuurrijtuig, nu lijkt het mij dat de hoofdschakelaar ook uitgeslagen was.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Voor een complete reset heb je de batterijschakelaar van de loc zelf nodig dat kan dus niet van op het stuurrijtuig.dentheo schreef: Dat is dan onder 3KV ... ik had de indruk dat nu de machinist helemaal naar de lok achteraan gewandeld was.
Kan men de lok helemaal resetten vanuit het stuurrijtuig, nu lijkt het mij dat de hoofdschakelaar ook uitgeslagen was.
Hoelang (in tijd dus ongeveer) zat je al op L2.
Trouwen richting Luik is het niet bergop maar bergaf dat het grote probleem zou kunnen zijn. Tussen Ans en Luik gaat het zwaar naar beneden. De lijn 2 zelf heeft een stijgend profiel maar niet stijl, maar wel lastig bij regenweer en veel slip waardoor de trein onvoldoende snelheid kan houden. Indien je op die dag regenachtig weer had moet je daar de oorzaak zoeken. Het teveel tussenkomen van de antislip zorgt voor verminderd vermogen waardoor je onmogelijk normaal kan rijden. Ik ben zo met een HLE13 tussen Hatrvival en Libramont ooit ruim 50% van mijn snelheid verloren door lichte regen op sporen die al weken droog lagen. HLE13 + 10M6, ik had nog amper 55km/u net voor Libramont maar ben er wel geraakt.
Onlangs moest er wel een trein terugrijden omdat hij, na een stevige remming, kort voor de spanningssluis zat, en er niet meer op eigen kracht voorbij zou geraken. Die spanningssluis vanuit Leuven ligt op een helling, niet heel erg stijl, inderdaad, maar als je niet voldoende vaart hebt, geraak je er niet voorbij. Ik geloof dat het ging om de IC 504, op maandag of dinsdag.
Vertraging bedroeg iets van een 40 minuten, wat gezien de omstandigheden (bestuurder die helemaal terug moet lopen, terug vertrekken naar Leuven, en nog naar de andere kant lopen en vertrekken, maar dan aan het perron in Leuven) niet zo vreemd is.
Vertraging bedroeg iets van een 40 minuten, wat gezien de omstandigheden (bestuurder die helemaal terug moet lopen, terug vertrekken naar Leuven, en nog naar de andere kant lopen en vertrekken, maar dan aan het perron in Leuven) niet zo vreemd is.
Mijn schatting is rond Borgworm , ongeveer 10-15 min voor Luik ? We hadden net iets afstand van de snelweg genomen , afrit ?. De overloopmogelijkheid was al voorbij, want die hebben we gebruikt toen we achteruit terug reden.Steven schreef:Voor een complete reset heb je de batterijschakelaar van de loc zelf nodig dat kan dus niet van op het stuurrijtuig.dentheo schreef: Dat is dan onder 3KV ... ik had de indruk dat nu de machinist helemaal naar de lok achteraan gewandeld was.
Hoelang (in tijd dus ongeveer) zat je al op L2.
Trouwen richting Luik is het niet bergop maar bergaf dat het grote probleem zou kunnen zijn. Tussen Ans en Luik gaat het zwaar naar beneden. De lijn 2 zelf heeft een stijgend profiel maar niet stijl, maar wel lastig bij regenweer en veel slip waardoor de trein onvoldoende snelheid kan houden..
Leek mij echt een uitval op vol vermogen , 200 per uur , licht stijgend en vol airco op treinleiding.
Het was echter prachtig weer, adhesie zou geen probleem mogen zijn.
We waren al blij dat we stilstonden onder een korte brug, was (30/6) twee dagen na die excursie van 400 reizigers in de wei omgeving Brugge.....
De opmerking "bij halve kracht niet de helling op" heeft mij ook verbaast. Die helling is niet zo steil in die richting en bij trager rijden (bv. 90kmh) komt alle vermogen ter beschikking die ge nodig hebt om 200 kmh te rijden. Nu heb ik geen idee van de amperages bij 100 kmh tov 200 kmh.
Indien één omvormer eruit gaat, trekt die dan soms de DUR mee, dat kan probleem van afstellen zijn, zeker bij vollast op de treinleiding.
Heeft zo'n 13 een soort diagnose systeem waarop je kan lezen wat er achter elkaar gebeurd is ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Die boordcomputer geeft veel info weer maar niet alles is op slag zichtbaar voor de bestuurder. Heel eenvoudig omdat men niet wil dat de bestuurder overal aankan. Een deel zit dus verstopt met toetsencombinaties in het menu voor mensen van de werkplaatsen.
Het "zien" van de volgorde van uitschakelacties kan op zich geen kwaad.
Het lijkt mij interessant voor de machinist om te weten wat de uitschakeling in gang gezet heeft...overstroom, overtemperatuur enz.
Als er maar niet mee geknoeid kan worden, wissen bv.
Heeft die lok één omvormer per twee motoren ?
Is de trafo van die 13en een beetje " kortademig " ? We reden ongeveer een kwartier onder 25KV en stevig, zou die zijn tijdskonstante kunnen zijn .
Of een ventilatieprobleem op zijn koelkring. Kun je die temperatuur "zien" terwijl je rijdt ?
In Leuven is er een depanneur, blauwe stofjas +gele vest drie kwartier mee bezig geweest.
Ik had mijn familie bij, anders was ik wel eens naar het deurtje van de lok gewandeld
en mijn volgende trein gemist...
Het lijkt mij interessant voor de machinist om te weten wat de uitschakeling in gang gezet heeft...overstroom, overtemperatuur enz.
Heeft die lok één omvormer per twee motoren ?
Is de trafo van die 13en een beetje " kortademig " ? We reden ongeveer een kwartier onder 25KV en stevig, zou die zijn tijdskonstante kunnen zijn .
Of een ventilatieprobleem op zijn koelkring. Kun je die temperatuur "zien" terwijl je rijdt ?
In Leuven is er een depanneur, blauwe stofjas +gele vest drie kwartier mee bezig geweest.
Ik had mijn familie bij, anders was ik wel eens naar het deurtje van de lok gewandeld

Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Voor de temperatuur van de trafo hebben we een gele en rode meldlamp. Dat volstaat om voor de bestuurder de nodige info te geven. Er zijn nog veel tb's van voor het computertijdperk. Bij een teveel info via de pc bereik je niets voor deze collega's. De noodzakelijke info volstaat dus. We zitten toch gebonden aan ons kwartier voor kleine herstellingen en dat is snel opgebruikt.
Ik mocht al eens meerijden over lijn 2 (beroepsmatig), en zag de snelheidsmeter toch behoorlijk snel dalen, hoor. Van 90 naar 40 vooraleer er terug getractioneerd kon worden on 25 kV. Maar in normale omstandigheden is er inderdaad geen enkel probleem om er voorbij te raken. Ofwel is de bovenleiding stevig beijzeld, waardoor onvoldoende kracht kan ontwikkeld worden, ofwel valt de trein door een technisch probleem stil kort voor de omschakelingszone, en kan hij niet meer op eigen kracht verder. Slechts 1x heb ik meegemaakt dat een trein stilviel door te weinig snelheid, en toen kwam de trein van spoor 6 uit Leuven, waardoor hij een aantal trage wissels had moeten nemen.
Op het PC scherm in de loc zijn er genoeg gevens beschikbaar zodat een bestuurder eventueel een depannage kan doen. In de werkplaatsen hebben ze PC's met software om bv. wel de volgorde van uitschakelreacties te kunnen zien. De loc zal deze bijhouden in een foutgeheugen.dentheo schreef:Het "zien" van de volgorde van uitschakelacties kan op zich geen kwaad.
Deze loc heeft per traktiemotor een vermogensturing. (Hij zal dus in bepaalde configuraties met 100, 75, 50 of 25% traktie kunnen rijden)dentheo schreef: Heeft die lok één omvormer per twee motoren ?
Dit kan aan meerdere dingen liggen uiteraarddentheo schreef: Is de trafo van die 13en een beetje " kortademig " ? We reden ongeveer een kwartier onder 25KV en stevig, zou die zijn tijdskonstante kunnen zijn .

Dus vier omvormers zoals een traxx... Dan zou hij op drie poten toch die helling op moeten kunnen.kurtcauwelaers schreef:Deze loc heeft per traktiemotor een vermogensturing. (Hij zal dus in bepaalde configuraties met 100, 75, 50 of 25% traktie kunnen rijden)dentheo schreef: Heeft die lok één omvormer per twee motoren ?dentheo schreef:
Zat hij ineens dichter bij Kimkempois....
Nu heeft men er in Leuven minstens 45 minuten aan geknutseld..toen moest ik weg...
Ik verdenk dus de trafo of de wisselstroom DUR.
Kan men vanuit het stuurrijtuig één omvormer of de treinleiding wegnemen wanneer de trafo temperatuur oploopt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Even aan toevoegen, een traxx heeft twee traktieomvormers, deze kan dus alleen maar aan 100 of 50% rijden (of niet natuurlijk). Dat die 13 op 3 poten die helling op moet kunnen kan ik niet zeggen, ik heb geen kennis van die lijn, hoe zwaar die trein was, weersomstandigheden, etc.dentheo schreef:Dus vier omvormers zoals een traxx... Dan zou hij op drie poten toch die helling op moeten kunnen.kurtcauwelaers schreef:Deze loc heeft per traktiemotor een vermogensturing. (Hij zal dus in bepaalde configuraties met 100, 75, 50 of 25% traktie kunnen rijden)dentheo schreef: Heeft die lok één omvormer per twee motoren ?dentheo schreef:
HLE13 is een complexe HLE, ik weet niet hoe het met de kennis van HLE13 is in Kimkempois (ik wil geen afbreuk doen aan deze werkplaats!), maar ik kan mij wel voorstellen dat men deze locomotief in dit geval liever naar Oostende, Merelbeke of Antwerpen zal sturen.dentheo schreef: Zat hij ineens dichter bij Kimkempois....
Nu heeft men er in Leuven minstens 45 minuten aan geknutseld..toen moest ik weg...
Ik verdenk dus de trafo of de wisselstroom DUR.
Als de locomotief een defect geeft aan een traktieomvormer kan men deze afzonderen via het stuurrijtuig, als de locomotief geen defect geeft maar de bestuurder / depanneur wil toch afzonderen moet men naar de locomotief. Tussen haakjes, als de transfo temp. over een bepaalde waarde gaat staat uw locomotief sowieso in nood.dentheo schreef: Kan men vanuit het stuurrijtuig één omvormer of de treinleiding wegnemen wanneer de trafo temperatuur oploopt ?
Met vriendelijke groeten,
Even aan toevoegen, een traxx heeft twee traktieomvormers, deze kan dus alleen maar aan 100 of 50% rijden (of niet natuurlijk).kurtcauwelaers schreef: Dus vier omvormers zoals een traxx... Dan zou hij op drie poten toch die helling op moeten kunnen.
dentheo schreef:
Hoe kan een traxx met twee omvormers volgende karakteristiek op zijn scherm tonen ? Of zit er achter de omvormer nog een vermogensturing ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Sorry mijn vorig antwoord is misschien een beetje dom.
Bij driefazige motoren kan je zorgen dat ze allemaal dezelfde frequentie krijgen...
De stroomafname en het opgenomen vermogen zal dan varieren ifv het slippen. As 4 loopt op de foto voorop en slipt op natte rails....
Hij kan toch niet echt "doordraaien" omdat de frequentie het toerental bepaalt van de motor.
Bij driefazige motoren kan je zorgen dat ze allemaal dezelfde frequentie krijgen...
De stroomafname en het opgenomen vermogen zal dan varieren ifv het slippen. As 4 loopt op de foto voorop en slipt op natte rails....
Hij kan toch niet echt "doordraaien" omdat de frequentie het toerental bepaalt van de motor.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide