Gisteren heb ik een kleine 'ronde van België' gedaan met mijn cadeaubiljet.
Ik wilde o.m. een blitzbezoek brengen aan de steden Doornik en Bergen, de lijn naar Quiévrain en het aansluitende traject over de Franse grens verkennen, over de Ourthe-lijn rijden en in Brussel-Zuid langs de Eurostarterminal gaan om bestelde Eurostartickets op te halen. Ik heb de reis helemaal volgens plan kunnen maken, al hing het in Marloie wel aan een zijden draadje.
De reis verliep als volgt:
Sint-Niklaas - Moeskroen IC708 8:26 (stipt) - 9:34 (+3): 3AM96 (464)
Moeskroen - Tournai IR3109 10:03 - 10:20 (stipt): break (388)
Tournai - Saint-Ghislain IR3809 11:15 (+5) - 11:45 (+3): viertje (811) + klassiekje (203)
Saint-Ghislain - Quiévrain IC1732 12:34 (+3) - 12:50 (+4): HLE 2713 + 8 M6 (61011)
Quiévrain - Mons IC1714 14:10 (+1) - 14:40 (+1): 6 M4m (58057) + HLE 2111
Mons - Namur IC914 15:28 (+4) - 16:31 (+2): 2AM96 (457)
Namur - Marloie IC2115 16:42 (+15) - 17:15 (+21): HLE 1357 + M6 (61012)
Marloie - Liège-Guillemins L5588 17:30 (+11) - 18:38 (+7): klassiekje (nr. vergeten te noteren!)
Liège-Guillemins - Brussel-Zuid IC541 19:00 - 20:03 (stipt): HLE 1347 + I11 (11828)
Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal Benelux9257 20:18 (+6) - 20:58 (+2): HLE 2801 + suikerstokken (10-70-365)
Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas IC721 21:05 - 21:24 (stipt): AM96 (485)
Commentaar:
In Kortrijk werd één AM96 afgekoppeld, dat leverde 3 minuten vertraging op.
In Saint-Ghislain werd alles in gereedheid gebracht om de Dour-festivalgangers op te vangen. Er stonden dranghekken, een reeks Duitse (!) bussen voor de shuttle naar het festivalterrein, en door de luidsprekers werd de reizigers "un bon festival" toegewenst. Dat op de verbinding Luik - Quiévrain een stam M6-rijtuigen werd ingezet, zal ook wel omwille van Dour zijn geweest.
Vanuit Quiévrain maakte ik een wandeling op Franse bodem, het was tenslotte quatorze juillet. De sporen richting Blanc-Misseron en Valenciennes liggen er nog, weliswaar overwoekerd. Tot mijn verbazing stond er op de verroeste sporen van Blanc-Misseron een reeks motorwagens van de SNCF, bewaakt door een man in een auto... Ik kon er niet dichtbij komen maar heb met mijn gsm een paar (slechte) foto's gemaakt, zie hieronder. Heeft iemand een verklaring voor dit fenomeen?
In Namen werd de IC naar Luxemburg eerst met 12, dan 13, 14 en 15 minuten vertraging aangekondigd... Ik heb het er toch maar op gewaagd, gereed om eventueel tot Jemelle door te rijden en het vervolg van mijn programma met een uur vertraging af te werken. De vertraging liep op tot 20 minuten (tractieproblemen van de 13? Natte sporen?) maar in Marloie stond de L naar Luik gelukkig nog te wachten. Of dit aan de goede wil van TC en/of RDV te danken is, weet ik niet. Misschien zat de vertraging van de L5566 en het enkelsporige traject Bomal - Marloie er ook wel voor iets tussen.
In totaal heb ik 555 km afgelegd, ben ik door alle Belgische provincies gereden (zij het maar een heel kort stukje door Limburg en Waals-Brabant) en heb ik mij kunnen neervlijen in de eersteklasse-zetels van klassiekjes, viertjes, breaks, M4, M6, I11, AM96 en een NS-Beneluxrijtuig.
rondrit 14 juli 2011 (cadeaubiljet)
Re: rondrit 14 juli 2011 (cadeaubiljet)
Leuk verslagje!
In Crespin is er een fabriek van Bombardier, daar worden deze stellen gemaakt. Dat is niet zo ver van de grens.
In Crespin is er een fabriek van Bombardier, daar worden deze stellen gemaakt. Dat is niet zo ver van de grens.
Dankjewel, Kees. Die fabriek van Bombardier verklaart alles, natuurlijk.
"Blanc-Misseron" was de naam van het vroegere station, maar dat gehucht behoort blijkbaar tot de gemeenten Quiévrechain en Crespin. Er is daar al een lange geschiedenis van locomotievenbouw, lees ik op wikipedia (http://fr.wikipedia.org/wiki/Blanc-Misseron)
Groeten,
Paul
"Blanc-Misseron" was de naam van het vroegere station, maar dat gehucht behoort blijkbaar tot de gemeenten Quiévrechain en Crespin. Er is daar al een lange geschiedenis van locomotievenbouw, lees ik op wikipedia (http://fr.wikipedia.org/wiki/Blanc-Misseron)
Groeten,
Paul
Dag Paul
Je schat de NMBS wel bijzonder hoog in als je denkt dat speciaal voor de Dourgangers M6 worden ingeschakeld: die trein rijdt altijd met M6.
Je schat de NMBS wel bijzonder hoog in als je denkt dat speciaal voor de Dourgangers M6 worden ingeschakeld: die trein rijdt altijd met M6.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Dat is zo voorzien, al is er eigenlijk te weinig tijd om op perfect op uur verder te kunnen rijden als er moet ontkoppeld worden. Reden dat er ontkoppeld word is omdat er in Frankrijk op de lijn naar Lille slechts 2 gekoppelde stellen zijn toegelaten.Paul schreef: In Kortrijk werd één AM96 afgekoppeld, dat leverde 3 minuten vertraging op.
Sommige uren worden voorzien met een M6-ram gereden, het is geen uitzondering.Paul schreef: Dat op de verbinding Luik - Quiévrain een stam M6-rijtuigen werd ingezet, zal ook wel omwille van Dour zijn geweest.
Mvg.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dank je voor de info, Vic, dat wist ik niet. Maar het kwam dan toevallig wel goed uit want die M6-en zaten erg vol Dourgangers. Bovendien was de NMBS zo attent om de IC's op lijn 78 een extra stop te laten maken in St-Ghislain...overweg13 schreef:Je schat de NMBS wel bijzonder hoog in als je denkt dat speciaal voor de Dourgangers M6 worden ingeschakeld: die trein rijdt altijd met M6.