Voor wie er interesse in heeft, enkele indrukken van mijn recente ervaringen op en rond het Letse spoor.
Zoals wellicht bekend is Letland niet het land met het meest indrukwekkende spoorwegnet. Hieronder een overzichtskaartje zoals het in de treinstellen geafficheerd is.

Het knooppunt is duidelijk Riga, van waaruit vijf antennes vertrekken. Dat resulteert in een niet alledaags matrixbord in de stationshal. Merk op dat hier nog zes antennes vermeld staan, maar die in de richting van Ergli is niet meer in dienst. De antenne in noordelijke richting gaat ook niet verder meer dan Skulte. Het meest linkse bord toont de eerst volgende vertrekkende treinen, met achtereenvolgens het treinnummer, de eindbestemming, het vertrekuur, het perronnummer en tot slot het spoornummer. Op het grote bord wordt enkel het spoornummer aangeduid, niet het perronnummer. Wakker zijn is de boodschap, want spoor 11 ligt bijvoorbeeld aan perron 1.

Mijn reis had Cesis als eindbestemming. De lijn tussen Riga en Cesis is een diesellijn en bijgevolg werd de dienst verzekerd met een in Riga door de Rīgas Vagonbūves Rūpnīca (RVR) gebouwd dieseltreinstel type DR1A. De livrei van dit driedelige stel (het lijken er vier te zijn, maar het zijn er drie) is wonderbaarlijk mooi:

Onder het matrixbord zag je ook de loketten. Automaten zijn er in Letland niet; kaartjes zijn dus te koop in de grotere stations of op de trein zelf. De kostprijs van die kaartjes is erg laag. Voor een retour Cesis (93 tarifaire km enkele reis) betaal je 4,49 LVL (of 2,30 LVL enkele reis). Omgerekend is dat ongeveer 6,50 EUR (of 3,35 enkel). Koop je een retour, dan krijg je twee ticketjes, met daarop vermeld het traject en de eerst volgende trein (voor de heenreis), of de laatste trein van de dag (voor de terugreis). Meteen na vertrek van de trein, komt een van de aanwezige controleurs langs een stempel op de achterzijde van het biljet te plaatsen. Als een wervelwind stormen ze na iedere halte door de trein op zoek naar pas ingestapte passagiers.

Ik zei het al: de treindienst is erg beperkt in Letland, en zeker van en naar Cesis. De dienstregeling past dus op een eenvoudig A4'tje. Op de foto zie je de dienstregeling vanuit Cesis, zoals ter plekke uitgehangen. In Cesis komen dus dagelijks 5 treinen aan, waarvan er drie doorrijden naar Valga, eentje naar Valmiera en een vijfde Cesis als eindbestemming heeft. In de omgekeerde richting gaan er 5 treinen naar Riga toe, waarvan er niet verrassend drie in Valga vertrekken, een in Valmiera en een uit Cesis. Let ook op het infoblaadje rechtsonder: dit zijn de openingsuren van het loket in Cesis. (Voor de taalliefhebbers: plaatsnamen worden in het Lets naar hartenlust verbogen.)

Tot slot nog een kijk op het behoorlijk onderhouden stationsgebouw van Cesis, waar vier sporen liggen die gebruikt kunnen worden, en een vijfde ergens tussen het gras. Je kan het niet zien, maar geen enkel spoor heeft enige aanduiding om duidelijk te maken of het spoor 1, 2, 3 of 4 betreft. Stopplaatsen waar geen stationsgebouw staat hebben overigens niet eens een bord met de halte erop, laat staan enige informatie over een dienstregeling. Een goede voorbereiding voor een verkenning van Letland per spoor is dus noodzakelijk!
