Pagina 1 van 2

Snelheid per lijn

Geplaatst: 29 aug 2011, 12:07
door Stijn91
Weet er iemand een site waar je de maximum snelheid per lijn kunt terugvinden?

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 29 aug 2011, 12:16
door Mark7758
Kijk eens in de netverklaring van de NMBS. Daar staat wel wat in. Niet compleet.
Adres even niet bij de hand. Maar google eens.

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 29 aug 2011, 14:20
door trainfreak
De netverklaring kan je vinden op http://www.railaccess.be of hier

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 29 aug 2011, 17:01
door Darko
Stijn91 schreef:Weet er iemand een site waar je de maximum snelheid per lijn kunt terugvinden?
Is moeilijk te veralgemenen. En ik denk niet dat je het zo ergens vind.


Het varieert ook sterk van lijn tot lijn. en op elke lijn zijn voor grotere stukken andere snelheden courant.

nu op de grootste lijnen is het vooral 160 140 of 120 :)

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 29 aug 2011, 17:41
door Shrek
Mark7758 schreef:Kijk eens in de netverklaring van de NMBS. Daar staat wel wat in. Niet compleet.
Adres even niet bij de hand. Maar google eens.
Hierstaat toch van elke lijn de referentiesnelheid? Redelijk compleet lijkt me (op die paar verbindingsbogen na) :)

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 29 aug 2011, 18:31
door Paul1946
Kun je ook de link zetten naar het document waar de lijnen met TBL1+ vermeld staan?

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 29 aug 2011, 21:07
door Steven
Shrek schreef:
Mark7758 schreef:Kijk eens in de netverklaring van de NMBS. Daar staat wel wat in. Niet compleet.
Adres even niet bij de hand. Maar google eens.
Hierstaat toch van elke lijn de referentiesnelheid? Redelijk compleet lijkt me (op die paar verbindingsbogen na) :)
Er zijn lijnen die twee referentiesnelheden hebben. L25 en L36 zijn er al twee gekende van.

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 29 aug 2011, 22:29
door overweg13
Steven schreef:
Shrek schreef:
Mark7758 schreef:Kijk eens in de netverklaring van de NMBS. Daar staat wel wat in. Niet compleet.
Adres even niet bij de hand. Maar google eens.
Hierstaat toch van elke lijn de referentiesnelheid? Redelijk compleet lijkt me (op die paar verbindingsbogen na) :)
Er zijn lijnen die twee referentiesnelheden hebben. L25 en L36 zijn er al twee gekende van.
Dat is trouwens een relatief recent verschijnsel. Vroeger was de refertesnelheid altijd de hoogste snelheid die ergens op een bepaalde lijn gereden mocht worden. Waar dat niet mocht, werd met snelheidsbeperkende borden gewerkt. Nu geeft men er blijkbaar meer en meer de voorkeur aan om langere lijnvakken van dezelfde lijn een eigen referentiesnelheid te geven. Dat is o.m. ook het geval op lijn 43: 90 tot Bomal, 120 tussen Bomal en Marloie.
De toestand die ik eerst beschreef heb je nog op lijn 96. De refertesnelheid is daar op 160 gebracht, maar op langere delen blijft de snelheid beperkt tot 140. Daar heb je dan ook geen groen-witte borden met 14 erop, maar geel-groene met 14.

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 29 aug 2011, 23:17
door Steven
overweg13 schreef: . De refertesnelheid is daar op 160 gebracht, maar op langere delen blijft de snelheid beperkt tot 140. Daar heb je dan ook geen groen-witte borden met 14 erop, maar geel-groene met 14.
Groen-witte borden bestaan niet hoor. Groen wel en wit ook maar niet gemengd.

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 30 aug 2011, 06:39
door overweg13
Steven schreef:
overweg13 schreef: . De refertesnelheid is daar op 160 gebracht, maar op langere delen blijft de snelheid beperkt tot 140. Daar heb je dan ook geen groen-witte borden met 14 erop, maar geel-groene met 14.
Groen-witte borden bestaan niet hoor. Groen wel en wit ook maar niet gemengd.
Ik bedoelde groene driehoeken met witte cijfers.

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 12 sep 2011, 09:13
door K V B
Steven schreef:
Shrek schreef:
Mark7758 schreef:Kijk eens in de netverklaring van de NMBS. Daar staat wel wat in. Niet compleet.
Adres even niet bij de hand. Maar google eens.
Hierstaat toch van elke lijn de referentiesnelheid? Redelijk compleet lijkt me (op die paar verbindingsbogen na) :)
Er zijn lijnen die twee referentiesnelheden hebben. L25 en L36 zijn er al twee gekende van.
Geld de referentiesnelheid voor elk type trein overigens?

(Ik moet hier weer aan Zwitserland denken, waar men eigenlijk geen algemene referentiesnelheid heeft)

Snelheid per lijn

Geplaatst: 12 sep 2011, 23:00
door dekooiker
De refertesnelheid geldt voor elk type trein.
Dat wil niet zeggen dat elke trein de hoogst toegelaten snelheid op de lijn mag rijden, er dient rekening gehouden te worden met de beperkingen van loc en sleep.

Overigens: er hebben wel degelijk groen-witte (groene rand, wit vlak, zwarte cijfers) borden bestaan.
In de theorie maar in de praktijk weet ik niet.

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 13 sep 2011, 18:43
door Peche
Steven schreef:
Shrek schreef:
Mark7758 schreef:Kijk eens in de netverklaring van de NMBS. Daar staat wel wat in. Niet compleet.
Adres even niet bij de hand. Maar google eens.
Hierstaat toch van elke lijn de referentiesnelheid? Redelijk compleet lijkt me (op die paar verbindingsbogen na) :)
Er zijn lijnen die twee referentiesnelheden hebben. L25 en L36 zijn er al twee gekende van.
De bedoeling is toch om de L25 over de gehele lengte naar 160 te brengen :-)

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 14 sep 2011, 00:42
door Bordensteker
dekooiker schreef:Overigens: er hebben wel degelijk groen-witte (groene rand, wit vlak, zwarte cijfers) borden bestaan.
In de theorie maar in de praktijk weet ik niet.
Op papier inderdaad terug kunnen vinden; de rechter afbeelding is duidelijk gephotoshopt uitgaande van de linker foto, dus of er echt ergens zoƫen staat?
eindezonebord WIT in groen.3.jpg
_________________
koperdieven die onder hoogspanning werken kunnen later weleens heel starre figuren blijken

Re: Snelheid per lijn

Geplaatst: 14 sep 2011, 11:28
door Tim
Volgens mij is dat bord gewoon de voorganger van ons huidige groen einde-zonebord met gele boord.