SMS Ticketing/QR-code
SMS Ticketing/QR-code
Enige weken geleden raakte ik met een Franstalige TBG aan de praat op de idyllische lijn Libramont-Bertrix-Rodange-Arlon.
Hij vertelde me dat er testen bezig waren met ticketing via smartphones, maar dat ie zelf er het fijne niet van wist.
Op het internet vind ik alleen wat verwijzingen naar het starten met testen van sms-ticketing in 2008/2009.
En vandaag zie ik een tweet verschijnen: "de vriendelijke #nmbs conductrice wist me te vertellen dat sms/qrcode ticketing eraan komt. voorlopig toch nog een papieren versie gekregen".
Dus, wie weet hier al iets meer over?
Hij vertelde me dat er testen bezig waren met ticketing via smartphones, maar dat ie zelf er het fijne niet van wist.
Op het internet vind ik alleen wat verwijzingen naar het starten met testen van sms-ticketing in 2008/2009.
En vandaag zie ik een tweet verschijnen: "de vriendelijke #nmbs conductrice wist me te vertellen dat sms/qrcode ticketing eraan komt. voorlopig toch nog een papieren versie gekregen".
Dus, wie weet hier al iets meer over?
Re: SMS Ticketing/QR-code
QR-codes zijn een ander verhaal, maar sms-ticketing zou echt achterhaald zijn. Het is veel te laat om daar nu mee te beginnen.
Interessante ontwikkeling, maar ik hoop dat de NMBS weet niet voor de zoveelste keer het warm water aan het uitvinden is. Bij DB is het Handy Ticket al jaren actief (MMS-technologie). Voor mijn part mag de NMBS gewoonweg de héle verkoopsinfrastructuur inclusief automaten en BahnCard/BahnBonus-kaart van DB aankopen. Op een defecte kaartlezer in een trein na, nog nooit een probleem mee gehad.
MMS tickets kent men ook bij de SBB al een poos. En daar blijkt ook regelmatig dat deze technologie toch problematisch is. In het begin waren er nog al wat problemen met het scannen van de code op het display van de telefoon.jotie schreef:Interessante ontwikkeling, maar ik hoop dat de NMBS weet niet voor de zoveelste keer het warm water aan het uitvinden is. Bij DB is het Handy Ticket al jaren actief (MMS-technologie). Voor mijn part mag de NMBS gewoonweg de héle verkoopsinfrastructuur inclusief automaten en BahnCard/BahnBonus-kaart van DB aankopen. Op een defecte kaartlezer in een trein na, nog nooit een probleem mee gehad.
Wat moet je als Conducteur doen als een passagier zich aanbiedt met een MMS ticket, maar je scanner weigert het te lezen?
Je moet dan als spoorwegmaatschappij bijna verplicht je MMS tickets met elk beschikbare toestel testen. SBB heeft in alle ZPG's de camera moeten laten vervangen toen de iPhone uitkwam.
SMS tickets zijn sinds 5 september in voege, procedure zou met ID-kaart in ibis + uw sms bericht gebeuren. duur van de hele procedure ligt tussen de 10 a 15min
wat veel te lang en schandalig is.

Tss... dat ze het achterwege laten als ze het het niet deftig kunnen, want hier heft niemand wat aan, behalve éen van de 500 managers die zich op de borst kan kloppen met een nieuw speeltje...260689 schreef:SMS tickets zijn sinds 5 september in voege, procedure zou met ID-kaart in ibis + uw sms bericht gebeuren. duur van de hele procedure ligt tussen de 10 a 15minwat veel te lang en schandalig is.
Aanschaf of controle? Als het bij aanschaf 5 minuten duurt voor je je ticket krijgt is het allermaximaalst in uitzonderlijke gevallen, voor controle ben je al 7 stations verder260689 schreef:SMS tickets zijn sinds 5 september in voege, procedure zou met ID-kaart in ibis + uw sms bericht gebeuren. duur van de hele procedure ligt tussen de 10 a 15minwat veel te lang en schandalig is.

Advies aan NMBS: Sla tickets via sms/mms gewoon over, en ga direct aan de slag met NFC. (Google dit als je niet weet wat het is...)
Zoals DB momenteel in bepaalde gebieden uitprobeert:
http://www.nfcworld.com/2011/03/03/3634 ... r-germany/
Voordeel van NFC is dat het een open standaard is, zodat we hiermee mischien tot een systeem kunnen komen dat in heel Europa werkt, ipv, elk land zijn eigen systeem.
Zoals DB momenteel in bepaalde gebieden uitprobeert:
http://www.nfcworld.com/2011/03/03/3634 ... r-germany/
Voordeel van NFC is dat het een open standaard is, zodat we hiermee mischien tot een systeem kunnen komen dat in heel Europa werkt, ipv, elk land zijn eigen systeem.
Da's niet waar hoor, het systeem van eid is net heel goed. De enige voorwaarde is dat de TBG verbinding heeft met gsm-r, maar dat is inmiddels bijna overal in België. Het concept is erg eenvoudig en daarmee ook robuust. Aan de hand van je rijksregisternummer controleert het gewoon of er op dat nummer een kaartje besteld is of niet. puntkika schreef:Verder begrijp ik dat hele id-kaartgebeuren ook niet. Dat hele concept is zo lek als 'n mandje en er zijn zat mensen zonder Belgische elektronische ID-kaart (zoals ik).
Enorm fraudebestendig dus (of je moest met iemand anders zijn ID-kaart aan het rondlopen zijn...).
Over enkele jaren hebben alle, letterlijk àlle Belgen, een elektronische identiteitskaart, dus het argument dat er genoeg mensen zijn die er geen hebben houdt geen steek. Dat zullen alleen enkele buitenlanders zijn en die vormen een marginale minderheid op de Belgische binnenlandse treinen...
Hij moet GPRS verbinding hebben, dat staat compleet los van gsm-r, in die toestellen zit een gewone simkaart op het mobistar netwerk.Shrek schreef: Da's niet waar hoor, het systeem van eid is net heel goed. De enige voorwaarde is dat de TBG verbinding heeft met gsm-r, maar dat is inmiddels bijna overal in België. Het concept is erg eenvoudig en daarmee ook robuust.
Ik wil mijn rijksregisternummer niet meedelen aan conducteurs en de NMBS, er is geen toegangscontrole op de chip, de TBG kan al mijn gegevens incl. foto uitlezen, één of ander vaag Amerikaans bedrijf bezit een kopie van beide certs op dat ding, .... Een rijksregisternummer is persoonlijk, geslacht geboortedatum e.d. hoort de NMBS gewoon niet te weten en los daarvan is die hele e-id slecht geïmplementeerd (dat ligt niet aan de NMBS).Shrek schreef:Da's niet waar hoor, het systeem van eid is net heel goed. De enige voorwaarde is dat de TBG verbinding heeft met gsm-r, maar dat is inmiddels bijna overal in België. Het concept is erg eenvoudig en daarmee ook robuust. Aan de hand van je rijksregisternummer controleert het gewoon of er op dat nummer een kaartje besteld is of niet. puntkika schreef:Verder begrijp ik dat hele id-kaartgebeuren ook niet. Dat hele concept is zo lek als 'n mandje en er zijn zat mensen zonder Belgische elektronische ID-kaart (zoals ik).
Enorm fraudebestendig dus (of je moest met iemand anders zijn ID-kaart aan het rondlopen zijn...).
Mijn kaart is nog geldig tot 2020... Je hebt wel gelijk als je zegt dat meerdere mogelijkheden aanbieden voor tickets positief is, ik vind het alleen vervelend als het bij mij niet werkt (niet dat ik het zou gebruiken, het is gewoon fijn om een extra mogelijkheid te hebben).Shrek schreef:Over enkele jaren hebben alle, letterlijk àlle Belgen, een elektronische identiteitskaart, dus het argument dat er genoeg mensen zijn die er geen hebben houdt geen steek. Dat zullen alleen enkele buitenlanders zijn en die vormen een marginale minderheid op de Belgische binnenlandse treinen...
Jotie: er zijn wel degelijk een hoop problemen met de verkoopsinfrastructuur van DB: dit jaar waren er 2 updates van kaartautomaten, de rijen bij de loketten werden 10-keer zo lang en de automaten lagen er de rest van de dag uit... Of vraag eens in de Berlijnse regio hoe lekker de handy-tickets daar werken (DBs Touch & Travel, kritiek van privacy minded mensen, consumentenorganisaties, problemen met tickets voor werkgever e.d.). Dat het een stuk gebruiksvriendelijker is dan NMBS haar systemen, wilt nog niet zeggen dat het perfect is, verre van.
KVB: op nfc heb ik een paar antwoorden: OV-chip, Proxmark, nfc-relay attacks, diefstal. Je moet niet eens in iemands zakken gaan om te zakken rollen (in de meeste implementaties toch).
Die gegevens hebben ze ook als je een treinkaart aanvraagt, daar is (wettelijk) niets mis mee. Als je het liever niet hebt zijn er natuurlijk nog steeds de klassieke tickets, al zal je daar misschien in de toekomst een toeslag op moeten betalen.kika schreef:Ik wil mijn rijksregisternummer niet meedelen aan conducteurs en de NMBS, er is geen toegangscontrole op de chip, de TBG kan al mijn gegevens incl. foto uitlezen, één of ander vaag Amerikaans bedrijf bezit een kopie van beide certs op dat ding, .... Een rijksregisternummer is persoonlijk, geslacht geboortedatum e.d. hoort de NMBS gewoon niet te weten en los daarvan is die hele e-id slecht geïmplementeerd (dat ligt niet aan de NMBS).
Er is trouwens wel een toegangscontrole op je ID-kaart, dat ben je zelf. Er zijn maar weinig mensen die je kunnen dwingen je kaart te tonen of ergens in te stoppen/
Bij ons in de gemeente kan je een e-id aanvragen nog voor je oude kaart vervallen is, moest je dat willen. Dus hier in het dorp kan in ieder geval iedereen het systeem al gebruiken.kika schreef: Mijn kaart is nog geldig tot 2020... Je hebt wel gelijk als je zegt dat meerdere mogelijkheden aanbieden voor tickets positief is, ik vind het alleen vervelend als het bij mij niet werkt (niet dat ik het zou gebruiken, het is gewoon fijn om een extra mogelijkheid te hebben).
Ik denk trouwens dat deze manier van werken in de toekomst veel vaker gaat voorkomen. Zoo-abbonement, kortingskaart van het warenhuis of je spaarkaart van de kebabzaak kan allemaal via de e-id. Mits goede implementatie kan dit een hoop zaken vereenvoudigen...
Het kan allemaal en het zou allemaal zoveel handiger zijn. Echter de gemiddelde Belg lust dit niet. Voor een treinticket kan het nog net omdat de NMBS een overheidsbedrijf is. Maar als de kebabzaak om de hoek je e-ID wil inlezen dan zal de gemiddelde Belg heel wat twijfelachtiger worden, ook al is er niets mis mee. Bij de Belg zit het er diep ingebakken dat je je identiteitskaart enkel maar aan politie en overheidsadministratie moet laten zien.
Het kan toch niet zo moeilijk zijn bepaalde terminals restricties te geven qua leesbaarheid van gegevens?
QR code wordt ook al gebruikt voor e-boarding pass bij verschillende luchtvaartmaatschappijen, dat werkt toch ook heel snel.
QR code wordt ook al gebruikt voor e-boarding pass bij verschillende luchtvaartmaatschappijen, dat werkt toch ook heel snel.
Niet vergeten dat de NMBS tot het beperkt aantal bedrijven hoort dat met het rijksregisternummer mag werken.
De eerste de beste zelfstandige mag dat zelfs niet vragen, maar ook nutsbedrijven en dergelijke mogen het rijksregister nummer nooit vragen.
Het ID kaart nummer mogen ze wel vragen, maar dat verandert bij elke nieuwe kaart, dus daar kan men u niet eeuwig mee "volgen".
De eerste de beste zelfstandige mag dat zelfs niet vragen, maar ook nutsbedrijven en dergelijke mogen het rijksregister nummer nooit vragen.
Het ID kaart nummer mogen ze wel vragen, maar dat verandert bij elke nieuwe kaart, dus daar kan men u niet eeuwig mee "volgen".