Waarom is het type 51 van de baan?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
COCOKEN007

Bericht door COCOKEN007 »

Eigenlijk is het dezelfde , waarom heeft men type 51 bijna helemaal verkocht en rijden er in Italie vandaag deze nog rond. :D
Wat heeft de NMBS als reden om deze prachtige machines uit de baan gehaald :twisted:
Kan iemand me dat vertellen.
Bedankt
Vg
Cocoken
hld/77/7701-78xx

Re: Waarom is het type 51 van de baan?

Bericht door hld/77/7701-78xx »

deze modellen zijn gewoonweg te duur om te onderhouden en worden vervangen door de nieuwere modellen

maar je hebt inderdaad gelijk over het feit dat het een zeer mooie trein is al die diesels hebben zo een effect toch robuust en dan ook weer zo nostalgisch
Steve

Bericht door Steve »

Intussen zijn ze zo ongeveer 50 jaar oud (waarvan 40 intensief dienst gedaan), dat is al vrij lang voor een West-Europees land als het onze. De tijd staat nu eenmaal niet stil.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Tijdens het bezoek in Antwerpen-Noord werd verteld dat ze niet meer voldeden aan de uitstootnormen. En dat ze ook teveel verbruikten.
Shrek

Bericht door Shrek »

trainfreak schreef:Tijdens het bezoek in Antwerpen-Noord werd verteld dat ze niet meer voldeden aan de uitstootnormen. En dat ze ook teveel verbruikten.
Reken daar nog een veel hoger aangerekende prijs door infrabel bij (6 assen...) en het duurdere onderhoud door zo'n grote motor en je ziet al snel dat het veel duurder is zo'n oude machines in dienst te houden dan nieuwe te kopen/leasen.

Daar kwam dan nog eens bovenop dat zowat alle hoofdgoederenlijnen in België inmiddels geëlektrificeerd zijn, krachtige dieselbaanlocomotieven zijn in principe niet meer nodig. Voor die enkele uitzonderingen kan je makkelijk behelpen met een veredelde rangeerloc :wink:
Bibke

Bericht door Bibke »

Bijkomend probleem van den 51 was dat de chassis' scheuren begonnen te vertonen ten gevolge van het intensief gebruik. In Italië worden de 51ers niet zo intensief gebruikt omdat ze daar werktreinen moeten doen.
LHOON

Bericht door LHOON »

trainfreak schreef:Tijdens het bezoek in Antwerpen-Noord werd verteld dat ze niet meer voldeden aan de uitstootnormen. En dat ze ook teveel verbruikten.
Dit is typisch voor oudere diesels, kan verholpen worden met een re-motorisatie zoals bijvoorbeeld ook op de Britse HST 43 machines is gebeurd, waar de legendarische Valenta motoren zijn vervangen door stillere en zuinigere exemplaren.
Maar als het mechanisch gedeelte ook versleten is, is dit wellicht de moeite niet meer.
COCOKEN007

Inderdaad LHOON ben ik volledig met je eens.
Heb een Frans tijdschrift gelezen waar er nieuwe dieselmotoren werden ontwikkeld om zo in bestaande locos te steken. Het ging vooral over de Duitse en Oostenrijkse bestaande dieselsloco.
Ze waren krachtiger , zuiniger en betrouwbaar en de wisselstroom generator dreef wisselstroommotors aan die kleiner en sterker waren . Was niet te duur voor verbouwing als je er veel bestelden.
Dus zo kon de type 51 blijven rijden . De scheuren in de chassis das een andere zaak.
Het is misschien een goede hint voor het type 62-63 daar zijn er nog veel van in dienst bij Infrabel alsook type 55.
Maar goed onze vrienden van op de baan schreven artikels over de bolle neuzen van Australie , daar hebben ze zelfs een bolle neus van 1951 uit het stof gehaald, gereviseerd en hij draait verder in de goederen afdeling. Waarom kan dit allemaal in andere continenten en hier in Europa niet.Het is allemaal een kwestie van geld en niets anders . Verder geen commentaar om alles wat op milieu draait. Zelfs recyclage is een miljardenbusiness.
Bedankt voor jullie reactie en toch blijf ik aan deze prachtige machine denken.
Wie van diesels houdt weet dat dit een echte robuuste loco is met uitstraling en ook wat stoere look had. Ik heb er zelfs 3 maal bijgezeten en het was ongeloofelijk.
De nieuwe diesels zijn niet meer zo en het lijken allemaal juffrouwtjes.
Alle tot de volgende discussie
Cocoken
Steven

Bericht door Steven »

de 62/63 en 55 niet vergelijken met de 51, je gaat appelen met peren vergelijken. Ander type motor en bouwer.
LHOON

Bericht door LHOON »

COCOKEN007 schreef:Inderdaad LHOON ben ik volledig met je eens.
Heb een Frans tijdschrift gelezen waar er nieuwe dieselmotoren werden ontwikkeld om zo in bestaande locos te steken. Het ging vooral over de Duitse en Oostenrijkse bestaande dieselsloco.
Nog een voorbeeld: oude Sovjet-locomotieven (2M62) gerenoveerd met nieuwe motoren in Litouwen, zo kunnen ze nog jaren mee:
32675958_2b3d8fb793_z.jpg
COCOKEN007 schreef: De nieuwe diesels zijn niet meer zo en het lijken allemaal juffrouwtjes.
Akkoord in de meeste gevallen. Wat vindt ge overigens van de nieuwe Britse klasse 70? Die hebben wel een meer 'beestig' uiterlijk...
579px-Freightliner_class_70_number_70001_leaves_Claycross_Tunnel.jpg
COCOKEN007

Hallo LHOON,
inderdaad de gele loco lijkt mij ook een beest en de groene van lithouwen dat ook.
Deze 2 zijn geslaagd en zijn nog echte diesels.
Bedankt :wink:
Hallo Steven
hoe je ook draait of keert , 62 , 63 en 55 zullen aan de huidige normen ook niet meer voldoen.
ik denk dat zij de minste fouten vertonen door de jaren maar ze zijn ook bijna 50 jaar oud.
ik vergelijk geen peren met appelen maar met de realiteit.
Ik ben ervan overtuigd als ze er nieuwe motoren zullen insteken dat ze beter worden voor het milieu en misschien nog krachtiger en minder onderhoud nodig hebben.
De types 62,63,55 blijven technologie van de jaren 60 en niet van de jaren 2000.
Er zit 40 jaar en meer tussen.
Ik denk niet dat mn stelling zo overbodig is.
gtz
cocoken
Steven

Bericht door Steven »

Wat ik bedoelde is dat de loks die jij vernoemde er totaal anders uitzien, ook totaal anders gebruikt zijn. Om te starten zijn ze voorzien van een GM 2-takt motor die bekend staat als haast onverwoestbaar. Dat is een totaal ander verhaal dan de Cockerill motor die de 51 heeft gekregen.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Dan kan ik meteen een vraag stellen waar ik al lang mee zit.
Infrabel gebruikt nu de reeks 62/63 voor haar werktreinen.
Tweetaktmotoren verbruiken toch een grote hoeveelheid olie?
Misschien is het gebruik van een 51'er dan nog beter qua verstook...of heb ik het mis?
De trein.
Alleen voor durvers.
LHOON

Bericht door LHOON »

dekooiker schreef:Dan kan ik meteen een vraag stellen waar ik al lang mee zit.
Infrabel gebruikt nu de reeks 62/63 voor haar werktreinen.
Tweetaktmotoren verbruiken toch een grote hoeveelheid olie?
Misschien is het gebruik van een 51'er dan nog beter qua verstook...of heb ik het mis?
Het gaat wel om een tweetakt DIESEL motor.
Die worden met lucht gespoeld, en hebben niet de problemen van tweetakt benzinemotoren. Gezien mazout viskeus genoeg is om te smeren, moet er geen olie aan de brandstof worden toegevoegd.
Gezien hun hoger specifiek vermogen worden de tweetaktmotoren nog steeds gebruikt voor "grote" diesels.
Bibke

Bericht door Bibke »

Het is trouwens dezelfde GM motor van de 62ers die in de Class 66 gebruikt wordt (hij is dus wel verfijnd).
Het vermogen verhoogd en het verbruik verlaagd wordt door gebruikt te maken door computers.
Plaats reactie