HNB schreef:De overheid, en bijgevolg de belastingbetaler, zouden 910 miljoen euro kunnen besparen als de NMBS even efficiënt zou werken als de Zwitserse spoorwegen (SBB). De NMBS-Groep kan in dat geval evenveel reizigers en vracht vervoeren met 15.700 voltijdse jobs minder. Dat staat in een studie van het VBO, de Vereniging van Belgische Ondernemingen.
‘Vergeleken met de Nederlandse spoorwegen zou de NMBS ruim 450 miljoen euro per jaar kunnen besparen en toch even efficiënt kunnen zijn met bijna 8.000 mensen minder’, luidt het. Dat zou niet tot een sociaal bloedbad leiden volgens het VBO, want ruim 8.000 van de meer dan 37.000 werknemers naderen de pensioenleeftijd.
Het VBO verwacht van formateur Elio Di Rupo (PS) dat de toekomstige regering werk maakt van een sanering van de NMBS-uitgaven. ‘Jaarlijks vloeit bijna 3 miljard euro naar het spoor; enkele procenten besparen levert snel tientallen miljoenen op.’
De NMBS Holding vindt de vergelijkingen absurd en zegt dat nergens in Europa het spoor zoveel reizigers won als in ons land, maar onstlagnemend minister van Begroting Guy Vanhenghel (Open VLD) is ervan overtuigd dat er efficiëntiewinsten kunnen worden geboekt bij de NMBS. 'We weten allemaal dat de structuur met drie geledingen misschien toch niet optimaal werkt', zegt hij. Globaal gezien waarschuwt hij niet te veel aan de fiscale inkomsten te morrelen, want dat zou het vertrouwen van de mensen schaden.
Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
Dat Guy Vanhengel eens met zichzelf begint en al zijn politieke vriendjes. Op die manier kan er inderdaad al enorm veel bespaart worden.
Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
Of, wat de meesten al een tijdje weten. Goed dat dit nu ook 'out in the open' is, maar veel uithalen zal het niet: de politiek heeft niet de moed om dit serieus ter harte te nemen, de NMBS-leiding is onvoldoende bekwaam om zo'n efficiëntie ooit te bereiken, en de vakbonden zijn waarschijnlijk nu al hun messen aan het scherpen na het lezen van dit artikel. En dus zal er niks veranderen.De NMBS-Groep kan in dat geval evenveel reizigers en vracht vervoeren met 15.700 voltijdse jobs minder.
Same old, same old.
De reactie is alvast weer op z'n NMBS':
En wat heeft dat met het onderwerp te maken? Sabena was ook veruit de snelst groeiende nationale luchtvaartmaatschappij van Europa eind jaren 90. Tot ze failliet gingen... Snelst groeiend en efficiënt zijn GEEN synoniemen.De NMBS Holding vindt de vergelijkingen absurd en zegt dat nergens in Europa het spoor zoveel reizigers won als in ons land
Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
tja wat wil je als je vooral bovenaan moet gaan snoeien, Herman Welter, de op rust zijnde journalist gespecialiseerd in spoorwegen sprak ooit over het waterhoofd van de spoorwegen. Zie je verschillende directies zichzelf al opheffen?
Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
Natuurlijk niet, maar als de hoogste macht tegen de belangrijkste bobo's zou zeggen :
Als je dit jaar je bonus wil, dan ga je een plan ontwerpen om 1 miljard te besparen en toch alle treinen te laten rijden....
Dan zul je zien dat het kan, maar ja als ze het niet vragen....
Als je dit jaar je bonus wil, dan ga je een plan ontwerpen om 1 miljard te besparen en toch alle treinen te laten rijden....
Dan zul je zien dat het kan, maar ja als ze het niet vragen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
Het probleem is dat je dan een situatie krijgt waarbij aan de ene kant een hoop mensen bij de NMBS ontslagen worden, en aan de andere kant de baas een bonus krijgt. Daar komt heibel van...dentheo schreef:Natuurlijk niet, maar als de hoogste macht tegen de belangrijkste bobo's zou zeggen :
Als je dit jaar je bonus wil, dan ga je een plan ontwerpen om 1 miljard te besparen en toch alle treinen te laten rijden....
Dan zul je zien dat het kan, maar ja als ze het niet vragen....
Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
dentheo schreef:Natuurlijk niet, maar als de hoogste macht tegen de belangrijkste bobo's zou zeggen :
Als je dit jaar je bonus wil, dan ga je een plan ontwerpen om 1 miljard te besparen en toch alle treinen te laten rijden....
Dan zul je zien dat het kan, maar ja als ze het niet vragen....
Waarom zouden ze moeilijk doen tegen mensen van hun eigen politieke partij?
Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
Als we nu in alle omnibuskes eens trappers installeren, dat is ook een hele besparing
Als men wil besparen zonder treinen af te schaffen, dan zal de citroen die het personeel is nog verder uitgeperst worden en hij is eigenlijk al leeg. Maar goed, het beeld van de luie spoorwegmedewerker werkt fantastisch goed bij de bevolking en de media, dus dat krijgen die managers wel verkocht, en die stakende leegzakken die zullen de bonen mogen vreten

Als men wil besparen zonder treinen af te schaffen, dan zal de citroen die het personeel is nog verder uitgeperst worden en hij is eigenlijk al leeg. Maar goed, het beeld van de luie spoorwegmedewerker werkt fantastisch goed bij de bevolking en de media, dus dat krijgen die managers wel verkocht, en die stakende leegzakken die zullen de bonen mogen vreten

Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
Klopt dat eigenlijk wel, van die "leeggeperste citroen". Want hoe zit het dan met spoorwegen waar de productiviteit per werknemer nog veel hoger is. Zijn de werknemers daar dan meer dan leeggeperst?Kristofke schreef: Als men wil besparen zonder treinen af te schaffen, dan zal de citroen die het personeel is nog verder uitgeperst worden en hij is eigenlijk al leeg.
Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
De citroen is nog lang niet uitgeperst ! Bij bepaalde diensten (de jouwe onder andere, net als de bestuurders en tbg's en nog wat andere) hebben een normale werkdruk. Op andere plaatsen (directies, CW's, cargo, ...) is de werkdruk en dus productiviteit veel te laag. Daar kan men nog zeer veel besparen op personeel. Alleen lijkt het mij dat zij steeds de dans ontspringen als er bespaard wordtKristofke schreef: Als men wil besparen zonder treinen af te schaffen, dan zal de citroen die het personeel is nog verder uitgeperst worden en hij is eigenlijk al leeg. Maar goed, het beeld van de luie spoorwegmedewerker werkt fantastisch goed bij de bevolking en de media, dus dat krijgen die managers wel verkocht, en die stakende leegzakken die zullen de bonen mogen vreten

Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
Dit is wel in tegenstelling met wat hier altijd beweerd wordt door spoormensen:Kristofke schreef: Als men wil besparen zonder treinen af te schaffen, dan zal de citroen die het personeel is nog verder uitgeperst worden en hij is eigenlijk al leeg. )
"De top is veel te zwaar....."
Ik stel voor dat de regering de subsidie verbind an het aantal treinen (misschien beter nuttige treinkilometers), 10% minder treinen 10% minder subsidie.
Dan zal je de zware top snel zien afslanken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
Hoe hoger op de ladder hoe minder ze te doen hebben daar zal van werkdruk zeker geen sprake zijn of het is eerder een soort kunstmatige werkdruk.
Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
De vraag is bijvoorbeeld ook: wat staat al dat personeel in een station als Lichtervelde ganser dagen te doen? Eén keer per uur 10 minuutjes werken? En het ergst van allemaal: ze kunnen nog niet eens een trein tegenhouden als er eens een aansluiting in het honderd zou lopen. Daar kan makkelijk bespaard worden m.i. (behalve natuurlijk als al je personeel vast benoemd is en laat dat nu net het grootste probleem zijn)Shrek schreef:De citroen is nog lang niet uitgeperst ! Bij bepaalde diensten (de jouwe onder andere, net als de bestuurders en tbg's en nog wat andere) hebben een normale werkdruk. Op andere plaatsen (directies, CW's, cargo, ...) is de werkdruk en dus productiviteit veel te laag. Daar kan men nog zeer veel besparen op personeel. Alleen lijkt het mij dat zij steeds de dans ontspringen als er bespaard wordtKristofke schreef: Als men wil besparen zonder treinen af te schaffen, dan zal de citroen die het personeel is nog verder uitgeperst worden en hij is eigenlijk al leeg. Maar goed, het beeld van de luie spoorwegmedewerker werkt fantastisch goed bij de bevolking en de media, dus dat krijgen die managers wel verkocht, en die stakende leegzakken die zullen de bonen mogen vreten
Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
alles hop we zijn weer aan het besparen en iedereen vind hier weer het warm water uit. We gaan besparen door kruimels te rapen maar dat volledige brood laten we liggen en daar komen we niet aan. Het besparen zal amper tot niets opleveren door onderaan de ladder te besparen. Het besparen zit hem niet op die plaatsen waar de gewone reiziger iets van ziet maar daar waar de reiziger niets van ziet omdat wat niet weet, wat niet deert.
Re: Efficiëntere NMBS kan regering 1 miljard euro opleveren
Niet helemaal mee eens.
Ik kwam per toeval eens in Hamoir terecht.
Daar staat nog een blok in oude stijl waar dan ook nog eens personeel zit.
Twéé treintjes per uur in totaal!
Zo'n dingen moeten zo snel mogelijk weg zodat de mensen productiever op een EBP-seinhuis kunnen werken.
De stelling dat hogerop niet zo hard gewerkt wordt is quatsch.
Ik ken een directiesecretaresse en een adviseur.
Beiden rang 3 (universitair onderwijs) en ze werken enorm hard.
Zij mogen de rotzooi opkuisen van herstructurering (onder het personeel van de directies).
Wat wél waar is, is dat er veel te veel verschillende directies zijn.
Zo is er een manager voor een GBI-N, een districtsdirecteur, een directeur-generaal.
Nodig?
Nee.
Het bureaupersoneel bestaat uit opstellers, boven hen een onderbureauchef, daarboven bureauchef en nog hoger een afdelingssecretaris.
Eveneens onnodig veel niveauverschillen.
Voorts mag men meteen alle betitelingen eerste-... afschaffen.
Die mensen hebben een titel die enkel geld kost en voor het werk zelf geen meerwaarde heeft.
Deze maatregel zal er eerder komen dan die hoger genoemde want die snijden in het vel van de mensen die het zo voor vriendjespolitiek hebben.
Ik kwam per toeval eens in Hamoir terecht.
Daar staat nog een blok in oude stijl waar dan ook nog eens personeel zit.
Twéé treintjes per uur in totaal!
Zo'n dingen moeten zo snel mogelijk weg zodat de mensen productiever op een EBP-seinhuis kunnen werken.
De stelling dat hogerop niet zo hard gewerkt wordt is quatsch.
Ik ken een directiesecretaresse en een adviseur.
Beiden rang 3 (universitair onderwijs) en ze werken enorm hard.
Zij mogen de rotzooi opkuisen van herstructurering (onder het personeel van de directies).
Wat wél waar is, is dat er veel te veel verschillende directies zijn.
Zo is er een manager voor een GBI-N, een districtsdirecteur, een directeur-generaal.
Nodig?
Nee.
Het bureaupersoneel bestaat uit opstellers, boven hen een onderbureauchef, daarboven bureauchef en nog hoger een afdelingssecretaris.
Eveneens onnodig veel niveauverschillen.
Voorts mag men meteen alle betitelingen eerste-... afschaffen.
Die mensen hebben een titel die enkel geld kost en voor het werk zelf geen meerwaarde heeft.
Deze maatregel zal er eerder komen dan die hoger genoemde want die snijden in het vel van de mensen die het zo voor vriendjespolitiek hebben.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.