Dag,
Vorige zaterdag vond - of beter: maakte - ik een gaatje om een bezoekje te brengen aan de TW Hasselt, die haar deuren dit weekend eenmalig openstelde voor het grote publiek. Geïnteresseerden konden er terecht voor een gevarieerd overzicht van de dagelijkse activiteiten in de werkplaats, waar zowel motorstellen (AM B en AM 96), motorwagens (AR 41) als rijtuigen (M6) onderhouden worden. Een aantal vriendelijke personeelsleden offerde overigens een vrij weekend op om de talrijk opgedaagde bezoekers hier en daar van de nodige toelichting te voorzien. Hieronder alvast een impressie:
* de GF-koppeling van een Break.

* alles loopt op wieltjes...

* een pantograaf van naderbij.

* de airco van een AM 96-stel, die toch een kleine 9 vierkante meter meet.

* op 29 september wierpen jongeren tijdens de late uurtjes een steen naar een dieselmotorwagen op lijn 15, met onderstaand resultaat.

* dit is de steen waarmee de ruit verbrijzeld werd.

* we mochten eens onder een getilde AR 41 kijken, bijvoorbeeld naar de dieseltank.

* aangekomen, zou ik denken...

* een opgelichte AM B.

* buiten stond een aantal locomotieven opgesteld, waaronder deze HLE 27.

* natuurlijk mocht ook het paradepaardje, de HLE 18, niet ontbreken. Dit is een zicht op de stuurtafel van HLE 1815:

* de machinekamer van de HLE 18 is vrij impressionant.

* ook de gerenoveerde Break was toegankelijk. Hier het interieur van de 383:

* let op de nieuwe displays boven de binnendeuren:

* de stuurpost van de AM B.

* een 41'er met een hoekje af:

* de stuurpost van een M6-stuurstand, identiek aan die van de HLE 13, toch? Er was overigens ook een type 13 aanwezig, maar deze stond uit het zicht. Op zondag zou er ook nog een Traxx opgesteld worden.

* de oorzaak van veel treinleed.

* ruim 2 miljoen euro werd hier vorig jaar gespendeerd aan het vervangen van zetels en bekleding van de Breaks.

* en ook de tractieverdeler demonstreerde z'n job op de opendeurdag.

Groeten,