Pagina 1 van 1

za 15.10.2011 (TW Hasselt)

Geplaatst: 19 okt 2011, 22:01
door Molenbruch Y.
Dag,

Vorige zaterdag vond - of beter: maakte - ik een gaatje om een bezoekje te brengen aan de TW Hasselt, die haar deuren dit weekend eenmalig openstelde voor het grote publiek. Geïnteresseerden konden er terecht voor een gevarieerd overzicht van de dagelijkse activiteiten in de werkplaats, waar zowel motorstellen (AM B en AM 96), motorwagens (AR 41) als rijtuigen (M6) onderhouden worden. Een aantal vriendelijke personeelsleden offerde overigens een vrij weekend op om de talrijk opgedaagde bezoekers hier en daar van de nodige toelichting te voorzien. Hieronder alvast een impressie:

* de GF-koppeling van een Break. Afbeelding * alles loopt op wieltjes... Afbeelding * een pantograaf van naderbij. Afbeelding * de airco van een AM 96-stel, die toch een kleine 9 vierkante meter meet. Afbeelding * op 29 september wierpen jongeren tijdens de late uurtjes een steen naar een dieselmotorwagen op lijn 15, met onderstaand resultaat. Afbeelding * dit is de steen waarmee de ruit verbrijzeld werd. Afbeelding * we mochten eens onder een getilde AR 41 kijken, bijvoorbeeld naar de dieseltank. Afbeelding * aangekomen, zou ik denken... Afbeelding * een opgelichte AM B. Afbeelding * buiten stond een aantal locomotieven opgesteld, waaronder deze HLE 27. Afbeelding * natuurlijk mocht ook het paradepaardje, de HLE 18, niet ontbreken. Dit is een zicht op de stuurtafel van HLE 1815: Afbeelding * de machinekamer van de HLE 18 is vrij impressionant. Afbeelding * ook de gerenoveerde Break was toegankelijk. Hier het interieur van de 383: Afbeelding * let op de nieuwe displays boven de binnendeuren: Afbeelding * de stuurpost van de AM B. Afbeelding * een 41'er met een hoekje af: Afbeelding * de stuurpost van een M6-stuurstand, identiek aan die van de HLE 13, toch? Er was overigens ook een type 13 aanwezig, maar deze stond uit het zicht. Op zondag zou er ook nog een Traxx opgesteld worden. Afbeelding * de oorzaak van veel treinleed. Afbeelding * ruim 2 miljoen euro werd hier vorig jaar gespendeerd aan het vervangen van zetels en bekleding van de Breaks. Afbeelding * en ook de tractieverdeler demonstreerde z'n job op de opendeurdag. Afbeelding Groeten,

Re: za 15.10.2011 (TW Hasselt)

Geplaatst: 19 okt 2011, 22:08
door Steven
De stuurpost van een HLE13 is niet echt hetzelfde als deze van een M6 stuurrijtuig. De M6 stuurpost heeft volwaardig ETCS aan boord en heeft daarvoor 2 displays, de HLE13 heeft deze totaal niet, die heeft zelfs een analoge snelheidsmeter die toestaat om met TBL2 te rijden daar waar de M6 dit NIET kan. De M6 kan samenwerken met een HLE27 en een 13 kan dit niet (software is hiervoor al zeker niet aangepast om de HLE27 te herkennen).

Re: za 15.10.2011 (TW Hasselt)

Geplaatst: 20 okt 2011, 06:15
door Robin
verbruikt een MW41 maar 1liter per km, das nog weinig eigenlijk.
knappe foto's!

Re: za 15.10.2011 (TW Hasselt)

Geplaatst: 20 okt 2011, 07:00
door trainfreak
Robin schreef:verbruikt een MW41 maar 1liter per km, das nog weinig eigenlijk.
knappe foto's!
Het is wel 1 liter per km per motor, en aangezien de MW41 2 motoren heeft ..
In theorie zou deze dus 960 km kunnen rijden, maar of ze dat in de praktijk ook halen?

Re: za 15.10.2011 (TW Hasselt)

Geplaatst: 20 okt 2011, 19:08
door HLE 2302
Zondag stond er ook een 13 en een traxx opengesteld.

Re: za 15.10.2011 (TW Hasselt)

Geplaatst: 23 okt 2011, 18:21
door msts.be
Steven schreef:De M6 kan samenwerken met een HLE27 en een 13 kan dit niet (software is hiervoor al zeker niet aangepast om de HLE27 te herkennen).
Steven, en wat dan met de Brechtshuttle ? Daar rijdt toch M6 in TD met 13 ? En ik meen mij ook te herinneren dat er enkele 13'en met M6 BDx hebben gereden na hun aflevering te Brugge. Ofwel naar Kortrijk ofwel naar een andere standplaats (Châtelet/Hasselt).

Of bedoel je dat een 27 niet in TS met 13 kan rijden ? Dan geef ik je gelijk.

Re: za 15.10.2011 (TW Hasselt)

Geplaatst: 23 okt 2011, 18:27
door Steven
msts.be schreef: Of bedoel je dat een 27 niet in TS met 13 kan rijden ? Dan geef ik je gelijk.
Dat is wat ik bedoelde, echter is het wel voorzien dat een 18 met een 27 in TS zou kunnen rijden, het schijnt dat men de software daarvoor heeft aangepast. Zo zou het dus mogelijk moeten zijn om in de toekomst een trein in Gent te zien richting Knokke/Blankenberge waarbij de ene helft door een 18 zal gesleept worden en de andere door een 27. Afwachten of dit werkelijkheid zal worden.