Afgelopen week ben ik met mijn familie een weekje in de Alsace geweest, ondanks dat we veel hebben gewandeld in de hoogten, heb ik ook twee keer de mogelijkheid gehad om de ferroviële dingen daar te admireren.

Om te beginnen een mega***plaat van een TGV Réseau-Duplex van Paris naar Mulhouse als spitstrein. De foto is gemaakt bij gesloten(?) station van Bennwihr. Ik werd overvallen door de komst van deze trein en door de daverende snelheid van 200 km/h had ik te weinig tijd om er iets fatsoenlijks van te maken.

Enkele dagen later (gisteren om precies te zijn) heb ik nog een uurtje op het station van Colmar gestaan. Colmar ligt precies midden op de lijn tussen Strasbourg en Basel, dat met een grote goederen-axe, EuroCity-axe, TGV-axe, Corail-axe en TGV-axe een ideale treinen-kijk-plaats vormt. Hier boven zie je een goederentrein, getrokken door een Franse PRIMA locomotief in de richting van Saint-Louis.

TGV POS op volle snelheid (160 km/h?) naar Zwitserland.

De Alsace heeft de Franse primeur om een bijna-gecansanseerde dienstregeling te hebben tussen Strasbourg en Basel met een TER200. Hij is niet helemaal gecadanseerd, omdat hij soms enkele minuten verschilt en de EuroCity's erin verweven zijn. De stuurstanden vind ik zelf ontzettend gaaf!

TER200 naar Strasbourg. Het vertrek heb ik ook nog op film vastgelegd:
http://www.youtube.com/watch?v=lr-oc1DNRvA

Vervolgens werd ik nog door deze autotrein verrast!

Toen kwam er een Corail trein langs, een van de laatste "Corail" treinen in Frankrijk; Lyon Perrache-Strasbourg. Met de komst van de LGV Rhin-Rhône wordt deze verbinding overbodig en verTGVd. Ik ga ze erg missen, de standaard Corail treinen...

Met volle vaart naar Strasbourg!

Voor mij voor de laatste keer nog zichtbaar op de dienstregeling....

Tot slot raasde er nog een TGV Réseau naar Mulhouse door Colmar.

Sfeerplaatje vanaf het perron, het bordje Colmar zichtbaar met de typerende Vogezen op de achtergrond.

En toch nog even een schattig bergplaatje omdat het per slot van rekening toch een Vogezen-vakantie was!