hoe is de naam Break of Brec tot stand gekomen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
COCOKEN007

hoe is de naam Break of Brec tot stand gekomen

Bericht door COCOKEN007 »

Hoi iedereen,

graag had ik geweten hoe het treinstel Break aan zn naam is gekomen.
Ik heb er geen flauw benul van.
Kan iemand wat info geven.
Alvast bedankt.
VG
Cocoken
Shrek

Re: hoe is de naam Break of Brec tot stand gekomen

Bericht door Shrek »

Voor zover ik weet ging het over de vele technologische vernieuwingen. Van 1950 tot 1979 werden er treinstellen gebouwd die allemaal zeer sterk op elkaar leken, maar in 1980 kwam men opeens met iets heel nieuw. De automatische koppeling, de tractiekringen, een hogere maximum snelheid, ... waren zo'n grote breuk met het verleden dat ze die dingen maar "break" noemden :)
Robin

Bericht door Robin »

en ook met de stellekes kon men van het ene stel naar het andere stel doorlopen, met de komst van de break kon je dit niet meer.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

In 1992-1995 zijn ze ook in 2 "gebroken" om een rijtuig tussen te plaatsen.
De 2 ledige AM80 werd een 3 ledige
Of werd daarvoor die naam al gebruikt?
Robin

Bericht door Robin »

b-loc schreef:In 1992-1995 zijn ze ook in 2 "gebroken" om een rijtuig tussen te plaatsen.
de naam was er al voor ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nighttrain

Bericht door nighttrain »

b-loc schreef:In 1992-1995 zijn ze ook in 2 "gebroken" om een rijtuig tussen te plaatsen.
Dit was al de bedoeling sinds het begin,maar geen geld.De motoren waren er op berekend.
Ze waren zo krap met geld dat ze hebben moeten besparen op de besturingssystemen van de rem. Faiveley remsysteem met ACEC sturing en da kon heel fout aflopen.1 zwaar ongeluk en vele , te vele treinbetsuurders ten onrechte te voet gesteld
want de marokaanse versie was met 3 vanaf de levering.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 08 jan 2012, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

nighttrain schreef:
Dit was al de bedoeling sinds het begin,maar geen geld.De motoren waren er op berekend.
Ze waren zo krap met geld dat ze hebben moeten besparen op de besturingssystemen van de rem. oerlikon remsysteem met ACEC sturing en da kon heel fout aflopen.1 zwaar ongeluk en vele , te vele treinbetsuurders ten onrechte te voet gesteld
Laat me raden, Aalter ? En dat voorval een tijdje later waarbij een break bijna het station van Blankenberge binnen zat ?

Weet jij iets meer over wat er precies gebeurd is in Aalter ? Want dat was ook weer het standaard scenario van het was de bestuurder, het sein was rood. Was het ook niet een ramp waar er meer aan de hand was ? Een doofpot operatie zoals de ramp in Buizingen ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
nighttrain

Bericht door nighttrain »

HLE 2302 schreef:
nighttrain schreef:
Ze waren zo krap met geld dat ze hebben moeten besparen op de besturingssystemen van de rem. oerlikon remsysteem met ACEC sturing en da kon heel fout aflopen.1 zwaar ongeluk en vele , te vele treinbetsuurders ten onrechte te voet gesteld
Laat me raden, Aalter ? En dat voorval een tijdje later waarbij een break bijna het station van Blankenberge binnen zat ?

Weet jij iets meer over wat er precies gebeurd is in Aalter ? Want dat was ook weer het standaard scenario van het was de bestuurder, het sein was rood. Was het ook niet een ramp waar er meer aan de hand was ? Een doofpot operatie zoals de ramp in Buizingen ?
Ja ik weet meer. Buiten Blankenberge zijn er nog veel meer geweest,tot het een syndicale délégué (ACOD)die het zelfde voorhad.
COCOKEN007

Bericht door COCOKEN007 »

als ik het goed heb betekent break hier dat er een nieuwe generatie stellen zijn.
Ze zijn als het ware een nieuw concept en ook een nieuwe look tegen vroeger.
Het enige minpunt was het budget voor ze te bouwen en zo goedkoop mogelijk.
Het enige dat ik me herinner als minpunt is dat hun draaistellen op de sporen zorgden voor hevige trillingen waardoor er muren scheurden zeker rond Leuven, in die streek zijn veel klachten binnengekomen, het is zelfs op het nieuws verschenen in die tijd.
Dan hebben ze modificaties aangebracht aan de draaistellen waardoor deze gingen zachter bollen op de sporen.
Het raadsel blijft ook waarom ze niet onmiddelijk bij begin ook het middelste wagon niet bijgekocht hebben zoals voor de Marokkaanse spoorwegen.
Ik weet bij het bouwen van het middelste rijtuig dat deze 3 a4X meer gekost heeft als destijds deze gewoon bij te bestellen bij de bordeaux breaks
tomdg

Bericht door tomdg »

Is het middelste stuk niet in CW Mechelen gemaakt?
Locomotief 5175

Bericht door Locomotief 5175 »

In Brugge gemaakt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LML

Bericht door LML »

Voor alle duidelijkheid: in Brugge, bij Bombardier (vroeger BN)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
treop

Bericht door treop »

de kasten zijn gemaakt in brugge, de verdere Assemblage is in mechelen gebeurt!
Horatio

Bericht door Horatio »

HLE 2302 schreef:En dat voorval een tijdje later waarbij een break bijna het station van Blankenberge binnen zat ?
Heeft daar iemand foto's van??
wattman

Bericht door wattman »

Kan me nog herinneren dat een Hollandse railfan het na de introductie van de Break niet goed had begrepen/gelezen en het consequent over "Freak" had. Een lettertje verschil, en een totaal andere uitspraak. :lol:
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Plaats reactie