trek-duw of treinstel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
b-loc
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

trek-duw of treinstel

Bericht door b-loc »

In het topic van de M4-rijtuigen las ik over de M4 vervangen door dubbeldektreinstellen
Wat zijn nu de voordelen van trek-duw te vervangen door een treinstel?
In Nederland zijn het bijna allemaal treinstellen, gelukkig in België niet of is deze trend ook hier bezig?
Voor een korte trein is een treinstel sowieso het goedkoopst doordat je geen dure locomotief er moet bijhangen.
Maar bij langere treinen begint dan trek-duw goedkoper te worden dan x-aantal treinstellen achter elkaar?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door Shrek »

Het heeft onder andere te maken met de organisatie van je treinbedrijf.
Zo gaat men er in België nog steeds vanuit dat hetzelfde bedrijf passagiers en goederentreinen moet kunnen inleggen. Dan moet je sowieso al een deel locs in je park hebben. De recente verplaatsing van een hoop 13nen naar B-logistics is hier een mooi voorbeeld van.
In Nederland ligt dat al anders: de NS vervoert enkel reizigers en kan haar locs alleen daarvoor gebruiken. Dat maakt locomotieven natuurlijk al meteen wat minder interessant.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door nahoj »

De boekhoudkundige opsplitsing goederen-reizigers haalt het nut van locomotieven wat onderuit. Zo zullen die 13en waarover sprake hierboven, namelijk geen reizigers meer mogen vervoeren.
Terwijl het juist efficiënt lijkt overdag (vooral tijdens de spits) je locomotieven reizigers te laten slepen, en buiten de spits en 's nachts (wanneer daar meer net-capaciteit voor is) goederen.

Nog een interessant gegeven in deze discussie is het feit dat een stuurrijtuig eigenlijk nogal buitenproportioneel duur is, in vergelijking met een locomotief.
In dat opzicht lijkt me een interessanter concept, zeker in een dicht net zoals het Belgische (bijna één grote agglomeratie), waar snel optrekkende treinen wenselijk zijn, dat van een kop-staart treinschakeling van 2 locs rond dubbeldekkers.

Treinstellen hebben het nadeel meerdere onbenutte stuurposten per trein te hebben (aankoopprijs, minder zitplaatsen,...). Maar het voordeel ze gemakkelijk in te korten voor tijdens minder drukke momenten, of op minder drukke lijnen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door Steve »

nahoj schreef:De boekhoudkundige opsplitsing goederen-reizigers haalt het nut van locomotieven wat onderuit. Zo zullen die 13en waarover sprake hierboven, namelijk geen reizigers meer mogen vervoeren.
Terwijl het juist efficiënt lijkt overdag (vooral tijdens de spits) je locomotieven reizigers te laten slepen, en buiten de spits en 's nachts (wanneer daar meer net-capaciteit voor is) goederen.

Nog een interessant gegeven in deze discussie is het feit dat een stuurrijtuig eigenlijk nogal buitenproportioneel duur is, in vergelijking met een locomotief.
In dat opzicht lijkt me een interessanter concept, zeker in een dicht net zoals het Belgische (bijna één grote agglomeratie), waar snel optrekkende treinen wenselijk zijn, dat van een kop-staart treinschakeling van 2 locs rond dubbeldekkers.

Treinstellen hebben het nadeel meerdere onbenutte stuurposten per trein te hebben (aankoopprijs, minder zitplaatsen,...). Maar het voordeel ze gemakkelijk in te korten voor tijdens minder drukke momenten, of op minder drukke lijnen.
Waarom zou de 13 straks geen reizigers meer mogen vervoeren? Een 12 mag technisch gesproken toch nog steeds een reizigerstrein slepen, of een 27 een goederentrein?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door nahoj »

MIVB-reiziger schreef:
nahoj schreef:De boekhoudkundige opsplitsing goederen-reizigers haalt het nut van locomotieven wat onderuit. Zo zullen die 13en waarover sprake hierboven, namelijk geen reizigers meer mogen vervoeren.(...)
Waarom zou de 13 straks geen reizigers meer mogen vervoeren? Een 12 mag technisch gesproken toch nog steeds een reizigerstrein slepen, of een 27 een goederentrein?
Ik bedoel boekhoudkundig. De locomotieven zijn/worden eigendom van Logistics. Als NMBS er een reizigerstrein wil mee verzekeren, zal ze daar de factuur voor krijgen.
Technisch is er geen beperking.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door Bibke »

nahoj schreef:
MIVB-reiziger schreef:
nahoj schreef:De boekhoudkundige opsplitsing goederen-reizigers haalt het nut van locomotieven wat onderuit. Zo zullen die 13en waarover sprake hierboven, namelijk geen reizigers meer mogen vervoeren.(...)
Waarom zou de 13 straks geen reizigers meer mogen vervoeren? Een 12 mag technisch gesproken toch nog steeds een reizigerstrein slepen, of een 27 een goederentrein?
Ik bedoel boekhoudkundig. De locomotieven zijn/worden eigendom van Logistics. Als NMBS er een reizigerstrein wil mee verzekeren, zal ze daar de factuur voor krijgen.
Technisch is er geen beperking.
Toch effe vermelden dat de activiteitsdelen van de NMBS elkaar facturen doorsturen. Dus NMBS Logistics kan gerust een loc verhuren aan NMBS Mobility. Net zoals Crossrail bij te weinig eigen capaciteit een trein voor zich kan laten verzekeren door NMBS Logistics of een privéoperator tegen betaling.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door bobke »

nahoj schreef:
Nog een interessant gegeven in deze discussie is het feit dat een stuurrijtuig eigenlijk nogal buitenproportioneel duur is, in vergelijking met een locomotief.
In dat opzicht lijkt me een interessanter concept, zeker in een dicht net zoals het Belgische (bijna één grote agglomeratie), waar snel optrekkende treinen wenselijk zijn, dat van een kop-staart treinschakeling van 2 locs rond dubbeldekkers.

Treinstellen hebben het nadeel meerdere onbenutte stuurposten per trein te hebben (aankoopprijs, minder zitplaatsen,...). Maar het voordeel ze gemakkelijk in te korten voor tijdens minder drukke momenten, of op minder drukke lijnen.
Als je minder onbenutte stuurposten wilt hebben, moet je geen driedelige stellen kopen zoals MS96, maar gaande van 4-6-8 delige stellen.
Je zegt dat een stuurrijtuig buitenproportioneel duur is ivg met een loc, bedoel je dan dat twee stuurrijtuigen duurder is dan één loc? Weet iemand daar misschien prijs van (het orderboek van de nmbs)? Dat zou heel interessante informatie zijn.
b-loc
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door b-loc »

Heeft er iemand prijzen van een locomotieven, rijtuigen, stuurrijtuigen en treinstellen?
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door dentheo »

Voorzet:
Ik kom gemiddelde prijs M6 +-1,5milj Euro
Vroeger kostte en ETCS installatie met sensoren +-200.000, dus stuurrijtuig zal rond 2 milj hangen.
Voor Siemens 18 +-3,5milj Euro
Theo
Groeten vanop de Heide
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door vasonline »

< dromen aan: >

M6 rijtuigen teveel op bepaalde momenten?
Goede 23ers op overschot?

waarom niet 'n low cost stoptrein maken met:

2 X 23 in TS

2 of 3 M6 rijtuigen, die uitgerust zijn met de TS kabel. (zoals ze voor de hle 26 ook werden gebruikt)

Eigenlijk ben ik wel benieuwd of zo'n combinatie met maar 3 M6 goed optrekt...

23 + M6 + M6 + M6 + 23

Voor de reiziger zou het comfort zeker Ok zijn.

</ dromen uit >
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door nighttrain »

vasonline schreef:< dromen aan: >

M6 rijtuigen teveel op bepaalde momenten?
Goede 23ers op overschot?

waarom niet 'n low cost stoptrein maken met:

2 X 23 in TS

2 of 3 M6 rijtuigen, die uitgerust zijn met de TS kabel. (zoals ze voor de hle 26 ook werden gebruikt)

Eigenlijk ben ik wel benieuwd of zo'n combinatie met maar 3 M6 goed optrekt...

23 + M6 + M6 + M6 + 23

Voor de reiziger zou het comfort zeker Ok zijn.

</ dromen uit >
Als U spreekt van confort in die configuratie en dan nog als als stoptrein? Wat denk je van een loc van 92T met andere remcapaciteiten dan een rijtuig, hoe die telkens in de poep v/d trein gaat bonken bij de remming voor het stoppen in een stopplaats!!Om niet te spreken van het optrekken?
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door vasonline »

nighttrain schreef:
vasonline schreef:< dromen aan: >
Als U spreekt van confort in die configuratie en dan nog als als stoptrein? Wat denk je van een loc van 92T met andere remcapaciteiten dan een rijtuig, hoe die telkens in de poep v/d trein gaat bonken bij de remming voor het stoppen in een stopplaats!!Om niet te spreken van het optrekken?
Kalm :)

Waarschijnlijk geen goed idee dus ;)

Ik heb geen idee hoe het rijgedrag was van de M6 met 26ers was?
De lengte zal er ook voor iets tussenzitten vermoed ik?

Greetz
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Voorzet:
Ik kom gemiddelde prijs M6 +-1,5milj Euro
Vroeger kostte en ETCS installatie met sensoren +-200.000, dus stuurrijtuig zal rond 2 milj hangen.
Voor Siemens 18 +-3,5milj Euro
M6 is veel te duur voor wat het is. De dubbeldeksrijtiuigen van DB zijn bij mijn weten een stuk goedkoper.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door dentheo »

Ik vind mijn eigen schatting voor een stuurrijtuig +- 2/3 van een lok ook nogal heftig....
Of alle stuurrijtuigen zaten in één bestelling, juist diegene die ik genomen heb als referentie....
Theo
Groeten vanop de Heide
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: trek-duw of treinstel

Bericht door bobke »

Bedoel je dan 2miljoen voor één stuurrijtuig of voor het hele stel (dus twee inbegrepen)? Als het maar voor één is, dan is een lok veel goedkoper en wrm begrijp ik niet, alles wat een lok heeft, heeft een treinstel ook en omgekeerd, wrm dan zoveel duurder?
Plaats reactie