trek-duw of treinstel
trek-duw of treinstel
In het topic van de M4-rijtuigen las ik over de M4 vervangen door dubbeldektreinstellen
Wat zijn nu de voordelen van trek-duw te vervangen door een treinstel?
In Nederland zijn het bijna allemaal treinstellen, gelukkig in België niet of is deze trend ook hier bezig?
Voor een korte trein is een treinstel sowieso het goedkoopst doordat je geen dure locomotief er moet bijhangen.
Maar bij langere treinen begint dan trek-duw goedkoper te worden dan x-aantal treinstellen achter elkaar?
Wat zijn nu de voordelen van trek-duw te vervangen door een treinstel?
In Nederland zijn het bijna allemaal treinstellen, gelukkig in België niet of is deze trend ook hier bezig?
Voor een korte trein is een treinstel sowieso het goedkoopst doordat je geen dure locomotief er moet bijhangen.
Maar bij langere treinen begint dan trek-duw goedkoper te worden dan x-aantal treinstellen achter elkaar?
Re: trek-duw of treinstel
Het heeft onder andere te maken met de organisatie van je treinbedrijf.
Zo gaat men er in België nog steeds vanuit dat hetzelfde bedrijf passagiers en goederentreinen moet kunnen inleggen. Dan moet je sowieso al een deel locs in je park hebben. De recente verplaatsing van een hoop 13nen naar B-logistics is hier een mooi voorbeeld van.
In Nederland ligt dat al anders: de NS vervoert enkel reizigers en kan haar locs alleen daarvoor gebruiken. Dat maakt locomotieven natuurlijk al meteen wat minder interessant.
Zo gaat men er in België nog steeds vanuit dat hetzelfde bedrijf passagiers en goederentreinen moet kunnen inleggen. Dan moet je sowieso al een deel locs in je park hebben. De recente verplaatsing van een hoop 13nen naar B-logistics is hier een mooi voorbeeld van.
In Nederland ligt dat al anders: de NS vervoert enkel reizigers en kan haar locs alleen daarvoor gebruiken. Dat maakt locomotieven natuurlijk al meteen wat minder interessant.
De boekhoudkundige opsplitsing goederen-reizigers haalt het nut van locomotieven wat onderuit. Zo zullen die 13en waarover sprake hierboven, namelijk geen reizigers meer mogen vervoeren.
Terwijl het juist efficiënt lijkt overdag (vooral tijdens de spits) je locomotieven reizigers te laten slepen, en buiten de spits en 's nachts (wanneer daar meer net-capaciteit voor is) goederen.
Nog een interessant gegeven in deze discussie is het feit dat een stuurrijtuig eigenlijk nogal buitenproportioneel duur is, in vergelijking met een locomotief.
In dat opzicht lijkt me een interessanter concept, zeker in een dicht net zoals het Belgische (bijna één grote agglomeratie), waar snel optrekkende treinen wenselijk zijn, dat van een kop-staart treinschakeling van 2 locs rond dubbeldekkers.
Treinstellen hebben het nadeel meerdere onbenutte stuurposten per trein te hebben (aankoopprijs, minder zitplaatsen,...). Maar het voordeel ze gemakkelijk in te korten voor tijdens minder drukke momenten, of op minder drukke lijnen.
Terwijl het juist efficiënt lijkt overdag (vooral tijdens de spits) je locomotieven reizigers te laten slepen, en buiten de spits en 's nachts (wanneer daar meer net-capaciteit voor is) goederen.
Nog een interessant gegeven in deze discussie is het feit dat een stuurrijtuig eigenlijk nogal buitenproportioneel duur is, in vergelijking met een locomotief.
In dat opzicht lijkt me een interessanter concept, zeker in een dicht net zoals het Belgische (bijna één grote agglomeratie), waar snel optrekkende treinen wenselijk zijn, dat van een kop-staart treinschakeling van 2 locs rond dubbeldekkers.
Treinstellen hebben het nadeel meerdere onbenutte stuurposten per trein te hebben (aankoopprijs, minder zitplaatsen,...). Maar het voordeel ze gemakkelijk in te korten voor tijdens minder drukke momenten, of op minder drukke lijnen.
Waarom zou de 13 straks geen reizigers meer mogen vervoeren? Een 12 mag technisch gesproken toch nog steeds een reizigerstrein slepen, of een 27 een goederentrein?nahoj schreef:De boekhoudkundige opsplitsing goederen-reizigers haalt het nut van locomotieven wat onderuit. Zo zullen die 13en waarover sprake hierboven, namelijk geen reizigers meer mogen vervoeren.
Ik bedoel boekhoudkundig. De locomotieven zijn/worden eigendom van Logistics. Als NMBS er een reizigerstrein wil mee verzekeren, zal ze daar de factuur voor krijgen.MIVB-reiziger schreef:Waarom zou de 13 straks geen reizigers meer mogen vervoeren? Een 12 mag technisch gesproken toch nog steeds een reizigerstrein slepen, of een 27 een goederentrein?nahoj schreef:De boekhoudkundige opsplitsing goederen-reizigers haalt het nut van locomotieven wat onderuit. Zo zullen die 13en waarover sprake hierboven, namelijk geen reizigers meer mogen vervoeren.(...)
Technisch is er geen beperking.
Toch effe vermelden dat de activiteitsdelen van de NMBS elkaar facturen doorsturen. Dus NMBS Logistics kan gerust een loc verhuren aan NMBS Mobility. Net zoals Crossrail bij te weinig eigen capaciteit een trein voor zich kan laten verzekeren door NMBS Logistics of een privéoperator tegen betaling.nahoj schreef:Ik bedoel boekhoudkundig. De locomotieven zijn/worden eigendom van Logistics. Als NMBS er een reizigerstrein wil mee verzekeren, zal ze daar de factuur voor krijgen.MIVB-reiziger schreef:Waarom zou de 13 straks geen reizigers meer mogen vervoeren? Een 12 mag technisch gesproken toch nog steeds een reizigerstrein slepen, of een 27 een goederentrein?nahoj schreef:De boekhoudkundige opsplitsing goederen-reizigers haalt het nut van locomotieven wat onderuit. Zo zullen die 13en waarover sprake hierboven, namelijk geen reizigers meer mogen vervoeren.(...)
Technisch is er geen beperking.
Als je minder onbenutte stuurposten wilt hebben, moet je geen driedelige stellen kopen zoals MS96, maar gaande van 4-6-8 delige stellen.nahoj schreef:
Je zegt dat een stuurrijtuig buitenproportioneel duur is ivg met een loc, bedoel je dan dat twee stuurrijtuigen duurder is dan één loc? Weet iemand daar misschien prijs van (het orderboek van de nmbs)? Dat zou heel interessante informatie zijn.
Heeft er iemand prijzen van een locomotieven, rijtuigen, stuurrijtuigen en treinstellen?
Voorzet:
Ik kom gemiddelde prijs M6 +-1,5milj Euro
Vroeger kostte en ETCS installatie met sensoren +-200.000, dus stuurrijtuig zal rond 2 milj hangen.
Voor Siemens 18 +-3,5milj Euro
Vroeger kostte en ETCS installatie met sensoren +-200.000, dus stuurrijtuig zal rond 2 milj hangen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
< dromen aan: >
M6 rijtuigen teveel op bepaalde momenten?
Goede 23ers op overschot?
waarom niet 'n low cost stoptrein maken met:
2 X 23 in TS
2 of 3 M6 rijtuigen, die uitgerust zijn met de TS kabel. (zoals ze voor de hle 26 ook werden gebruikt)
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of zo'n combinatie met maar 3 M6 goed optrekt...
23 + M6 + M6 + M6 + 23
Voor de reiziger zou het comfort zeker Ok zijn.
</ dromen uit >
2 X 23 in TS
2 of 3 M6 rijtuigen, die uitgerust zijn met de TS kabel. (zoals ze voor de hle 26 ook werden gebruikt)
23 + M6 + M6 + M6 + 23
</ dromen uit >

-
Als U spreekt van confort in die configuratie en dan nog als als stoptrein? Wat denk je van een loc van 92T met andere remcapaciteiten dan een rijtuig, hoe die telkens in de poep v/d trein gaat bonken bij de remming voor het stoppen in een stopplaats!!Om niet te spreken van het optrekken?vasonline schreef:< dromen aan: >
2 X 23 in TS
23 + M6 + M6 + M6 + 23
</ dromen uit >
Kalmnighttrain schreef:vasonline schreef:< dromen aan: >
Als U spreekt van confort in die configuratie en dan nog als als stoptrein? Wat denk je van een loc van 92T met andere remcapaciteiten dan een rijtuig, hoe die telkens in de poep v/d trein gaat bonken bij de remming voor het stoppen in een stopplaats!!Om niet te spreken van het optrekken?

Waarschijnlijk geen goed idee dus

Ik heb geen idee hoe het rijgedrag was van de M6 met 26ers was?
De lengte zal er ook voor iets tussenzitten vermoed ik?
Greetz

M6 is veel te duur voor wat het is. De dubbeldeksrijtiuigen van DB zijn bij mijn weten een stuk goedkoper.dentheo schreef:Voorzet:
Groetjes,
Rian
Ik vind mijn eigen schatting voor een stuurrijtuig +- 2/3 van een lok ook nogal heftig....
Of alle stuurrijtuigen zaten in één bestelling, juist diegene die ik genomen heb als referentie....
Of alle stuurrijtuigen zaten in één bestelling, juist diegene die ik genomen heb als referentie....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Bedoel je dan 2miljoen voor één stuurrijtuig of voor het hele stel (dus twee inbegrepen)? Als het maar voor één is, dan is een lok veel goedkoper en wrm begrijp ik niet, alles wat een lok heeft, heeft een treinstel ook en omgekeerd, wrm dan zoveel duurder?