Ik neem ongeveer 2 keer per week de trein naar en van Noorderkempen.
Het valt mij op dat ik meermaals (bijna zelfs altijd) stil sta in een kleine tunnel net voor het einde van de L4 (richting Luchtbal). Ik ben telkens vergeten dit later op te zoeken op Artweb welke de reden hier van is, maar zijn dit technische problemen met het materieel? Het kan toch niet altijd een kruising zijn?
Eveneens in de andere richting gaat het niet zo vlot vanaf Luchtbal tot de Peerdsbos "tunnel". Ik weet dat de omschakeling naar 25000 volt nogal snel na Luchtbal gebeurt, kan de trein daarom niet genoeg vaart maken om het overgangsstuk comfortabel te passeren? Ik neem aan dat een Thalys daar al +100 km/u haalt en dat iets vlotter kan.
Vraag ivm Noorderkempen pendel
Re: Vraag ivm Noorderkempen pendel
Aangezien de stoptrein Roosendaal-Antwerpen nu via de tunnel rijdt, en die trein bijna altijd enkele minuten vertraging heeft, rijdt die in 9/10 gevallen in de weg van de Brecht shuttle aan Y Luchtbal, waardoor er bijna altijd gestopt moet worden voor het uitritsein van L4.
In de richting Noorderkempen: Men kan optrekken naar 130km/h na de Luchtbal, maar zoals gezegd is het sas (omschakeling 3KV/25KV) de reden dat men x aantal tijd geen tractie meer kan geven, en de lijn gaat na het sas nogal steil naar boven, om de eerste brug over te gaan. De snelheid valt dan ook meestal terug van 130km/h naar 90 à 100km/h vooraleer men terug kan beginnen te tractioneren.
Het omschakelen van de spanning op de Thalys gaat trouwens sneller, daarmee dat die sneller kan beginnen optrekken na het sas, en minder snelheid verliest.
In de richting Noorderkempen: Men kan optrekken naar 130km/h na de Luchtbal, maar zoals gezegd is het sas (omschakeling 3KV/25KV) de reden dat men x aantal tijd geen tractie meer kan geven, en de lijn gaat na het sas nogal steil naar boven, om de eerste brug over te gaan. De snelheid valt dan ook meestal terug van 130km/h naar 90 à 100km/h vooraleer men terug kan beginnen te tractioneren.
Het omschakelen van de spanning op de Thalys gaat trouwens sneller, daarmee dat die sneller kan beginnen optrekken na het sas, en minder snelheid verliest.