Poperinge vreest voor toekomst treinstation

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kristofke

Poperinge vreest voor toekomst treinstation

Bericht door Kristofke »

POPERINGE - Via de vakbonden vernam Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD) dat spoorwegbeheerder Infrabel vier personeelsleden zou weghalen uit het Poperingse station. Daarom vreest het stadsbestuur dat het station zal sluiten.

Volgens de vakbonden zou Infrabel vier personeelsleden die het station van Poperinge openhouden, overplaatsen. Dat heeft fractieleider van Open VLD Sabien Lahaye-Battheu vernomen tijdens een vergadering met de vakbond. Open VLD vreest de sluiting van het station. 'Op een weekdag heeft het station van Poperinge ongeveer 530opstappende reizigers, wat toch niet min is. Op zaterdag zijn er iets meer dan 200 en op zondag 488', zegt Lahaye-Battheu.

Ook burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) is bezorgd.

'We roepen de NMBS, Infrabel en de bevoegde ministers op om dringend werk te maken van een oplossing voor het openhouden van het station. Ook willen we dat het als een volwaardig eindstation behouden blijft en dat het ook als rangeerstation blijft bestaan. We willen dat dat verankerd wordt in de volgende beheersovereenkomst.'

Volgens Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel, wordt het Poperingse station nochtans niet gesloten: 'Wel willen we op termijn de overweg in Poperinge afschaffen uit veiligheidsoverwegingen. Dat is vermoedelijk de oorzaak van enige verwarring.'

In ieder geval zit de schrik er diep in bij het stadsbestuur dat Poperinge over steeds minder openbare diensten beschikt. 'Poperinge verloor in 2007 al zijn ziekenhuis. Tot vandaag betreurt de Poperingenaar het verlies van die belangrijke dienstverlening, die ook instond voor heel wat tewerkstelling in de stad', zegt Sabien Lahaye-Battheu.
Wat is dat toch met die hypocrisie van de Open VLD? Federaal staan roepen voor het saneren van de NMBS, maar lokaal moeten wel alle stationnetjes open blijven, rangeeractiviteiten moeten opgenomen worden in de beheersovereenkomst etc, kortom het compleet beletten van het voeren van een efficiënt beleid. Open VLD, phuh.
benoit

Re: Poperinge vreest voor toekomst treinstation

Bericht door benoit »

Poperinge is een toch wel niet te verwaarlozen station.
Er zijn op weekdagen 550 opstappende reizigers.

Op vrijdag-en zondagavond is er ook een grote studententoeloop. Hiervoor rijdt er sinds enkele jaren zelfs een speciale studententrein (buiten de IC L naar Kortrijk, Brussel, Dendermonde en Lokeren). Deze P trein op zondagavond rijdt van Poperinge naar Leuven via Kortrijk, Gent, Dendermonde en Mechelen.
dentheo

Bericht door dentheo »

530 opstappers ... en vier man personeel ???
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje

Bericht door groentje »

4 personeelsleden die verhuizen... Het is natuurlijk wel niet te vergelijken met een stopplaats langs de baan, er is een bestuurders- en treinbegeleidersdepot, een seinhuis, een loket en een deel ondersteunende diensten.
Het seinhuis verdwijnt binnen afzienbare tijd, en de kans is reëel dat het laatste beetje goederenverkeer op die lijn er ook wel eens aan kan zijn. Er blijft dus alleen maar een loket en de depots over, met nog wat mensen voor algemeen onderhoud. Het loket staat voorlopig nog niet op sluiten, de depots evenmin.
gysev

Bericht door gysev »

Dat is gewoon het gevolg van de concentratie van de seinhuizen. Ieper en Poperinge verdwijnen en dus zit Infrabel daar niet meer, dat is logisch. Daarom concluderen dat het station bedreigd is toont alleen maar aan dat de grootste kritikasters niets van de spoorwegen kennen. Loketpersoneel is namelijk van Mobility.

Welk goederenvervoer trouwens? Dat is daar al lang verleden tijd.
benoit

Bericht door benoit »

groentje schreef: en de kans is reëel dat het laatste beetje goederenverkeer op die lijn er ook wel eens aan kan zijn.
Goederenvervoer er al een tijdje niet meer (sinds 2009). Tot dan waren er in het seizoen bietentreinen. In 2009 heeft men de overslaginstallatie gesloopt en is het goederenvervoer weggevallen.
groentje

Bericht door groentje »

Geen enkel goederenverkeer meer? Of alleen geen bietenvervoer?
Ik geef toe, ik kom niet zo vaak in de regio.
gysev

Bericht door gysev »

groentje schreef:Geen enkel goederenverkeer meer? Of alleen geen bietenvervoer?
Ik geef toe, ik kom niet zo vaak in de regio.
Helemaal niets meer, ook niet in Ieper en Menen trouwens.
benoit

Bericht door benoit »

Oplossing gezocht voor vier personeelsleden
NMBS-topman: 'Station Poperinge sluit niet'

POPERINGE - NMBS-topman Marc Descheemaecker is gisteren speciaal naar Poperinge gekomen om te bevestigen dat het Poperingse station niet zal sluiten.

De voorbije weken was er ongerustheid ontstaan over het al dan niet afbouwen van de dienstverlening in het Poperings station. De voltallige gemeenteraad onderschreef hierover een motie en ook in de bevoegde parlementaire commissie, die voorgezeten wordt door volksvertegenwoordiger Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD), werden hierover vragen gesteld. Marc Descheemaecker benadrukte dat de dienstverlening in het station van Poperinge niet afgebouwd wordt, dat de openingstijden van de loketten niet wijzigt, dat het aantal treinen van en naar Poperinge niet wordt verminderd en dat er dus zeker ook geen sprake van is om het Poperingse station te sluiten.

Seinhuis gesloten

Er zijn wel enkele wijzigingen op til wat personeel betreft. Infrabel is bezig met een operatie waarbij kleinere seinhuizen gesloten worden, waaronder het seinhuis in Poperinge. De vier personeelsleden in Poperinge werken zowel voor NMBS als voor Infrabel. De vrees bestaat dat ze zullen overgeplaatst worden naar een andere locatie. Marc Descheemaecker zei dat er voor twee van de vier al een oplossing is en dat er voor de andere twee gezocht wordt naar een oplossing. Tot 1 juli verandert er zeker niets.

Burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) en Sabien Lahaye-Battheu zijn blij dat de dienstverlening in het station van Poperinge niet wordt afgebouwd. De burgemeester riep op 8 februari de inwoners van Poperinge nog op om zoveel mogelijk de trein te nemen om zeker mooie verkoopscijfers te halen.

Bron: Het Nieuwsblad (11 februari 2012) http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=FO3M1PFS
Snaaip

Bericht door Snaaip »

Nu las ik hier dat Ieper (mss) zou sluiten? Dat denk ik niet. De werken starten aan het stationsplein deze maand. Dus gaan ze geen zotte kosten doen heh? Ieper heeft nog altijd een groot aantal aan reizigers. De studenten, de bedrijven (want Ieper bevat een groot inudstrie), reizigers voor den oorlog en bezoekers voor Bellewaerde. Let eens goed op hoeveel mensen er afstappen en soms ook opstappen in het station? Echt veel! Ze zouden dan beter Bissegem afschaffen die geen volk aantrekt.
Asterix

Bericht door Asterix »

Is de blok van Poperinge al dicht of is er daar nog activiteit? En Ieper?
Steve

Bericht door Steve »

Snaaip schreef:Nu las ik hier dat Ieper (mss) zou sluiten? Dat denk ik niet. De werken starten aan het stationsplein deze maand. Dus gaan ze geen zotte kosten doen heh? Ieper heeft nog altijd een groot aantal aan reizigers. De studenten, de bedrijven (want Ieper bevat een groot inudstrie), reizigers voor den oorlog en bezoekers voor Bellewaerde. Let eens goed op hoeveel mensen er afstappen en soms ook opstappen in het station? Echt veel! Ze zouden dan beter Bissegem afschaffen die geen volk aantrekt.
Lijkt me klinkklare onzin. Van alle stations op lijn 69 (en in feite zelfs van heel het westelijke deel van West-Vlaanderen!) heeft Ieper het grootste reizigersaantal. En als men al met zoveel woorden bevestigt dat er aan de bediening van het nochtans veel minder drukke Poperinge niets verandert (zie boven), dan zal men die treinen naar Poperinge echt niet zonder stoppen door Ieper laten vlammen.

(de bovenstaande berichten gingen overigens over de seinhuizen, en dat is een totaal andere zaak)
groentje

Bericht door groentje »

Het seinhuis van Ieper verdwijnt inderdaad. Op termijn verdwijnt zelfs het seinhuis van Kortrijk naar Brugge...
Wat dan wél mogelijk is, is dat het loket zou sluiten. Ik betwijfel het enigszins, door de vele toeristen zal er denk ik wel voldoende omzet zijn, maar sowieso blijven de treinen stoppen in Ieper.
Rétro

Bericht door Rétro »

Snaaip schreef:Nu las ik hier dat Ieper (mss) zou sluiten? Dat denk ik niet. De werken starten aan het stationsplein deze maand. Dus gaan ze geen zotte kosten doen heh? Ieper heeft nog altijd een groot aantal aan reizigers. De studenten, de bedrijven (want Ieper bevat een groot inudstrie), reizigers voor den oorlog en bezoekers voor Bellewaerde. Let eens goed op hoeveel mensen er afstappen en soms ook opstappen in het station? Echt veel! Ze zouden dan beter Bissegem afschaffen die geen volk aantrekt.
Hoe kun je nu een station BETER sluiten? Leg dat even uit aan de mensen die er dagelijks opstappen om naar hun school, werk te gaan.
Ik denk dat er ondertussen toch niet echt een teveel aan stopplaatsen is , of wel?
Als natuurlijk iedereen wil dat het station in zijn eigen gemeente/stad behouden blijft & daarbij vind dat een ander maar moet sluiten, tja...
benoit

Bericht door benoit »

Je moet ook wel zien dat de trein het enige deftige openbaar vervoersmiddel is in zuid West-Vlaanderen. Vooral de westhoek wordt maar zeeeer matig bediend door De Lijn (Belbussen die slechts om de 2 uur rijden...)
Plaats reactie