Brandje Thalys:
Re: Brandje Thalys:
Het was het stel 4301. De motrice kant Paris is zo goed als volledig uitgebrand. Deze motrice zal naar alle waarschijnlijkheid niet meer hersteld worden wegens verzwakking (door de hitte) van de chasis. Het stel staat momenteel uitgeweken in Arras.
Kan de NMBS een nieuw motorstel voor de thalys gaan bestellen aangezien er geen reserve is.
Jep, de renfe heeft dat ook ooit gedaan:kristofvt schreef:Kan de NMBS een nieuw motorstel voor de thalys gaan bestellen aangezien er geen reserve is.

Ja, aangezien men deze casco's nog steeds in de laatste TGV-stellen gebruikt: cf. TGV2N2.kristofvt schreef:Kan de NMBS een nieuw motorstel voor de thalys gaan bestellen aangezien er geen reserve is.
DB wil toch weg uit Thalys.. kunnen ze die twee overnemen aan een zacht prijsje....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Het betreft enkel een motorrijtuig, daarvoor gebruikt men desnoods de reserve uit de TGV met zijn beperkingen die daar uit volgen, dit zou niet de eerste keer zijn. Zover ik weet is de brand ontstaan door een transformator die zou ontploft zijn.
Maar als de andere partners nog steeds naar Duitsland willen rijden zijn er nog steeds evenveel stellen nodig.dentheo schreef:DB wil toch weg uit Thalys.. kunnen ze die twee overnemen aan een zacht prijsje....
Een hele stam rijtuigen + 1 werkende locomotief aan de kant houden is zoveel geld weggooien dat ik er bijna zeker van ben dat ze daar een nieuwe loc voor gaan laten maken (of kopen van de sncf).
Ze kunnen misschien bij aankomst de loc elke keer loskoppelen en van kant verwisselen 

Er kan niets gekocht worden bij de sncf, ze hebben geen enkele motrice die op 3kv kan rijden. Geen enkele reservemotrice kan gekoppeld worden sinds de inbouw van ETCS. Kortweg het stel staat buiten dienst voor lange tijd (1 jaar zal snel voorbij zijn). Een nieuwe bestellen zit er ook niet in, de wachttijd zou nog langer zijn dan herstellen, vraag maar eens de prijs om 1 transfo te bouwen en de levertijd...
Alles zal hersteld worden. Het is niet zo dat de volledige motrice is uitgebrand, de uitgebrande stukken zijn trouwens al gedemonteerd, het onderzoek naar de oorzaak is aan de gang door brandexperts in Rijsel. Het is iets ingewikkelder dan "de transfo is ontploft" er nog totaal geen zicht wat de oorzaak was, de transfo heeft gebrand...maar dat is een gevolg.
Alles zal hersteld worden. Het is niet zo dat de volledige motrice is uitgebrand, de uitgebrande stukken zijn trouwens al gedemonteerd, het onderzoek naar de oorzaak is aan de gang door brandexperts in Rijsel. Het is iets ingewikkelder dan "de transfo is ontploft" er nog totaal geen zicht wat de oorzaak was, de transfo heeft gebrand...maar dat is een gevolg.
Uiteraard is het ingewikkelder dan "de transfo is ontploft". Maar aangezien men nog steeds de oorzaak niet kent (als men er al ooit achter komt), is dit voorlopig wel het gevolg van.... Thalys huurt voorlopig wel TGV 's om hun diensten Brussel - Paris Nord verder te kunnen verzekeren. Het goede nieuws is dan dat de motrice blijkbaar toch kan hersteld worden (volgens J.ules). Een paar dagen na het incident had ik gehoord uit zeer goede bron dat de chasis vermoedelijk verzwakt was door de hitte. Heb gisteren vernomen dat 4540 ook voor lange tijd buiten strijd is. We komen een beetje krap te zitten met ons thalys stellen...
Hallo,
Heeft er daar iemand foto's van, van dat uitgebrande ding?
Zelf vind ik er geen...
Groeten,
Joris De Mol
Heeft er daar iemand foto's van, van dat uitgebrande ding?
Zelf vind ik er geen...
Groeten,
Joris De Mol