Pagina 1 van 2
Brandje Thalys:
Geplaatst: 05 mar 2012, 15:10
door AM80
Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 05 mar 2012, 18:28
door Steven
Het was een bestuurder van depot Brussel zuid ter informatie.
Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 05 mar 2012, 18:30
door loic1811
en hoe is die brand onstaan in die motor ? een kortsluiting ?
Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 08 mar 2012, 16:33
door 4303
Transfo is ontploft.
Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 12 mar 2012, 19:24
door 4303
Het was het stel 4301. De motrice kant Paris is zo goed als volledig uitgebrand. Deze motrice zal naar alle waarschijnlijkheid niet meer hersteld worden wegens verzwakking (door de hitte) van de chasis. Het stel staat momenteel uitgeweken in Arras.
Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 12 mar 2012, 20:04
door kristofvt
Kan de NMBS een nieuw motorstel voor de thalys gaan bestellen aangezien er geen reserve is.
Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 12 mar 2012, 20:17
door Shrek
kristofvt schreef:Kan de NMBS een nieuw motorstel voor de thalys gaan bestellen aangezien er geen reserve is.
Jep, de renfe heeft dat ook ooit gedaan:

Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 12 mar 2012, 22:42
door msts.be
kristofvt schreef:Kan de NMBS een nieuw motorstel voor de thalys gaan bestellen aangezien er geen reserve is.
Ja, aangezien men deze casco's nog steeds in de laatste TGV-stellen gebruikt: cf. TGV2N2.
Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 12 mar 2012, 23:14
door dentheo
DB wil toch weg uit Thalys.. kunnen ze die twee overnemen aan een zacht prijsje....
Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 13 mar 2012, 00:02
door Steven
Het betreft enkel een motorrijtuig, daarvoor gebruikt men desnoods de reserve uit de TGV met zijn beperkingen die daar uit volgen, dit zou niet de eerste keer zijn. Zover ik weet is de brand ontstaan door een transformator die zou ontploft zijn.
Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 13 mar 2012, 01:49
door Shrek
dentheo schreef:DB wil toch weg uit Thalys.. kunnen ze die twee overnemen aan een zacht prijsje....
Maar als de andere partners nog steeds naar Duitsland willen rijden zijn er nog steeds evenveel stellen nodig.
Een hele stam rijtuigen + 1 werkende locomotief aan de kant houden is zoveel geld weggooien dat ik er bijna zeker van ben dat ze daar een nieuwe loc voor gaan laten maken (of kopen van de sncf).
Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 14 mar 2012, 19:59
door tomdg
Ze kunnen misschien bij aankomst de loc elke keer loskoppelen en van kant verwisselen

Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 01 apr 2012, 14:26
door J.ules
Er kan niets gekocht worden bij de sncf, ze hebben geen enkele motrice die op 3kv kan rijden. Geen enkele reservemotrice kan gekoppeld worden sinds de inbouw van ETCS. Kortweg het stel staat buiten dienst voor lange tijd (1 jaar zal snel voorbij zijn). Een nieuwe bestellen zit er ook niet in, de wachttijd zou nog langer zijn dan herstellen, vraag maar eens de prijs om 1 transfo te bouwen en de levertijd...
Alles zal hersteld worden. Het is niet zo dat de volledige motrice is uitgebrand, de uitgebrande stukken zijn trouwens al gedemonteerd, het onderzoek naar de oorzaak is aan de gang door brandexperts in Rijsel. Het is iets ingewikkelder dan "de transfo is ontploft" er nog totaal geen zicht wat de oorzaak was, de transfo heeft gebrand...maar dat is een gevolg.
Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 07 apr 2012, 11:08
door 4303
Uiteraard is het ingewikkelder dan "de transfo is ontploft". Maar aangezien men nog steeds de oorzaak niet kent (als men er al ooit achter komt), is dit voorlopig wel het gevolg van.... Thalys huurt voorlopig wel TGV 's om hun diensten Brussel - Paris Nord verder te kunnen verzekeren. Het goede nieuws is dan dat de motrice blijkbaar toch kan hersteld worden (volgens J.ules). Een paar dagen na het incident had ik gehoord uit zeer goede bron dat de chasis vermoedelijk verzwakt was door de hitte. Heb gisteren vernomen dat 4540 ook voor lange tijd buiten strijd is. We komen een beetje krap te zitten met ons thalys stellen...
Re: Brandje Thalys:
Geplaatst: 11 apr 2012, 00:09
door Joris
Hallo,
Heeft er daar iemand foto's van, van dat uitgebrande ding?
Zelf vind ik er geen...
Groeten,
Joris De Mol