Fotospots op Station Brussel-Midi 24 & 25 Maart
-
- Contacteer:
Fotospots op Station Brussel-Midi 24 & 25 Maart
Nog wat spots gemaakt afgelopen weekend op station Brussel-Midi

Meer foto's zie: Pronkie's Foto albums op Flickr
Re: Fotospots op Station Brussel-Midi 24 & 25 Maart
leuke foto's maar we zeggen Brussel Zuid of Bruxelles Midi, een mix van de twee schrijven we normaal niet.
Waarom noemt dat eigenlijk Bruxelles Midi en niet Bruxelles Sud. Ik vind dat eigenlijk niet logisch.Steven schreef:leuke foto's maar we zeggen Brussel Zuid of Bruxelles Midi, een mix van de twee schrijven we normaal niet.
omdat men zowel midi als sud gebruikt in het frans.
Waarom is dat onlogisch? "Midi" is in het Frans gebruikelijk voor "het zuiden". Zo verwijst men met "le Midi" bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk.Stijn91 schreef:Waarom noemt dat eigenlijk Bruxelles Midi en niet Bruxelles Sud. Ik vind dat eigenlijk niet logisch.Steven schreef:leuke foto's maar we zeggen Brussel Zuid of Bruxelles Midi, een mix van de twee schrijven we normaal niet.
Bij "Midi" denk ik aan middag, wat in het midden van de dag.MIVB-reiziger schreef:Waarom is dat onlogisch? "Midi" is in het Frans gebruikelijk voor "het zuiden". Zo verwijst men met "le Midi" bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk.Stijn91 schreef:Waarom noemt dat eigenlijk Bruxelles Midi en niet Bruxelles Sud. Ik vind dat eigenlijk niet logisch.Steven schreef:leuke foto's maar we zeggen Brussel Zuid of Bruxelles Midi, een mix van de twee schrijven we normaal niet.
We zeggen wij in het Nederlands toch ook Zuid, dus Bruxelles Sud, nee Bruxelles Midi. Achja het doet er eigenlijk niet zoveel toe.
http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=synoniem&lang=nnStijn91 schreef:Bij "Midi" denk ik aan middag, wat in het midden van de dag.MIVB-reiziger schreef:Waarom is dat onlogisch? "Midi" is in het Frans gebruikelijk voor "het zuiden". Zo verwijst men met "le Midi" bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk.Stijn91 schreef:
Waarom noemt dat eigenlijk Bruxelles Midi en niet Bruxelles Sud. Ik vind dat eigenlijk niet logisch.
We zeggen wij in het Nederlands toch ook Zuid, dus Bruxelles Sud, nee Bruxelles Midi. Achja het doet er eigenlijk niet zoveel toe.
IN het frans hebben ze er nu eenmaal twee woorden voor, gewoon aanvaarden.Stijn91 schreef:Bij "Midi" denk ik aan middag, wat in het midden van de dag.
man man man wat maakt het nu uit of die midi of sud gebruikt??? we weten toch over wat het gaat??? 

Wij wel. Maar onze Nederlandse vriend is verre van de enige die zich durft te laten verrassen door onze taalvondsten. Je moet er zelfs geen buitenlander voor zijn, een reiziger met weinig ervaring heeft ook vaak moeilijk met Brussel-Midden/Midi 
Het beste zou zijn om dit station een andere naam te geven dat hetzelfde is in Nederlands én Frans, maar dat is evenmin vanzelfsprekend. Wat zou het moeten worden, trouwens? Brussel-Europa, naar analogie met Lille-Europe als HST-hub? Of is Brussel-Europa eerder iets voor -Schuman of -Luxemburg? Brussel-Fonsny? Brussel-Horta (en wat met het metrostation?)...

Het beste zou zijn om dit station een andere naam te geven dat hetzelfde is in Nederlands én Frans, maar dat is evenmin vanzelfsprekend. Wat zou het moeten worden, trouwens? Brussel-Europa, naar analogie met Lille-Europe als HST-hub? Of is Brussel-Europa eerder iets voor -Schuman of -Luxemburg? Brussel-Fonsny? Brussel-Horta (en wat met het metrostation?)...
Daarom hebben ze voor mensen als jij, die niet bekend zijn met de Franse woordenschat, gezorgd dat 50% van de bordjes duidelijk vermelden: Brussel-ZuidStijn91 schreef:Bij "Midi" denk ik aan middag, wat in het midden van de dag.

Ik heb altijd gehoord dat er een Boulevard du Midi was nabij het Zuidstation, en vandaar de naam in het Frans.
-
- Contacteer:
Bedankt,Bibke schreef:Desalniettemin, mooie reportage.

Meer foto's zie: Pronkie's Foto albums op Flickr