staking maandag 15 juni

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bart

Re: staking maandag 15 juni

Bericht door Bart »

Don_jones schreef:ik vindt de staking er toch over
omdat goederenbestuurders naar de reizigersdienst overgeplaatst worden. Daarom al staken?

Dat zit allemaal wel heel anders in elkaar, dan dat sommige hier beweren.
Bij de wijzigingen van de dienstregeling in december weet iedere bestuurder zijn voorziene vrije dagen voor 12 maanden (en dan heb ik het niet over verlof dagen, maar wel over de wekelijkse rustdagen).
Hierdoor kan je toch bepaalde afspraken maken, wat je familiaal leven ten goede komt.
Door de crisis, zijn er enkele verschuivingen waardoor het aantal diensten vermindert.
Als het aantal diensten vermindert, vermindert ook het aantal bestuurders in een reeks.
Bestuurders die verplicht uit een reeks worden gehaald (collega's met het minste aantal dienstjaren als eerst), en in een andere reeks (al dan niet reizigersreeks) worden geplaatst, zien hun uurrooster voor de rest van het jaar compleet veranderen. Bestuurders die in de reeks mogen blijven, hun uurrooster en wekelijkse rustdagen veranderen ook, omdat ze door de inkorting van de reeks, op een andere plaats in die reeks worden gezet.

Voorbeeld:
Stel dat je in december 2008 wist dat je van 16 tot 20 juni 2009 in de vroege shift stond, en je op 21 & 22 juni thuis was, kan dat ineens veranderen dat je op 16 & 17 juni thuis zijt, en dat je van de 18 tot de 22ste met de late shift staat.
En dat is bij bepaalde Waalse collega's van B-Cargo in het verkeerde keelgat geschoten.

Begrijp ik die mensen hun ongenoegen? Ja!
Begrijp ik de NMBS hun mening? Ja!
Conclusie: een moeilijke zaak!
Bibke

Bericht door Bibke »

Bart,

Ik begrijp die redenering perfect.
Maar nu zitten we in geval van heirkracht.

Niemand heeft deze crisis gewild en willen of niet, iedereen moet zich aanpassen aan deze situatie, van top to bottom.

Dus in deze crisistijd zou ik dus niet meedoen aan een staking.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

K V B schreef:
Adler schreef:Het monopolie van de NMBS zal nooit verdwijnen, wees daar maar gerust van.
Wees daar maar niet zo gerust van...
Hoezo dat? :)

Ontopic:
een staking, is dat bij jullie niet zo ongeveer schering en inslag, voornamelijk door de Waalse collega's? Zijn zij dan zo snel ontevreden over wat ze geboden krijgen?

Dat het heel vervelend is dat je van cargo ineens op reizigers wordt gezet, en dat je planning dan verandert, dat kan ik me voorstellen. Voor B-Cargo is 't echter zwemmen of verzuipen, en ze proberen duidelijk te blijven zwemmen en dit hoort erbij.

Al is 't natuurlijk wel duidelijk dat 't niet goed gaat als zelfs Infrabel, note bene een entiteit binnen diezelfde NMBS-groep, voor een andere vervoerder kiest.
Teach2

Bericht door Teach2 »

een staking, is dat bij jullie niet zo ongeveer schering en inslag, voornamelijk door de Waalse collega's?
Inderdaad. Ik denk dat ze in Wallonië zo gemiddeld één à twee keer per maand wel ergens de boel platleggen.
Zijn zij dan zo snel ontevreden over wat ze geboden krijgen?
Het is eerder zo dat ze voor ALLES wat hen zelfs maar een beetje niet zint staken. Zoals eerder gezegd: de normale gang van zaken is eerst praten, en pas staken als het echt niet anders kan. Hier, en vooral in Wallonië, is het eerst staken, en dan eventueel gaan praten. Maar eerst staken.
doggys2
Contacteer:

Bericht door doggys2 »

Is de staking eigenlijk afgeblazen? Ik hoor er nergens meer iets over.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
treinbruno

Bericht door treinbruno »

gisteravond op railtime gekeken en vooral in henegouwen waren er zeer veel treinen afgeschaft
Afbeelding
doggys2
Contacteer:

Bericht door doggys2 »

Ben toch maar naar Engis geweest om te spotten en buiten wat perronwijzigingen en een lichte vertraging in Engis bij terugkomst is alles vlot verlopen.
Of er minder cargo was dan normaal weet ik eigenlijk niet maar ik heb toch wat loks gezien.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Plaats reactie