Don_jones schreef:ik vindt de staking er toch over
omdat goederenbestuurders naar de reizigersdienst overgeplaatst worden. Daarom al staken?
Dat zit allemaal wel heel anders in elkaar, dan dat sommige hier beweren.
Bij de wijzigingen van de dienstregeling in december weet iedere bestuurder zijn voorziene vrije dagen voor 12 maanden (en dan heb ik het niet over verlof dagen, maar wel over de wekelijkse rustdagen).
Hierdoor kan je toch bepaalde afspraken maken, wat je familiaal leven ten goede komt.
Door de crisis, zijn er enkele verschuivingen waardoor het aantal diensten vermindert.
Als het aantal diensten vermindert, vermindert ook het aantal bestuurders in een reeks.
Bestuurders die verplicht uit een reeks worden gehaald (collega's met het minste aantal dienstjaren als eerst), en in een andere reeks (al dan niet reizigersreeks) worden geplaatst, zien hun uurrooster voor de rest van het jaar compleet veranderen. Bestuurders die in de reeks mogen blijven, hun uurrooster en wekelijkse rustdagen veranderen ook, omdat ze door de inkorting van de reeks, op een andere plaats in die reeks worden gezet.
Voorbeeld:
Stel dat je in december 2008 wist dat je van 16 tot 20 juni 2009 in de vroege shift stond, en je op 21 & 22 juni thuis was, kan dat ineens veranderen dat je op 16 & 17 juni thuis zijt, en dat je van de 18 tot de 22ste met de late shift staat.
En dat is bij bepaalde Waalse collega's van B-Cargo in het verkeerde keelgat geschoten.
Begrijp ik die mensen hun ongenoegen? Ja!
Begrijp ik de NMBS hun mening? Ja!
Conclusie: een moeilijke zaak!