Groot-Brittannië: voeding via derde spoor
Groot-Brittannië: voeding via derde spoor
In Groot-Brittannië wordt de boxer Amir Khan het boegbeeld van een campagne om jongeren van de spoorlijnen te houden. Jaarlijks sterven bijna 60 personen en worden er honderden gewond.
Boxer Amir Khan is backing rail safety initiative
A campaign to stop children risking their lives on railway lines is being launched by boxer Amir Khan.
Verder lezen: http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/4966600.stm
Vraagje hierbij: op veel lijnen in GB krijgt de trein voeding via een derde spoor, daar beter bekend als de ‘third rail’. Waarom koos men voor dergelijk systeem i.p.v. via bovenleiding? Voor metrolijnen is dit evident denk ik (plaatsgebrek).
Boxer Amir Khan is backing rail safety initiative
A campaign to stop children risking their lives on railway lines is being launched by boxer Amir Khan.
Verder lezen: http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/4966600.stm
Vraagje hierbij: op veel lijnen in GB krijgt de trein voeding via een derde spoor, daar beter bekend als de ‘third rail’. Waarom koos men voor dergelijk systeem i.p.v. via bovenleiding? Voor metrolijnen is dit evident denk ik (plaatsgebrek).
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Groot-Brittannië: voeding via derde spoor
Landschap, de palen storen in het landschapPatrick schreef: Waarom koos men voor dergelijk systeem i.p.v. via bovenleiding? Voor metrolijnen is dit evident denk ik (plaatsgebrek).
Voor de liefhebbers: http://en.wikipedia.org/wiki/Third_rail.
Andere argumenten pro: goedkoper, minder onderhevig aan weersomstandigheden (behalve overstroming en ijsvorming), gemakkelijker te installeren in kleine tunnels.
Andere argumenten pro: goedkoper, minder onderhevig aan weersomstandigheden (behalve overstroming en ijsvorming), gemakkelijker te installeren in kleine tunnels.
Derde rail werdt gekozen omdat het goedkoopste oplossing was in de 1910 tijd. Het was ook voldoende om de hoogste voltage and amperage te dragen (750V). Het was ook gemakkelijker om te installeren dan bovenlijding. Toen was het de beste oplossing. Vandaag is het eigenlijk een groote hinder omdat er geen motoren zijn die laag genoeg vermogen hebben om sneller dan 100mph (160kph) te gaan. Derde rail is ook meer gevaarlijk omdat het gemakkelijker is om kortsluiting te maken met een mens dan met bovenlijding. afstand tussen + en - is maar hoogst 50 cm in plaats van een 4,5 m.
Inderdaad! In Spoorwegjournaal stond er eens zo'n foto van een Eurostar die doortoch had in een typisch Brits stationnetje voorzien met van die heel kleine tunneltjes, terwijl de Eurostar via derde rail werd gevoed!Joris schreef:Hallo,
Zou het kleine ruimte profiel voor GB niet meegespeeld hebben? Want, net zoals in die metrotunnels is er in GB volgens mij niet veel plek meer over voor een wasdraad.
Groeten,
Joris De Mol
En ik moet wel zeggen, veel plaats had die Eurostar gelijk niet over, ze!
