NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Door voor alle motorstellen een 3 te plaatsen ga je voor het huidige nr systeem geen oplossing bieden aangezien je daar alle stellen blijft bij elkaar steken in principe staat voor alle motorstellen heden een 0 maar die geeft men niet weer. Vandaar dat sprinters MS09 noemen in officiele boeken of MS86
Voor MS 96 = MS 04
voor breaks = MS 80 of MS03
en zo kan je van alle huidige stellen de nrs krijgen.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

Teach2 schreef:
Wedden dat ze terug starten met de nummering vanaf 001? Dan zijn er weer van die toestanden dat er 2 verschillende stellen rondbollen met dezelfde nummers (bvb. Desiro ML 301-305 en de breaks 301-305), de NMBS kennende...
Is dat ooit al gebeurd, 2 stellen met dezelfde nummers die ook tegelijk in actieve dienst zijn? Bij mijn weten niet...
Niet direct bij stellen, wel bij locs. Kijk maar naar de 18'en en de 28'ers...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Poldevrek

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Poldevrek »

Steven schreef:Door voor alle motorstellen een 3 te plaatsen (...)
Dat zou ik nu net niet doen. Ik zou er wel proberen een beetje structuur in te steken. Waarom niet iets de stijl van:
klassiekjes: 3201 tot ... (hoeveel zijn er dat?)
AM75: 3501 tot ...
Breaks: 3601 tot ...
enz.

Hoeveel AMs zijn er eigenlijk in totaal?
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Teach2 »

Niet direct bij stellen, wel bij locs. Kijk maar naar de 18'en en de 28'ers...
Nee hoor.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

Oerklassiekjes (1ste schijven): 150-??? (= ??; weet ik niet juist).
Breaks (AM80): 301-440 (= 140)
Deense Neuzen (AM96): 441-490 (= 50) (3000 V= en 25000 V~)
Deense Neuzen (AM96): 501-570 (= 70)
Gemodernizeerde klassiekjes (AM??-AM??): 601-782 (= 182) (aantal stellen zijn hier ook City-Rails geworden)
Varkensneuzen (AM??): 801-844 (= 44)
Duikbrillen (AM86?): 901-952 (= 52)

Dus ik gok op een 550 stellen. Het kunnen er meer of minder zijn omdat ik niet zeker ben van de juiste aantallen. Kenners zullen hier wel exacte aantallen op kunnen plakken... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

klassiekjes zijn er nog meer dan 200
breaks zijn er van 301 tot 440
801 tot 844

kortweg wat jij wil doen is alle nr's beneden de 1000 herschikken door ze te verplaatsen naar de 3000 groep verander je op zich niets. Je kan dit dus evengoed door ze te laten staan waar ze nu zitten en ze volledig te hernummeren en sorteren.

klassiekjes tot 250 laten gebruiken (starten van 001)
dan de vierledige van 301 tot 344
de ms96 met 400 starten
sprinters met 500
breaks van 600 en vanaf 800 zou je dan de desiro kunnen steken maar dan kom je nog nrs te kort
wel in rekening brengen dat de meeste klassiekjes verdwijnen tegen dat alle desiro's er zijn
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Van de oudeste klassiekjes zijn er nog verschillende in dienst, maar doordat er links en rechts geregeld een nr tussenuit gaat is het inderdaad niet zo eenvoudig een zicht te krijgen op de juiste hoeveelheid die er nog van in dienst zijn.
Poldevrek

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Poldevrek »

Steven schreef:
kortweg wat jij wil doen is alle nr's beneden de 1000 herschikken door ze te verplaatsen naar de 3000 groep verander je op zich niets. Je kan dit dus evengoed door ze te laten staan waar ze nu zitten en ze volledig te hernummeren en sorteren.
Volledig mee akkoord, maar dan ga je nummers moeten herbruiken als je herschikt, wat niet nodig is als je een nieuwe schijf (3xxx) gebruikt.
Een bijkomend voordeel is ook dat het de nummering zou standardiseren op 4 cijfers. Het lijkt ook logisch, tussen de locs (1 en 2) en de motorwagens (4).

Het is maar een idee ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

zoals ik al eerder schreef zijn in principe alle nummers standaar vier, maar bij de motorstellen heeft men beslist de 0 die er voor moet komen weg te laten.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Bart »

Steven schreef: wel in rekening brengen dat de meeste klassiekjes verdwijnen tegen dat alle desiro's er zijn.
Wel degene van nr 153 tot 270 en de ex sabena stellen.
De klassieke stellen vanaf nr 601 zie ik niet meteen verdwijnen, zelf niet als elk desiro stel geleverd is.
stefke

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door stefke »

ik zou gewoon voorstellen om ze te nummer naar Ootenrijks voorbeeld
E-loc's 1xxx xxx-x
D-loc's 2xxx xxx-x
Motor stellen 4xxx xxx-x
Moter wagens 5xxx xxx-x
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Joris »

Hallo,
De AM nummers zijn meestal al verschillende keren gebruikt (oa door vernumemringen enz), de City Rails drgane nu ook de nummers van oude Poststellen...
Andere oplossing:
Reeks 0xxx: AM Mono (de nummers van nu dus)
Reeks 3xxx: AM Multi (dan klopt de eurostar ook)
Waarom is de 3 eigenlijk nooit gebruikt?
Overschakelen naar een 6delig nummerstelsel lijkt me niet aangewezen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

Bart schreef:
Steven schreef: wel in rekening brengen dat de meeste klassiekjes verdwijnen tegen dat alle desiro's er zijn.
Wel degene van nr 153 tot 270 en de ex sabena stellen.
De klassieke stellen vanaf nr 601 zie ik niet meteen verdwijnen, zelf niet als elk desiro stel geleverd is.
De gemodernizeerde klassiekjes zullen nog wel een 15-tal jaar meegaan zeker? Voor de oerklassiekjes vrees ik idd het ergste als de Desiro ML op de sporen komen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door HLE 2302 »

@LML
de niet vernieuwde klasiekjes (weerstanden versie) moeten er allemaal uit
de vernieuwde gaan zeker nog 10 jaar bollen & de Cityrails nog 15 jaar :P

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dietrich

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Dietrich »

Als je met weerstanden JH bedoelt, dan zijn er ook veel klassiekjes met JH die gemoderniseerd zijn (601-664).
Plaats reactie