NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Door voor alle motorstellen een 3 te plaatsen ga je voor het huidige nr systeem geen oplossing bieden aangezien je daar alle stellen blijft bij elkaar steken in principe staat voor alle motorstellen heden een 0 maar die geeft men niet weer. Vandaar dat sprinters MS09 noemen in officiele boeken of MS86
Voor MS 96 = MS 04
voor breaks = MS 80 of MS03
en zo kan je van alle huidige stellen de nrs krijgen.
Voor MS 96 = MS 04
voor breaks = MS 80 of MS03
en zo kan je van alle huidige stellen de nrs krijgen.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Niet direct bij stellen, wel bij locs. Kijk maar naar de 18'en en de 28'ers...Teach2 schreef:Is dat ooit al gebeurd, 2 stellen met dezelfde nummers die ook tegelijk in actieve dienst zijn? Bij mijn weten niet...Wedden dat ze terug starten met de nummering vanaf 001? Dan zijn er weer van die toestanden dat er 2 verschillende stellen rondbollen met dezelfde nummers (bvb. Desiro ML 301-305 en de breaks 301-305), de NMBS kennende...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Dat zou ik nu net niet doen. Ik zou er wel proberen een beetje structuur in te steken. Waarom niet iets de stijl van:Steven schreef:Door voor alle motorstellen een 3 te plaatsen (...)
klassiekjes: 3201 tot ... (hoeveel zijn er dat?)
AM75: 3501 tot ...
Breaks: 3601 tot ...
enz.
Hoeveel AMs zijn er eigenlijk in totaal?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Nee hoor.Niet direct bij stellen, wel bij locs. Kijk maar naar de 18'en en de 28'ers...
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Oerklassiekjes (1ste schijven): 150-??? (= ??; weet ik niet juist).
Breaks (AM80): 301-440 (= 140)
Deense Neuzen (AM96): 441-490 (= 50) (3000 V= en 25000 V~)
Deense Neuzen (AM96): 501-570 (= 70)
Gemodernizeerde klassiekjes (AM??-AM??): 601-782 (= 182) (aantal stellen zijn hier ook City-Rails geworden)
Varkensneuzen (AM??): 801-844 (= 44)
Duikbrillen (AM86?): 901-952 (= 52)
Dus ik gok op een 550 stellen. Het kunnen er meer of minder zijn omdat ik niet zeker ben van de juiste aantallen. Kenners zullen hier wel exacte aantallen op kunnen plakken...
Breaks (AM80): 301-440 (= 140)
Deense Neuzen (AM96): 441-490 (= 50) (3000 V= en 25000 V~)
Deense Neuzen (AM96): 501-570 (= 70)
Gemodernizeerde klassiekjes (AM??-AM??): 601-782 (= 182) (aantal stellen zijn hier ook City-Rails geworden)
Varkensneuzen (AM??): 801-844 (= 44)
Duikbrillen (AM86?): 901-952 (= 52)
Dus ik gok op een 550 stellen. Het kunnen er meer of minder zijn omdat ik niet zeker ben van de juiste aantallen. Kenners zullen hier wel exacte aantallen op kunnen plakken...

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
klassiekjes zijn er nog meer dan 200
breaks zijn er van 301 tot 440
801 tot 844
kortweg wat jij wil doen is alle nr's beneden de 1000 herschikken door ze te verplaatsen naar de 3000 groep verander je op zich niets. Je kan dit dus evengoed door ze te laten staan waar ze nu zitten en ze volledig te hernummeren en sorteren.
klassiekjes tot 250 laten gebruiken (starten van 001)
dan de vierledige van 301 tot 344
de ms96 met 400 starten
sprinters met 500
breaks van 600 en vanaf 800 zou je dan de desiro kunnen steken maar dan kom je nog nrs te kort
wel in rekening brengen dat de meeste klassiekjes verdwijnen tegen dat alle desiro's er zijn
breaks zijn er van 301 tot 440
801 tot 844
kortweg wat jij wil doen is alle nr's beneden de 1000 herschikken door ze te verplaatsen naar de 3000 groep verander je op zich niets. Je kan dit dus evengoed door ze te laten staan waar ze nu zitten en ze volledig te hernummeren en sorteren.
klassiekjes tot 250 laten gebruiken (starten van 001)
dan de vierledige van 301 tot 344
de ms96 met 400 starten
sprinters met 500
breaks van 600 en vanaf 800 zou je dan de desiro kunnen steken maar dan kom je nog nrs te kort
wel in rekening brengen dat de meeste klassiekjes verdwijnen tegen dat alle desiro's er zijn
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Van de oudeste klassiekjes zijn er nog verschillende in dienst, maar doordat er links en rechts geregeld een nr tussenuit gaat is het inderdaad niet zo eenvoudig een zicht te krijgen op de juiste hoeveelheid die er nog van in dienst zijn.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Volledig mee akkoord, maar dan ga je nummers moeten herbruiken als je herschikt, wat niet nodig is als je een nieuwe schijf (3xxx) gebruikt.Steven schreef:
kortweg wat jij wil doen is alle nr's beneden de 1000 herschikken door ze te verplaatsen naar de 3000 groep verander je op zich niets. Je kan dit dus evengoed door ze te laten staan waar ze nu zitten en ze volledig te hernummeren en sorteren.
Een bijkomend voordeel is ook dat het de nummering zou standardiseren op 4 cijfers. Het lijkt ook logisch, tussen de locs (1 en 2) en de motorwagens (4).
Het is maar een idee ...
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
zoals ik al eerder schreef zijn in principe alle nummers standaar vier, maar bij de motorstellen heeft men beslist de 0 die er voor moet komen weg te laten.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Wel degene van nr 153 tot 270 en de ex sabena stellen.Steven schreef: wel in rekening brengen dat de meeste klassiekjes verdwijnen tegen dat alle desiro's er zijn.
De klassieke stellen vanaf nr 601 zie ik niet meteen verdwijnen, zelf niet als elk desiro stel geleverd is.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
ik zou gewoon voorstellen om ze te nummer naar Ootenrijks voorbeeld
E-loc's 1xxx xxx-x
D-loc's 2xxx xxx-x
Motor stellen 4xxx xxx-x
Moter wagens 5xxx xxx-x
E-loc's 1xxx xxx-x
D-loc's 2xxx xxx-x
Motor stellen 4xxx xxx-x
Moter wagens 5xxx xxx-x
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Hallo,
De AM nummers zijn meestal al verschillende keren gebruikt (oa door vernumemringen enz), de City Rails drgane nu ook de nummers van oude Poststellen...
Andere oplossing:
Reeks 0xxx: AM Mono (de nummers van nu dus)
Reeks 3xxx: AM Multi (dan klopt de eurostar ook)
Waarom is de 3 eigenlijk nooit gebruikt?
Overschakelen naar een 6delig nummerstelsel lijkt me niet aangewezen.
Groeten,
Joris De Mol
De AM nummers zijn meestal al verschillende keren gebruikt (oa door vernumemringen enz), de City Rails drgane nu ook de nummers van oude Poststellen...
Andere oplossing:
Reeks 0xxx: AM Mono (de nummers van nu dus)
Reeks 3xxx: AM Multi (dan klopt de eurostar ook)
Waarom is de 3 eigenlijk nooit gebruikt?
Overschakelen naar een 6delig nummerstelsel lijkt me niet aangewezen.
Groeten,
Joris De Mol
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
De gemodernizeerde klassiekjes zullen nog wel een 15-tal jaar meegaan zeker? Voor de oerklassiekjes vrees ik idd het ergste als de Desiro ML op de sporen komen...Bart schreef:Wel degene van nr 153 tot 270 en de ex sabena stellen.Steven schreef: wel in rekening brengen dat de meeste klassiekjes verdwijnen tegen dat alle desiro's er zijn.
De klassieke stellen vanaf nr 601 zie ik niet meteen verdwijnen, zelf niet als elk desiro stel geleverd is.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
@LML
de niet vernieuwde klasiekjes (weerstanden versie) moeten er allemaal uit
de vernieuwde gaan zeker nog 10 jaar bollen & de Cityrails nog 15 jaar
greetz 2302
de niet vernieuwde klasiekjes (weerstanden versie) moeten er allemaal uit
de vernieuwde gaan zeker nog 10 jaar bollen & de Cityrails nog 15 jaar

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Als je met weerstanden JH bedoelt, dan zijn er ook veel klassiekjes met JH die gemoderniseerd zijn (601-664).