NMBS vervangt ticket door elektronische identiteitskaart

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Re: NMBS vervangt ticket door elektronische identiteitskaart

Bericht door Adler »

pietje schreef: Misschien dat een overheidsbedrijf als de NMBS hierop een uitzondering is, maar privé bedrijven mogen van hun klanten zelfs het RR nummer niet vragen, enkel het nummervan de ID kaart, maar dat verandert nogal eens.

Indien bedrijven dit vragen maken ze zich direct schuldig aan inbreuken op de privacy wetgeving.
Bedrijven die dit ooit gevraagd hebben aan hun klanten, hebben die gegevens moeten vernietigen.

Daarom dat banken en andere instellingen regelmatig een kopie nodig hebben van je Id kaart, dat mogen ze wel vragen, meer nog, banken zijn verplicht om op die manier iedere klant te kunnen identificeren.
Ik denk toch dat je hier 2 zaken door elkaar haalt, namelijk het rijksregisternummer enerzijds en anderzijds de gegevens die daaraan verbonden zijn en opgeslagen zijn in het rijksregister.
De wet van 8/8/1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen legt inderdaad in art.5 vast wie deze gegevens mag opvragen, bv. notarissen, gerechtsdeurwaarders, Orde van apothekers, enz.
Maar met het nummer zelf ben je dus niets.
Sommige gemeentebesturen graveren dit nummer zelfs in je fiets, dus dan kan iedereen die je fiets ziet staan dit ook noteren.
Ook de NMBS kan dus geen gegevens daarmee opvragen als zij geen toegang hebben tot het Rijksregister, wat voor de toepassing, waar we hier over spreken, ook helemaal niet nodig is.
Zij zeggen zelfs uitdrukkelijk dat na controle in de trein dit nummer wordt gewist uit hun bestanden.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

wat gaan ze trouwens doen als de chip van een kaart niet gelezen kan worden ofzo :)
allesinds het probleem met mijn kaart, want telkens als ik een ticket laat terugbetalen moet ik mijn ID in de bancontact lezer steken, en staat er dan op dat de chip niet werkt :)
Afbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

treinbruno schreef:wat gaan ze trouwens doen als de chip van een kaart niet gelezen kan worden ofzo :)
uw nummer staat er ook achterop misschien kan de TBG die ook intypen....bij mijn bankkaart beginnen die kontakten ook al te verslijten komt dus ook voor ID kaarten.. (wordt volgens mij het zwakke punt de volgende jaren van de kaartsystemen)
Theo
Groeten vanop de Heide
peterbot
Contacteer:

Bericht door peterbot »

dcr schreef:Stel dat je per ongeluk een nummerke verkeerd tikt in het formulier (je moet je rijksregisternummer zelf intikken) ,je betaalt,
en op de trein ben je gewoon een zwartrijder die een smoesje verzint :)

Geef mij maar een gewoon ticket of zelf afgedrukt, dan heb je tenminste toch iets in je handen!
Zoals een bankrekeningnummer of de RIZIV-nr van een arts heeft de RRN een controlealgorithme (de laatste 2 of 3 cijfers). Dus een getal verkeerd tikken leidt ertoe dat de rekening niet opgaat en je zult bij gevolg een foutmelding krijgen. De kans om per ongeluk een RRN van iemand anders in te toetsen is vrij gering, maar uiteraard niet onbestaande.
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
overweg13

Bericht door overweg13 »

peterbot schreef:
dcr schreef:Stel dat je per ongeluk een nummerke verkeerd tikt in het formulier (je moet je rijksregisternummer zelf intikken) ,je betaalt,
En eerlijk gezegd, ik denk dat fraude met de zelf afgedrukte biljetten in wezen eenvoudiger is dan met het rijkregisternummer. Het mag dan wel een pdf-bestand zijn, maar vermoedleijk is het niet echt een probleem om daar wat mee te knoeien.
Met vriendelijke groet

overweg13
Adler

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:
peterbot schreef:
En eerlijk gezegd, ik denk dat fraude met de zelf afgedrukte biljetten in wezen eenvoudiger is dan met het rijkregisternummer. Het mag dan wel een pdf-bestand zijn, maar vermoedleijk is het niet echt een probleem om daar wat mee te knoeien.
Zoals ik al zei in een vorig bericht kan je geen cijfer verkeerd intikken bij je rijksregisternummer, want er zit een controlegetal in dat nummer.

Wat betreft het pdf-ticket, daar zitten ook heel wat beveiligingen op.
Om te beginnen is er elke dag een andere foto die door de treinbegeleiders bekend is, veronderstel ik.
Er staat ook een streepjescode op en nog verschillende andere codes die door de treinbegeleider kunnen geverifieerd worden.
Het lijkt me dus helemaal niet zo eenvoudig om zo een ticket na te maken.
Of al die zaken ook effectief worden geverifieerd door de TBG, is natuurlijk een ander verhaal.
Steven

Bericht door Steven »

die beveiliging staan ter beschikking, het hangt van de tbg zelf af hoe wantrouwig hij is tov de persoon die het biljet toont.
stefke

Bericht door stefke »

AANGEPAST DOOR MOD, GEBRUIKER TIJDELIJK VAN HET FORUM VERBANNEN WEGENS ONGEPAST TAALGEBRUIK, DIE ONDANKS WAARSCHUWINGEN BLIJFT VERDER DOEN.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,

Even mijn eerste ervaring met het "reizen per eID" meegeven...

Vanmorgen rond 11u30 een weekendbiljet voor twee personen Leuven-Luik gekocht.
In principe hoef je geen bewijs af te printen, doch heb voor alle veiligheid een print gemaakt van de bevestigingsmail.

Op de heenreis (Leuven V. 13h27) werden we niet gecontroleerd, niet tussen Leuven en Luik-Guillemins, ook niet tussen Luik-Guillemins en Luik-Palais. Mijn mening hierover hou ik deze keer voor mezelf kwestie van on-topic te blijven...

Op de terugreis kwam er controle tussen Luik en Leuven. De TBG (jonge vrouw) interpreteerde het feit dat ik haar mijn eID-kaart afgaf als om aan te geven dat ik geen ticket had... maar na een korte verduidelijking mijnerzijds viel haar eurocent... "Ah oui, le nouveau système..."

Stak dan mijn eID-kaart in het IBIS-toestel en begon aan een hoop tik- en zoekwerk. Dan vroeg ze enkele ogenblikken geduld en liep weg naar het platform. Enkele minuten later kwam ze mij mijn eID-kaart teruggeven en zei ze dat het in orde was. Ik kreeg evenwel geen afgedrukt ticket...

Echter vroeg ze daarop mijn vriendin om haar vervoerbewijs... Ik kwam ertussen en wees erop dat ook haar ticket op mijn eID-kaart stond.
Waarop ze antwoordde dat dat niet kon want dat een ticket op de eID-kaart strikt persoonlijk is, dat je er enkel tickets voor jezelf kunt opzetten...

Hier kwam mijn uitgeprinte mail van pas waarin duidelijk onze twee namen vermeld stonden.

Daarop heeft ze mijn eID-kaart opnieuw in haar toestel gestoken. Ze bleef erbij dat het eigenlijk niet kon dat er tickets voor een tweede persoon op éénzelfde eID-kaart werden gezet en dat ze dit niet kon zien op haar toestel. Anderzijds zag ze wel dat ik EUR 21,20 betaald had, wel degelijk de prijs voor twee personen. Incident gesloten...

Soit, ik denk dat ik nog een paar maanden ga printen want echt aangenaam is dit soort gebeurtenissen niet... niet voor mezelf en niet voor de TBG (die zeker niet van slechte wil was...)

Maar ik hoop wel dat het systeem op korte termijn de regel kan worden, vermijdt een hoop geprint en dus goed voor het milieu.

Groeten,
Laatst gewijzigd door Portbou op 21 jun 2009, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
Cipallieter schreef:Nadat ik hem gezegd had dat ik geen kaartlezer gebruikt had en er bijgevolg niets op mijn e-IDkaart kon geschreven zijn vermoedde hij dat de gegevens 's nachts op zijn toestel waren gedownload (ik had het kaartje gisterenavond gekocht).
Ik kocht vandaag om 11u30 een kaartje voor een reis deze namiddag. Die nachtelijke download lijkt me dus niet de juiste hypothese...

Groeten,
overweg13

Bericht door overweg13 »

bw494674 schreef:Hallo,
Cipallieter schreef:Nadat ik hem gezegd had dat ik geen kaartlezer gebruikt had en er bijgevolg niets op mijn e-IDkaart kon geschreven zijn vermoedde hij dat de gegevens 's nachts op zijn toestel waren gedownload (ik had het kaartje gisterenavond gekocht).
Ik kocht vandaag om 11u30 een kaartje voor een reis deze namiddag. Die nachtelijke download lijkt me dus niet de juiste hypothese...

Groeten,
Natuurlijk is dat niet juist. Als ik vlakbij een station woon, en om 8:15 een biljet koop, dat moet de TBG dat 10 minuten later kunnen aflezen.
In "reportages" heb ik al verslag gedaan van onze ervaringen woensdag: we hadden biljetten voor twee personen, van Halle naar Zottegem en van Ath naar Halle. De controle gebeurde snel en efficiënt, en er was geen enkel probleem. Als alle personeelsleden hun richtlijnen bij het verschijnen van nieuwe procedures zouden lezen en instuderen, dan zouden er al veel minder problemen zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie