Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Werner

Re: Waarom blijven slagbomen gesloten als de overweg veilig is?

Bericht door Werner »

In Duitsland heb ik nog straffers gezien: de trein komt af en doet de overweg sluiten. Maar dan is er een camerasysteem dat eerst controleert of de overweg vrij is. Als er nog een voertuig op de overweg wordt gedetecteerd sluit het sein om de trein tegen te houden...

Allemaal goed en wel, maar de remafstand van de trein moet ook nog mee in de aankondigingszone worden opgenomen. Het gevolg is dat de overweg meerdere minuten voor de aankomst van de trein al gesloten wordt! Daarom zie ik ze dat hier nog niet direct in België toepassen. Op de onderstaande foto zie je de cameraatjes in de cirkeltjes
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

in belgie bestaat een gelijkaardig systeem maar met radar ipv camera, op de lijn 154 zijn er zo twee overwegen (telkens met volledige slagbomen), de radar scant dus naar voorwerpen tussen de slagbomen alvorens deze volledig te sluiten, denk dat het iets sneller gaat dan met een camera
13'erke

Bericht door 13'erke »

Steven schreef:in belgie bestaat een gelijkaardig systeem maar met radar ipv camera, op de lijn 154 zijn er zo twee overwegen (telkens met volledige slagbomen), de radar scant dus naar voorwerpen tussen de slagbomen alvorens deze volledig te sluiten, denk dat het iets sneller gaat dan met een camera
Die liggen toch net voor en achter het station van dinant he (dat zijn toch diegene met die bollen)?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Een foto van die overweg heeft hier al eens gestaan (bron: Bibke).

Je ziet duidelijk twee radars voor die slagboom en nog twee in de verte.
Steven

Bericht door Steven »

even voor yvoir (komende van namur) en even voor dinant liggen bewuste overwegen
Bibke

Bericht door Bibke »

Deze overweg ligt in Yvoir. Deze ligt net buiten het station van Yvoir richting Namen.

Over die radars hebben we het al eens gehad bij dit topic: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=12 ... oir#p44188

De volledige reportage op Photobucket gaat hier over de aftakking van Lijn 128, La ligne du Bocq, van het TSP. Nog 7 km spoor te vervangen en dan is de lijn klaar tot in Yvoir. En dat de dwarsliggers aan vervanging toe zijn, zie je aan de foto's.

p.s. Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht doen lopen.
Nekvin

Bericht door Nekvin »

In de baanvakken liggen SK's (spoorstroomkringen) en aan de overwegen liggen korte SK's. Deze beginnen enkele meters voor de overweg en stoppen enkele meters na de overweg. Van het moment dat de trein met de laatste wielas deze korte SK vrijmaakt zal de overweg trug open gaan. Bij storingen van de SK's zorgen deze korte SK's er ook voor dat de overweg dicht gaat enkele seconden voor de trein erover rijdt.
Kaboska

Bericht door Kaboska »

Grappig om hier nu eens uitgebreid te lezen hoe zo'n overweg met pedaalbediening werkt.
Dat voert me terug naar een tijd, lang geleden, toen ik met broertje en ouders op vakantie was in het Italiaanstalige deel van Zwitserland. Er werd een picnic gedaan bij een enkelspoor met een overweggetje waar eens per uur een railbus langskwam. Me totaal niet bewust van hoe die overweg bediend werd drukte ik met de neus van mijn schoen "da pinneke" naar beneden toen ik het spoor aan het verkennen was. Hoe het verder ging weet ik niet meer precies, maar wél staat me nog helder bij het gezicht van de machinist van de eerstvolgende railbus die, hoofd verwonderd uit het raam stekend, langzaam over een overweg reed waar niks knipperde en geen bel rinkelde. Ik had toen toch wel door dat ik blijkbaar iets doms had gedaan! :? Waarschijnlijk heeft die overweg staan knipperen toen er geen trein was en hield het knipperen op toen de trein dan zich aan diende! :lol:
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Kaboska schreef:Grappig om hier nu eens uitgebreid te lezen hoe zo'n overweg met pedaalbediening werkt.
Dat voert me terug naar een tijd, lang geleden, toen ik met broertje en ouders op vakantie was in het Italiaanstalige deel van Zwitserland. Er werd een picnic gedaan bij een enkelspoor met een overweggetje waar eens per uur een railbus langskwam. Me totaal niet bewust van hoe die overweg bediend werd drukte ik met de neus van mijn schoen "da pinneke" naar beneden toen ik het spoor aan het verkennen was. Hoe het verder ging weet ik niet meer precies, maar wél staat me nog helder bij het gezicht van de machinist van de eerstvolgende railbus die, hoofd verwonderd uit het raam stekend, langzaam over een overweg reed waar niks knipperde en geen bel rinkelde. Ik had toen toch wel door dat ik blijkbaar iets doms had gedaan! :? Waarschijnlijk heeft die overweg staan knipperen toen er geen trein was en hield het knipperen op toen de trein dan zich aan diende! :lol:
Op de lijn Eeklo-Maldegem gebeurd het ook vaak dat plezanterikken (het kan natuurlijk altijd per ongeluk zijn) het pinnetje indrukken. Het resultaat is dan een overweg die gesloten blijft tot de technici van Infrabel ter plaatse zijn (dat dit een tijdje kan duren moge duidelijk zijn).
Knipex

Bericht door Knipex »

Of er dienst zich een trein aan die de overweg terug openrijdt.
Plaats reactie