Juist, en dat is al lang bezig. Maar in dit geval is de opzet duidelijk. De NMBS (en vermoedelijk de meeste buitenlandse spoorwegmaatschappijen en alvast ook de busmaatschappijen in dit land) komen de reiziger geredelijkerwijs tegemoet door te bepalen dat je niet per se de kortste reisweg moet nemen. Dat is niet meer dan een normale geste. Tegelijkertijd wordt een achterpoortje gesloten dat het mogelijk zou maken op deze manier een deel van de ritprijs te ontduiken: je mag onderweg op de omweg niet uitstappen, tenzij je met een via-biljet reist. Ook dat moet in de ogen van de meeste klanten een heel normale regel zijn. Ik kan met deze regelgeving best leven, en ga niet voortdurend op zoek naar middelen om de regels te ontwijken. Ik verwacht van al dan niet jonge medeburgers dat ze ook met regels leren leven, zeker als ze - zoals in dit geval - zinvol en begrijpelijk zijn.Steven schreef:je kan ook zodanig veel regels gaan opstellen dat niemand er nog zijn weg in zal vinden. je zal enkel iets onbruikbaar maken als je te veel regels gaat opstellen.
Tijdens een reisweg langs het vertrekstation passeren
Re: Tijdens een reisweg langs het vertrekstation passeren
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
Dag,
Toch laat zelfs Bundel I nog te veel vrijheid. Deze zegt namelijk dat je, als de kortste verbinding niet de snelste is, een snellere verbinding mag nemen. Er wordt echter NIET gesteld dat je uit alle 'snellere' alternatieven ook nog eens de snelste route moet kiezen!
Ik herinner me een rit tijdens het weekend die ik enkele jaren geleden deed, en tegenwoordig is de dienstregeling ervan nauwelijks veranderd. Stel: ik koop rond de middag een biljet van Zele naar Genk.
* De kortste reisweg zou als volgt zijn:
IC 2335 Zele 12:41 - Dendermonde 12:48
IR 4112 Dendermonde 13:31 - Mechelen 13:55
IR 2634 Mechelen 14:01 - Leuven 14:26
L 2464 Leuven 14:31 - Hasselt 15:17
IC 1513 Hasselt 15:57 - Genk 16:13
* Een snellere, logischere reisweg zou zijn:
IC 2335 Zele 12:41 - Brussel-Noord 13:22
IC 1512 Brussel-Noord 13:39 - Genk 15:13 => tijdwinst = 1 uur
* Toch verbiedt Bundel I me niet om onderstaande reisweg te nemen, en me zo een omweg via Mol te permitteren. Ik ben immers nog steeds 40 minuten sneller dan via de kortste reisweg, aangezien ik nu pas om 13:20 in Zele hoef te vertrekken om op hetzelfde uur aan te komen in Genk.
IC 2310 Zele 13:20 - Lokeren 13:26
IC 1812 Lokeren 13:40 - Berchem 14:07
IR 3214 Berchem 14:21 - Hasselt 15:50 (via Mol)
Uiteraard mag ik mijn reis niet onderbreken of stopzetten in Mol, maar er passeren is volgens Bundel I perfect toegelaten. Je hoeft dus m.a.w. niet te opteren voor de meest logische snellere reisweg (in dit geval via Brussel). Vreemd, toch?
Groeten,
Toch laat zelfs Bundel I nog te veel vrijheid. Deze zegt namelijk dat je, als de kortste verbinding niet de snelste is, een snellere verbinding mag nemen. Er wordt echter NIET gesteld dat je uit alle 'snellere' alternatieven ook nog eens de snelste route moet kiezen!
Ik herinner me een rit tijdens het weekend die ik enkele jaren geleden deed, en tegenwoordig is de dienstregeling ervan nauwelijks veranderd. Stel: ik koop rond de middag een biljet van Zele naar Genk.
* De kortste reisweg zou als volgt zijn:
IC 2335 Zele 12:41 - Dendermonde 12:48
IR 4112 Dendermonde 13:31 - Mechelen 13:55
IR 2634 Mechelen 14:01 - Leuven 14:26
L 2464 Leuven 14:31 - Hasselt 15:17
* Een snellere, logischere reisweg zou zijn:
IC 2335 Zele 12:41 - Brussel-Noord 13:22
IC 1512 Brussel-Noord 13:39 - Genk 15:13 => tijdwinst = 1 uur
* Toch verbiedt Bundel I me niet om onderstaande reisweg te nemen, en me zo een omweg via Mol te permitteren. Ik ben immers nog steeds 40 minuten sneller dan via de kortste reisweg, aangezien ik nu pas om 13:20 in Zele hoef te vertrekken om op hetzelfde uur aan te komen in Genk.
IC 2310 Zele 13:20 - Lokeren 13:26
IC 1812 Lokeren 13:40 - Berchem 14:07
IR 3214 Berchem 14:21 - Hasselt 15:50 (via Mol)
Uiteraard mag ik mijn reis niet onderbreken of stopzetten in Mol, maar er passeren is volgens Bundel I perfect toegelaten. Je hoeft dus m.a.w. niet te opteren voor de meest logische snellere reisweg (in dit geval via Brussel). Vreemd, toch?
Groeten,
-
brussel-virton is via dinant de kortste reisweg
maar iederen gaat langs libramont, want dat is veel sneller
de NMBS nodigt ook wel redelijk uit soms hoor misbruik te maken van de regels, je moet al een hele pientere hebben die gaat controleren wat nu echt de snelste reisweg is, of de stempeltjes natrekken (niet dat ik wil dat ze meer gaan controleren
)
als ik naar antwerpen ga vul ik gewoon mijn campus brussel in hoor, ik zou gek zijn als ik €4,50 voor een ritje met de gopass betaal, terwijl het met een campus brussel maar 85 cent is, en via antwerpen is soms een snellere reisweg vanuit lokeren
met een campus brussel kan ik ook probleemloos naar halle, al is dat geen zone brussel:
moensberg is zone brussel, maar hoe loopt de snelste (en waarschijnlijk ook kortste) route naar daar? juist ja, langs halle
en ze kunnen je op geen enkele manier een boete geven als je in halle uitstapt
nog zoiets:
ik ben ooit met een campus brussel van LOKEREN naar MERCHTEM gegaan via antwerpen en brussel zuid
de TBG vroeg me wel of ik niet op de verkeerden trein zat, maar ik legde toen uit dat je volgens de bundel de snelste reisweg naar een plaats mag nemen, en voor merchtem was dat toen van lokeren eerst naar brussel, en dan met de L trein terug, TBG maakte er verder geen probleem van, en kon ook niet echt controleren want er stond geen stempeltje op mijn kaart...
(achteraf gezien was het eigelijk wel illegaal, want ik kon ook evengoed uitstappen in asse, en vanaf daar de L trein nemen, maar de TBG nam geen moeite om dit te checken, maar als hij het wel checkte kon ik toch nog een boete van €12,90 hebben ofzo
)
ik wil hier niet iedereen uitnodigen grijs te rijden, maar gewoon even zeggen dat de NMBS zowat nergens op controleerd, en dat ze er dan ook gewoon om vragen dat er van die achterpoortjes misbruik wordt gemaakt
maar iederen gaat langs libramont, want dat is veel sneller

de NMBS nodigt ook wel redelijk uit soms hoor misbruik te maken van de regels, je moet al een hele pientere hebben die gaat controleren wat nu echt de snelste reisweg is, of de stempeltjes natrekken (niet dat ik wil dat ze meer gaan controleren

als ik naar antwerpen ga vul ik gewoon mijn campus brussel in hoor, ik zou gek zijn als ik €4,50 voor een ritje met de gopass betaal, terwijl het met een campus brussel maar 85 cent is, en via antwerpen is soms een snellere reisweg vanuit lokeren
met een campus brussel kan ik ook probleemloos naar halle, al is dat geen zone brussel:
moensberg is zone brussel, maar hoe loopt de snelste (en waarschijnlijk ook kortste) route naar daar? juist ja, langs halle
en ze kunnen je op geen enkele manier een boete geven als je in halle uitstapt

nog zoiets:
ik ben ooit met een campus brussel van LOKEREN naar MERCHTEM gegaan via antwerpen en brussel zuid
de TBG vroeg me wel of ik niet op de verkeerden trein zat, maar ik legde toen uit dat je volgens de bundel de snelste reisweg naar een plaats mag nemen, en voor merchtem was dat toen van lokeren eerst naar brussel, en dan met de L trein terug, TBG maakte er verder geen probleem van, en kon ook niet echt controleren want er stond geen stempeltje op mijn kaart...
(achteraf gezien was het eigelijk wel illegaal, want ik kon ook evengoed uitstappen in asse, en vanaf daar de L trein nemen, maar de TBG nam geen moeite om dit te checken, maar als hij het wel checkte kon ik toch nog een boete van €12,90 hebben ofzo

ik wil hier niet iedereen uitnodigen grijs te rijden, maar gewoon even zeggen dat de NMBS zowat nergens op controleerd, en dat ze er dan ook gewoon om vragen dat er van die achterpoortjes misbruik wordt gemaakt

Ben je 100% zeker dat dit kan? Ik heb me ook al een paar keer afgevraagd hoe de regels precies zijn, of je dus de zone Brussel mag verlaten voor een verplaatsing tussen twee stations binnen de zone. Met andere woorden: mag je met een simpele JUMP bijvoorbeeld van Brussel-Noord naar Vilvoorde en vervolgens naar Bordet, omdat dat nu eenmaal de enige treinverbinding is tussen Brussel-Noord en Bordet? Ik neem aan dat eventuele MIVB- of De Lijn-lijnen die het traject eventueel rechtstreeks afleggen niet meegerekend worden in dat geval...treinbruno schreef: met een campus brussel kan ik ook probleemloos naar halle, al is dat geen zone brussel:
en ze kunnen je op geen enkele manier een boete geven als je in halle uitstapt![]()
-
met de jump mag het niet dacht ik, staat ergens in de bundel

Brussel noord bordet via vilvoorde? Wat is er mis met een route langs etterbeek of gewoonde metro in het brusselse gewest. Dit is toch wel heel ver gezocht he.
Dat is gewoon wat de reisplanner aangeeft als je Brussel-Noord - Vilvoorde wilt doen met de trein, via Etterbeek duurt het veel langer. En naar een metro mag je lang zoeken aan Bordet!Steven schreef:Brussel noord bordet via vilvoorde? Wat is er mis met een route langs etterbeek of gewoonde metro in het brusselse gewest. Dit is toch wel heel ver gezocht he.
Maar gesteld dat het met een Jump inderdaad niet mag, laat ik dan een gewoon biljet Zone Brussel als voorbeeld nemen. Mag je met een Zone Gent - Zone Brussel naar Bordet via Vilvoorde? (En voor de valsspelers dus officieus naar Vilvoorde met een biljet Zone Brussel?) Ik zie niet in waarom het niet zou mogen. Als er al zoiets zou bestaan dat je het MIVB- of De Lijn-netwerk moet nemen als dat sneller is, gaat dat helemaal niet op omdat je biljet (in tegenstelling tot een Jump) daar helemaal niet geldig voor is.
Ik weet dat ik heel lang geleden eens van Gent naar Meiser geweest ben via de pijp en Vilvoorde, overigens zonder enige slechte bedoeling. Meen me niet te herinneren dat de conducteur er veel problemen van maakte na het te hebben uitgelegd.
-
dat zou wel gewoon mogen, ik heb het ook al zo vaak gedaan met mijn campus brusselMaar gesteld dat het met een Jump inderdaad niet mag, laat ik dan een gewoon biljet Zone Brussel als voorbeeld nemen. Mag je met een Zone Gent - Zone Brussel naar Bordet via Vilvoorde? (En voor de valsspelers dus officieus naar Vilvoorde met een biljet Zone Brussel?) Ik zie niet in waarom het niet zou mogen. Als er al zoiets zou bestaan dat je het MIVB- of De Lijn-netwerk moet nemen als dat sneller is, gaat dat helemaal niet op omdat je biljet (in tegenstelling tot een Jump) daar helemaal niet geldig voor is.