nieuwstopic?!

rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

18 mei 2009
Trenitalia in de markt voor Veolia Cargo
Trenitalia is de belangrijkste kandidaat voor de overname van Veolia Cargo, het dochterbedrijf van het Franse Veolia Environnement in spoor- en openbaar vervoer. Dat meldt de Franse zakenkrant les Echos. Deutsche Bahn zou niet zijn geïnteresseerd in Veolia Cargo en een overname van het bedrijf door de Franse staatsspoormaatschappij SNCF ligt ook niet in de rede, aangezien de Europese Commissie daar vermoedelijk bezwaar tegen zou maken.

Veolia Environnement wil haar schuldenlast verminderen en gaat daartoe dochterbedrijven verkopen. De opbrengst daarvan zou ten minste één miljard euro moeten bedragen. Veolia Cargo, dat in spoor- en openbaarvervoer actief is in Frankrijk, de Benelux, Duitsland en Italië, staat op de lijst van af te stoten bedrijven. Veolia Cargo leed vorig jaar verlies op een omzet van 188 miljoen euro.

Wordt het bedrijf inderdaad door Trenitalia overgenomen, dan zou het in staatshanden komen. Trenitalia is namelijk een dochter van Ferrovie dello Stato, de Italiaanse staatsspoorwegmaatschappij.
bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... Cargo.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Bombardier gaat weer extra mensen aannemen
wo 20/05/2009 - 19:47
Bij trein- en tramconstructeur Bombardier in Brugge komen er voor het einde van het jaar zo goed als zeker 75 tot 100 banen bij. Sinds januari zijn er al 80 werknemers bijgekomen. Dat zou het totaal aan nieuwe banen op een jaar tijd dus op minstens 150 brengen.

Verleden jaar zat de Brugse afdeling van Bombardier nog in zak en as toen de NMBS een belangrijke bestelling bij concurrent Siemens plaatste. Intussen heeft Bombardier wel een deel van dat contract in onderaanneming gekregen. Maar de NMBS heeft nu wel zelf een nieuwe bestelling geplaatst. En er zijn nog orders binnen die bijna werkzekerheid bieden tot 2014.
artikel + filmpje: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... bombardier
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Prima II prototype rolled out by Alstom

03 Jun 2009 Afbeelding FRANCE: The prototype Prima II locomotive was unveiled in a ceremony at Alstom Transport's Belfort plant on June 3. The locomotive will shortly be sent for testing at the Wildenrath circuit in Germany, and once certification is obtained commissioning is planned for 2011.

The development of Prima II has been funded by Alstom in a bid to produce a platform which can compete against products such as Bombardier's Traxx family. The locomotive is highly standardised, with a view to being simple to manufacture, operate and maintain, and Alstom will offer customers services ranging from the supply of spare parts to complete maintenance packages.

The four -system locomotive is designed for 1·5kV, 3 kV, 15 kV and 25 kV electrification, with maximum speeds of 140 to 200 km/h and outputs up to 6·4 MW depending on the chosen configuration. The high degree of modularity will allow individual locomotives to be reconfigured to meet changing customer requirements throughout their lives.

The cabs are fitted with air-conditioning and noise insulation, and the driving desks are designed to meet UIC612 standard for interoperability.

The prototype locomotive was rolled out in the same metallic grey and blue livery chosen for Alstom's AGV high speed train demonstrator.

The first customer for Prima II is Morocco's ONCFM, which placed a €75m order for 20 locomotives in November 2007. Deliveries will begin in the third quarter of this year.

Read about Prima II in the July 2009 issue of Railway Gazette International
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... lstom.html

[FR] Prima II prototype unveiled / Alstom Prima
Alstom unveiled the Prima II locomotive prototype on Wednesday 3 June. It will be transferred from the Belfort centre of excellence (France) in June to Wildenrath in Germany for a series of running trials. The locomotive will then move into the certification phase and is scheduled to be commissioned in 2011, in time to take advantage of the anticipated pick-up in freight and passenger traffic. The new Prima II locomotive can operate perfectly between the different national rail networks, and offers operators the possibility of adjusting its configuration during its lifetime. From the outset, the Prima II design has focused on ease of use and maintenance by public and private operators.

Developed using equity capital, the locomotive combines simplicity of manufacture with the standardization of main equipment. The Prima II retains great modularity to meet increasingly specific customer requirements. Equipped with the latest developments in power electronics (IGBT inverter), it can operate on four different voltages (25 kV, 15 kV, 1,500 V and 3,000 V) and thus easily cross borders in Europe. On these voltages, and depending on the configuration selected by the customer (goods or passenger transport), the locomotive has a power output of 6.4 MW and runs at speeds of 140 to 200 km/h. The buffers on the frame absorb the energy of impacts, ensuring the safety of onboard personnel and equipment.

As well as integrating the TrainTracer onboard diagnostic system, Alstom Transport provides its customers with operations-related services, from spare parts to the complete maintenance of a fleet. Particular attention has been paid to the cab interior to improve driver comfort including noise insulation and air conditioning. Driving ergonomics are optimized to meet the future UIC612 standard, which aims to standardize drivers’ desks for improved interoperability.

With its new design, the Prima II is immediately identifiable as a train from the Alstom Transport range. Like all the company’s prototypes - and especially the AGV - its livery is metallic grey and dark blue. Designed and assembled at the Belfort site, a Centre of excellence for locomotives, the Prima II has also benefited from the expertise of other Alstom Transport sites in France (Le Creusot, Ornans, Tarbes, and Villeurbanne) and Belgium (Charleroi). Even before the prototype was delivered, 20 Prima II locomotives were ordered by Morocco's Office National des Chemins de Fer (ONCF) in November 2007, where they are intended for use in freight and passenger transport operations. Delivery is scheduled to begin in the third quarter of 2009.

- Alstom
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

[DE/FR] CBRail 285 110 becomes test-locomotive for SNCF Fret / Bombardier Traxx Afbeelding Since the beginning of this year, 285 110, originally built for CBRail, has been modified to serve as test-locomotive for SNCF Fret, which will get 80 similar Traxx-DE units. The machine now has the curious designation 476 103. BB (4)76000 is the future designation for the French diesels made by Bombardier. - AH
railcolor.net
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

die zal ongetwijfeld ook wel naar belgië komen :D
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Nieuwsbericht
Babcock & Brown wil af van belang in Crossrail
Investeerder Babcock & Brown Infrastructure (BBI) wil zijn aandeel van 49% in de Belgisch-Zwitserse spooroperator Crossrail van de hand doen. Bedoeling is zo een deel van de schulden af te bouwen van het failliete Australische moederhuis Babcock & Brown (B&B). Naar verluidt zijn er vijf kandidaat-overnemers.

Het gerucht over een nakende verkoop lekte uit in enkele vakbladen en werd intussen door diverse bronnen bevestigd aan De Lloyd. Op dit moment lopen er onderhandelingen met verschillende geïnteresseerde ondernemingen. Namen die de ronde doen, zijn Deutsche Bahn, FS/Trenitalia en de SNCF. Ook de Zweedse private operator Hector Rail toont interesse.
(Zie De Lloyd van 01/07/2009)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id24860-Babc ... srail.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

La fusion Veolia Transport - Transdev est confirmée
Fabrice Amedeo
22/07/2009 | Mise à jour : 21:44 | Ajouter à ma sélection
INFO FIGARO - Le rapprochement des deux groupes, encore soumis à l'accord de la RATP, donnera naissance au leader mondial des transports urbains.

Comme nous l'annoncions dans nos éditions du 20 juillet, le principe de la fusion du groupe de transport Transdev, propriété à 69,6 % de la Caisse des Dépôts (CDC) et de Veolia Transport, a été entériné mercredi soir. Selon nos informations, la décision a été annoncée lors d'une ultime réunion de la commission de surveillance de la CDC. Cette dernière devrait publier dans la soirée ou jeudi matin un communiqué pour annoncer le rapprochement des deux groupes qui se fera sous la forme d'une fusion sans sortie de cash. Celle-ci permettra à la CDC, qui détient également 9,6 % du capital de Veolia, de monter dans le capital du groupe.

«C'est une belle opération pour la CDC, commente un proche du dossier. La poursuite du processus de fusion est maintenant assujetti à l'accord de la RATP qui possède 25 % de Transdev». A ce jour, il semble acquis que la RATP sortira de Transdev mais la négociation s'annonce serrée. Le silence de la Régie depuis plusieurs semaines en dit long sur ses velléités. La RATP convoite en effet plusieurs actifs de Transdev. «Maintenant la négociation avec la RATP peut réellement commencer, estime une source proche du dossier. Tout comme le processus de valorisation de sa participation».

Cette fusion va donner naissance dans les prochaines semaines au leader mondial des transports urbains qui réalisera 8 milliards d'euros de chiffre d'affaires. Par la même occasion, la montée de la CDC dans le capital de Veolia devrait mettre un peu plus à l'abri le groupe français d'un éventuel prédateur.
bron: http://www.lefigaro.fr/societes/2009/07 ... irmee-.php
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Nieuwsbericht
Veolia Cargo mogelijk in handen van SNCF en Eurotunnel

Hoewel ze tot nu toe concurrenten waren voor de overname van de vrachtbranche van Veolia Transport, hebben Eurotunnel en de SNCF hun interesse voor een gezamenlijke overname bevestigd. Eurotunnel wil de Franse activiteiten van Veolia overnemen, terwijl de SNCF interesse heeft voor de activiteiten buiten Frankrijk.

VeoliaHet Italiaanse Trenitalia en het Poolse PKP waren eveneens kandidaat voor de overname van Veolia Cargo dat door Veolia Environnement in de etalage werd gezet om cash te genereren om de aandeelhouders gerust te stellen.

Eurotunnel en SNCF zouden samen een bod van 100 mln EUR kunnen uitbrengen.
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id25095-Veol ... unnel.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Nieuwsbericht
Eurotunnel verliest de helft van zijn vrachtwagentransporten
Tijdens het eerste semester van 2009 heeft Eurotunnel maar 354.484 vrachtwagens vervoerd, wat neerkomt op een daling van 53% tegenover 2008. Het aantal overgezette auto’s daalde met 18%, een terugval die tijdens het tweede trimester vertraagde tot -8%. De Eurostar registreerde een daling van -6% tegenover het eerste semester van 2008, maar van slechts -1% tijdens het tweede trimester.
EurotunnelEurotunnel wijt de daling van het vrachtwagenverkeer aan de brand van september 2008. De wegvervoerders engageren zich met jaarlijkse contracten met de operatoren van Kanaaldiensten. Hun eventuele terugkeer naar Eurotunnel is dus uitgesteld tot de vernieuwing van deze contracten. Het spoorvrachtvervoer via de Chunnel blijft dalen, met maar 575.000 ton tijdens het eerste semester, tegenover 665.567 ton tijdens het eerste semester van 2008, wat neerkomt op een afname met 14%.
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id25098-Euro ... orten.html
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

rail s schreef:Nieuwsbericht
Veolia Cargo mogelijk in handen van SNCF en Eurotunnel
En Veolia transport zou fusioneren met Transdev... voor de verkoop ? of gaat verkoop niet door of is Cargo weer iets anders ???
Laatst gewijzigd door dentheo op 25 jul 2009, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

dentheo schreef:
rail s schreef:Nieuwsbericht
Veolia Cargo mogelijk in handen van SNCF en Eurotunnel
En Veolia transport zou fusioneren met Transdev... voor de verkopp ? of gaat verkoop niet door of is Cargo weer iets anders ???
- Veolia Transport fuseert met Transdev; aandeelhouders: CDC en Veolia Environnement
- Veolia Cargo (incl R4C) wordt opgesplits: frankrijk voor Eurotunnel/"Europorte 2"; Nederland, Duitsland, Italië voor SNCF FRET.
(hopelijk komen de Belgische activiteiten bij "Europorte 2" terecht)
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

- Veolia Transport fuseert met Transdev; aandeelhouders: CDC en Veolia Environnement
- Veolia Cargo (incl R4C) wordt opgesplits: frankrijk voor Eurotunnel/"Europorte 2"; Nederland, Duitsland, Italië voor SNCF FRET.
(hopelijk komen de Belgische activiteiten bij "Europorte 2" terecht)[/quote]

Ik denk dat Belgie gaat naar SNCF Fret , krijgt waarschijnlijk vlot toestemming EG, zo groot is het huidige marktaandeel van SNCF Fret nog niet. Voor Frankrijk zelf zou dat weerstand van EG oproepen.

En Veolia Cargo is enkel het "goederentreinen" deel van Veolia transport ??
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

rail s schreef:
dentheo schreef:- Veolia Transport fuseert met Transdev; aandeelhouders: CDC en Veolia Environnement
- Veolia Cargo (incl R4C) wordt opgesplits: frankrijk voor Eurotunnel/"Europorte 2"; Nederland, Duitsland, Italië voor SNCF FRET.
(hopelijk komen de Belgische activiteiten bij "Europorte 2" terecht)
Ik denk dat Belgie gaat naar SNCF Fret , krijgt waarschijnlijk vlot toestemming EG, zo groot is het huidige marktaandeel van SNCF Fret nog niet. Voor Frankrijk zelf zou dat weerstand van EG oproepen.

En Veolia Cargo is enkel het "goederentreinen" deel van Veolia transport ??
jep bussen, treinen, trams(?) fuseert met transdev (of zo heb ik het toch begrepen)
Wel straf, als de Belgische activiteiten bij FRET SNCF terecht komen dan wordt FSB + VEOLIA CARGO + R4C (+ ITL) plots wel een heel grote speler in de België/Benelux. Het zal voor nieuwe spelers zeer moeilijk worden om de Belgische markt dan nog te betreden.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

rail s schreef: Wel straf, als de Belgische activiteiten bij FRET SNCF terecht komen dan wordt FSB + VEOLIA CARGO + R4C (+ ITL) plots wel een heel grote speler in de België/Benelux. Het zal voor nieuwe spelers zeer moeilijk worden om de Belgische markt dan nog te betreden.
Ik meen dat EG moeilijk doet als een partij die reeds meer dan 33% van de markt heeft, er nog kleintjes "bijkoopt". Ik denk dat alle privé samen nu ongeveer 10 à 12 % van de belgische markt heeft dus die mogen allemaal bijkopen zonder "problemen".
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Blijkbaar is toch nog niet alles in kannen en kruiken maar het kan snel gaan:

Nieuwsbericht
Veolia Cargo verkocht tegen 6 augustus
Tijdens de presentatie van de halfjaarresultaten op 6 augustus zal Veolia Environnement aankondigen wie de overnemer van Veolia Cargo zal zijn. Drie ernstige offertes worden onderzocht: dat van de Italiaanse historische operator Trenitalia, maar ook en vooral een bod van de SNCF en Eurotunnel.
De SNCF zou de buitenlandse operaties van Veolia Cargo (in Duitsland, de Benelux en Italië) overnemen, terwijl Eurotunnel Veolia Cargo France zou overnemen om er een korteafstandsoperator van te maken.
Publicatiedatum: 27 juli 2009
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id25115-Veol ... ustus.html
Plaats reactie