baanmachinist - rangeerder

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: baanmachinist - rangeerder

Bericht door Steven »

Gewoon rangeerders (de mannen in het gele werkpak) mogen geen spoorvoertuigen besturen. Ze moeten op zijn opleiding volgen en uiteraard slagen voor het examen. Ze hebben nadien dan ook een brevet van de juiste categorie.
tsjoek

Bericht door tsjoek »

Hallo,

Ik bedoelde dus idd rangeerderbestuurders (mensen die met een lok mogen rijden).

Het zit blijkbaar complexer in elkaar dan ik dacht

Alvast iedereen bedankt voor de uitleg en duidelijkheid.

mvg
tsjoek
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

dentheo schreef:dwz. er zijn drie soorten A1 rangeermachinisten ?
1) nen echte
2) OBC
3) OB80
Juist. En met dien verstande dat in elk geval binnen Rail Cargo Center (RCC) Antwerpen de oorspronkelijke Bestuurders Rangeringen zowat allemaal OBC zijn geworden. Cargo zal in de toekomst geen zuivere Bestuurders Rangeringen meer tewerkstellen.
Hoe zit het met die rangeertractoren in de haven ? Leeft dat projekt nog ?
Die rangeermachinisten moesten dus nog rijbewijs voor de weg hebben ? of ging dat zonder zoals de landbouwers ?
Het inzetten van rangeertractoren is kennelijk niet meer aan de orde. Eén reden die ik heb gehoord is dat de zeer dure rubber luchtbanden veel te snel sleten op de hoge scherpgeslepen contrarails van de echte spoorwissels. Enkele bedrijven met een spooraansluiting gebruiken zelf wel rangeertractoren maar dan dus alleen voor het verplaatsen van kleine aantallen wagens op hun terrein.
Verder is het niet ondenkbaar dat de kwestie van een rijbewijs voor verplaatsingen op de weg voer is geworden voor juridisch geschoolde scherpslijpers die met dure lucht hun stembanden en des opponenten trommelvliezen kunnen doen trillen, maar dit aspect heeft zich aan mijn waarneming onttrokken. Interessante vraag!
Plaats reactie