Werken in Duffel.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Werken in Duffel.

Bericht door Steven »

Naar aanleiding van het ongeval in Duffel een beetje uitleg ivm de werken aldaar.

Doel:
* Verhogen van de snelheid van de lijn naar 160 km/u
* Vergroten van de vaargeul voor de boten onder de brug (heden is dit in twee delen waardoor de max vaarbreedte van een boot bescheiden is in de toekomst is dit een brug met 1 ipv twee bogen waardoor de boten veel breder kunnen zijn.
* Dus er is een profijt voor zowel spoor als scheepvaart.

De werken voor de nieuwe spoorbedding zijn in volop bezig. Dat "vijverke" zoals sommige dat noemen is eigenlijk een bekken voor drinkwater van de Antwerpse Waterwerken (als ik me niet vergis, anders is het van Pidpa). Deze bekkens (die zowel links als rechts van de spoorlijn liggen zijn een overblijfsels van de echte Nete (afgesneden armen), de Nete zoals ze nu loopt draagt op die plaats dan ook Netekanaal (ooit een rondleiding gekregen en dus veel van opgestoken ;-)).

De opmerking die hier op het forum werd gemaakt over de snelheid van 90 km/u i Duffel is inderdaad voor de kleinere brugjes en niet voor de Netebrug. Maar alles zal samen aangepakt worden waardoor na de werken zowel de bocht weg is als de problemen met die bruggetjes.
Glodenox
Berichten: 559
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Werken in Duffel.

Bericht door Glodenox »

Ah, dank u voor de informatie :)

Greetings,
Glodenox
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Werken in Duffel.

Bericht door dentheo »

Dus de verbreding van de bedding is er om een "tijdelijke" brug naast de andere aan te kunnen sluiten ?
Na de werken kan alles ongeveer terug op de vroegere plaats ?
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Werken in Duffel.

Bericht door stefanic »

Nu:
Brug Stocketlaan (tussen station en Netekanaal) krijgt er 1 spoor bij kant L27: alle sporen worden verschoven in die richting (verschuiving enkel vanaf de goederenloods tot voor brug Netekanaal) Daar is men nu mee bezig.

eindsituatie:
-Brug Liersesteenweg verschuift meerdere meters (richting noorden). Precies op de brug zal L27 liggen waar nu L25 ligt.
-de sporen gaan dan over het nieuwe talud dat men aan 't leggen is naast L25 (en waarvoor het waterbekken moest ingekort worden)
-de nieuwe Netebrug ligt integraal NAAST de huidige brug.
-ter hoogte van de Stocketlaan zullen de sporen 1 spoor opgeschoven zijn weg van het stationsgebouw (in fase 1 is hier dus 1 spoor opgeschoven NAAR het station).
-de perrons worden integraal aangepast. Ter hoogte van het stationsgebouw liggen de sporen waar ze nu ook liggen maar het tussenperron blijft breed. Lijn 27 zal dus tot buiten het station richting Kontich verschoven worden.

Dat heen en weer geschuif is nodig om op een heel korte tijdspanne de spoorlijnen te kunnen verleggen van de oude naar de nieuwe brug. We kunnne ons niet permitteren om gedurende langere tijd maar één spoorlijn ter beschikking te hebben op weekdagen.
De nieuwe sporen moeten dus zo gelegd worden zodat op één weekend/nacht 'snelsnel' de nodige beperkte spooraanspassingen kunnen gedaan worden om van oude naar nieuwe brug te kunnen overschakelen.
Voor ons is het ook nog afwachten welke implicaties voor het treinverkeer deze overschakelingen zullen hebben.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken in Duffel.

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Dus de verbreding van de bedding is er om een "tijdelijke" brug naast de andere aan te kunnen sluiten ?
Na de werken kan alles ongeveer terug op de vroegere plaats ?
zover ik weet komt er totaal geen tijdelijke brug, de nieuwe brug is de definitieve om zodoende die flauwe bocht daar weg te werken en de snelheid op te trekken naar 160 km/u voor de treinen. Het huidige traject laat dat nooit niet toe. Doordat er toch een nieuwe brug moest komen kunnen ze op slag ook voor de scheepvaart die verbetering toepassen door een nieuwe brug te plaatsen die van model verschilt tov de huidige.

De huidige brug bestaat uit twee bogen met dus een poot halfweg in het water, bij de nieuwe brug zal dat niet meer het geval zijn en zodoende krijg je 1 grote boog over het water. De beperking die er tot nu toe was ivm de breedte van de boten komt dan te vervallen.

In principe kan het overschakelen al doende spoor per spoor gebeuren en in vier weekends (niet noodzakelijk achter elkaar) kan je van het oude naar het nieuwe traject overschakelen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Werken in Duffel.

Bericht door Adler »

In Spoorwegjournaal 162 staat een volledig artikel over de nieuw te bouwen brug met plannen en alles.
Die werken hebben trouwens verschillende maanden vertraging opgelopen door de schaarste van staal op de wereldmarkt waardoor de leveringstermijn van de brug veel langer was dan voorzien (volgens Infrabel).
Bartjedj

Re: Werken in Duffel.

Bericht door Bartjedj »

Er is dacht ik wel een snelheidsbeperking op de Netebrug zelf, en wel op het spoor van L27 ri. Mechelen-Brussel. Daar mogen cargo slechts 60km/h, zoals te zien aan de borden.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Werken in Duffel.

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
zover ik weet komt er totaal geen tijdelijke brug, de nieuwe brug is de definitieve om zodoende die flauwe bocht daar weg te werken en de snelheid op te trekken naar 160 km/u voor de treinen. Het huidige traject laat dat nooit niet toe. Doordat er toch een nieuwe brug moest komen kunnen ze op slag ook voor de scheepvaart die verbetering toepassen door een nieuwe brug te plaatsen die van model verschilt tov de huidige.

De huidige brug bestaat uit twee bogen met dus een poot halfweg in het water, bij de nieuwe brug zal dat niet meer het geval zijn en zodoende krijg je 1 grote boog over het water. De beperking die er tot nu toe was ivm de breedte van de boten komt dan te vervallen.
Ik snap het, nieuwe brug voor 25 naast bestaande, dan nieuwe voor 27 +-op plaats huidige van de 25 en dan is de bocht voor beide slapper..
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken in Duffel.

Bericht door Steven »

Het zou zelfs kunnen dat de nieuwe bruggen voor zowel 25 als 27 samen passen naast de huidige, maar daar ben ik niet echt zeker van. Dat kunnen enkel luchtfoto's waar de je sporen duidelijk op ziet. het gaat om een rechttrekking die al start in St kath Waver tot in Duffel.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Werken in Duffel.

Bericht door stefanic »

Inderdaad, de nieuwe 4-sporige brug komt integraal naast de bestaande brug! de brug Stocketlaan schuift 1 spoor (dus 1/4) op. De brug kant Mechelen schuift 2 sporen op (L27 ligt dan waar nu L25 ligt)
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Werken in Duffel.

Bericht door Adler »

Dit is ongeveer het nieuwe traject tussen de Stocletlaan en de Mechelbaan,volgens het plan in Spoorwegjournaal 162, dat ik hier wegens copyright rechten niet kan plaatsen.
De nieuwe brug over de Nete heeft een overspanning van 115 m en geen middenpijler meer, zodat de scheepvaart veel minder zal gehinderd worden.
De doorvaarthoogte onder de nieuwe brug zal 13 meter zijn ipv van 9,5 meter nu.
Bijlagen
duffel.jpg
Plaats reactie