Doel:
* Verhogen van de snelheid van de lijn naar 160 km/u
* Vergroten van de vaargeul voor de boten onder de brug (heden is dit in twee delen waardoor de max vaarbreedte van een boot bescheiden is in de toekomst is dit een brug met 1 ipv twee bogen waardoor de boten veel breder kunnen zijn.
* Dus er is een profijt voor zowel spoor als scheepvaart.
De werken voor de nieuwe spoorbedding zijn in volop bezig. Dat "vijverke" zoals sommige dat noemen is eigenlijk een bekken voor drinkwater van de Antwerpse Waterwerken (als ik me niet vergis, anders is het van Pidpa). Deze bekkens (die zowel links als rechts van de spoorlijn liggen zijn een overblijfsels van de echte Nete (afgesneden armen), de Nete zoals ze nu loopt draagt op die plaats dan ook Netekanaal (ooit een rondleiding gekregen en dus veel van opgestoken

De opmerking die hier op het forum werd gemaakt over de snelheid van 90 km/u i Duffel is inderdaad voor de kleinere brugjes en niet voor de Netebrug. Maar alles zal samen aangepakt worden waardoor na de werken zowel de bocht weg is als de problemen met die bruggetjes.