Gent-Muide heropenen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

Gent-Muide heropenen?

Ja
32
78%
Nee
9
22%

Totaal aantal stemmen: 41

Dieselfreak

Re: Gent-Muide heropenen?

Bericht door Dieselfreak »

Hogersluys schreef:Wat vinden jullie hiervan? Ik ben alvast geen voorstander omdat het traject Eeklo-Gent-St-P nu al ruim 35 minuten duurt. Om het openbaar vervoer concurrentieel te laten blijven met de auto moet de reistijd Eeklo-Gent beslist onder de 40 minuten blijven. Iets wat nipt wordt mocht Gent-Muide heropenen.
Volgens mij hebben zo'n paar minuten meer of minder reistijd weinig invloed op de keuze tussen auto of openbaar vervoer. Er zijn wat dat betreft hoofdzakelijk twee soorten mensen: zij die altijd met de auto gaan en met geen stokken de trein in te krijgen zijn, en zij die altijd het OV gebruiken, door overmacht of om principiële redenen. Mensen die nu eens met de auto, dan eens met de trein gaan zijn tamelijk zeldzaam.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
K V B

Bericht door K V B »

Dieselfreak schreef: Volgens mij hebben zo'n paar minuten meer of minder reistijd weinig invloed op de keuze tussen auto of openbaar vervoer. Er zijn wat dat betreft hoofdzakelijk twee soorten mensen: zij die altijd met de auto gaan en met geen stokken de trein in te krijgen zijn, en zij die altijd het OV gebruiken, door overmacht of om principiële redenen. Mensen die nu eens met de auto, dan eens met de trein gaan zijn tamelijk zeldzaam.
Gent Muide heropenen heeft maar zin als Muide zich ontwikkeld tot een plek waar genoeg mensen naar toe willen, en men wat vaker rijd. Eigenlijk zou men op Gent - Eeklo best elk halfuur rijden, en de lijn in het overige OV aanbod in het Meetjesland integreren. Dan heeft het zin.

En het getuigd van weinig ambitie om je als aanbieder van OV enkel op de verstokte OV gebruikers te richten. Je kan best een hoog marktaandeel krijgen, ook onder autogebruikers, als je maar een goede, aantrekkelijke en moderne dienst aanbied. Dus een beetje op het image en de stijl letten mag best. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van regionale lijnen die met success hun marktaandeel konden verhogen.
260689

Bericht door 260689 »

Gent-Muide heeft zeker potentieel. Daar in die buurt heeft 3 kwart van de bevolking geen eigen wagen wegens geen parkeerplaats op straat of garage. ik ken verschillende mensen die daarom pleite voor de heropening van Gent-Muide.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Dieselfreak schreef:
Hogersluys schreef:Wat vinden jullie hiervan? Ik ben alvast geen voorstander omdat het traject Eeklo-Gent-St-P nu al ruim 35 minuten duurt. Om het openbaar vervoer concurrentieel te laten blijven met de auto moet de reistijd Eeklo-Gent beslist onder de 40 minuten blijven. Iets wat nipt wordt mocht Gent-Muide heropenen.
Volgens mij hebben zo'n paar minuten meer of minder reistijd weinig invloed op de keuze tussen auto of openbaar vervoer. Er zijn wat dat betreft hoofdzakelijk twee soorten mensen: zij die altijd met de auto gaan en met geen stokken de trein in te krijgen zijn, en zij die altijd het OV gebruiken, door overmacht of om principiële redenen. Mensen die nu eens met de auto, dan eens met de trein gaan zijn tamelijk zeldzaam.
Het gaat om het principe: men moet de reistijd Gent-Eeklo verkorten, niet verlengen. Vanuit verder gelegen stations als Aalter, Deinze of Lokeren sta je binnen het kwartier in Gent. Vanuit Eeklo duurt dat maar liefst 35 minuten. Ik ben er 100% zeker van dat meer mensen de trein zouden nemen mocht ten eerste de duur van de rit wat verkort worden, ten tweede de frequentie verhogen. Eeklo is een stad met 20.000 inwoners, met de omliggende gemeenten bij spreek je over nog eens 20.000. Potentieel genoeg.
260689

Bericht door 260689 »

Hogersluys schreef:
Dieselfreak schreef:
Het gaat om het principe: men moet de reistijd Gent-Eeklo verkorten, niet verlengen. Vanuit verder gelegen stations als Aalter, Deinze of Lokeren sta je binnen het kwartier in Gent. Vanuit Eeklo duurt dat maar liefst 35 minuten. Ik ben er 100% zeker van dat meer mensen de trein zouden nemen mocht ten eerste de duur van de rit wat verkort worden, ten tweede de frequentie verhogen. Eeklo is een stad met 20.000 inwoners, met de omliggende gemeenten bij spreek je over nog eens 20.000. Potentieel genoeg.
Op dit stuk mag je max 40km/h rijden. Dus aan 40km/h kan je denk ik gerust even stoppen en moet de dienstregeling met 1 a max 2min verlengen. Eigenlijk is er geen negatieve reden voor. Mensen die dit niet zien zitten zullen altijd wel een reden vinden om dit toch tegen te spreken :twisted: .
tt44ta46

Bericht door tt44ta46 »

Muide heropenen is ook voor mij een doorn in het oog,

Kijk naar het 'succes' van Wondelgem, ook een voorstadsstation met serieus wat omliggende wijken, maar reizigersaantallen die de 150 per dag niet halen.

Zelfs al schroeft men de frequentie op naar om de 30 min. een trein, dan nog is dat voor stedelijk gebied een zeer schamel aanbod.

De tram 4 ligt omde hoek, met eenveel hogere frequentie en langs de snelle boulevards richting Sint-Pieters.

Waarom tram 4 niet doortrekken tot het voormalige Muide Station? De 'Muidenaars' zouden pas gebaat zijn met dergelijk hoogwaardig aanbod.

En ook al zou een stop in Muide amper 1-2 minuten rittijd meer betekenen, er is nog zoïets als het psychologisch effect. Sommige snelbussen (lijn 58 bv.) doen ook amper minder minuten over een gelijkaardig parcours als de 'stopbus', maar het minder aantal haltes werkt psychologisch.

Hogersluys heeft volgens mij gelijk, men wil het verkeerde vervoersmedium (trein) aanwenden voor een niet gepast doel (stadsverkeer).
groentje

Bericht door groentje »

In de omgeving van Muide worden een paar grote projecten verwezenlijkt, dus zal de vraag naar beter OV zeker toenemen. Als er bovendien aan Muide een geschikte aansluiting komt met de tram, kan het wel eens interessanter worden voor de reizigers uit de richting Eeklo om hier over te stappen dan verder te rijden naar Dampoort of Sint-Pieters. Wel heeft Eeklo het nadeel alleen maar stoptreinen te hebben, terwijl Aalter (IC) en Deinze (IR) ook en vooral snellere treinen hebben. Bovendien maak je een grote omweg via Dampoort, waar je toch wel veel tijd verliest.
Wat mij betreft moet Muide dus zeker een kans krijgen, na eerst grondig onderzoek, natuurlijk. Want de trein is net bij uitstek geschikt voor (voor)stadsverkeer. Leve de S-Bahn!
K V B

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef:
Dieselfreak schreef:
Men zou eigenlijk net als vroeger zowel een stoptrein als een sneltrein kunnen laten rijden. Dat kan zelfs zonder veel extra materieel. Als een sneltrein die het in pakweg 25 minuten doet kan je met een stel een uurdienst organiseren.
K V B

Bericht door K V B »

tt44ta46 schreef: Kijk naar het 'succes' van Wondelgem, ook een voorstadsstation met serieus wat omliggende wijken, maar reizigersaantallen die de 150 per dag niet halen.
Men probeert het natuurlijk niet echt he... In Bern streeft men voor de S-Bahn op de middellange termijn naar een kwartier dienst. En dat is voor een stad die maar half zo groot is als Gent...
Wat men zou kunnen doen is Wondelgem (of Evergem) gebruiken als overstapstation voor de bussen uit het Meetjesland. Veel van die bussen zijn de helft van hun omloop in de binnenstad onderweg. Door die naar een station in de rand te laten rijden komen veel buskm beschikbaar om het busaanbod uit te breiden. Kombineer dat met een goed voorstadnet en je krijgt best wel mensen uit de auto.
Plaats reactie