Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH. Dat is de maatschappij die de tram-/lightraillijnen rondom Karlsruhe uitvoert. Deze werkt samen met de VBK (Verkehrsbetriebe Karlsruhe GmbH), het trambedrijf van de stad zelf.
Bastiaan schreef:Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH. Dat is de maatschappij die de tram-/lightraillijnen rondom Karlsruhe uitvoert. Deze werkt samen met de VBK (Verkehrsbetriebe Karlsruhe GmbH), het trambedrijf van de stad zelf.
Jamaar, ik bedoel de naam van dat ding waaraan de TBG draait als hij de sterretjes aan de perrons wil oplichten, waardoor de treinbestuurder weet dat hij mag vertrekken. Dat was toch afgekort AVG, waarvoor staat dat voluit
Jonathan schreef:Jamaar, ik bedoel de naam van dat ding waaraan de TBG draait als hij de sterretjes aan de perrons wil oplichten, waardoor de treinbestuurder weet dat hij mag vertrekken. Dat was toch afgekort AVG, waarvoor staat dat voluit
Het seinhuis heeft daar in principe niks mee te maken,
de treinbegeleider draait de AVG en na 8 (of 10?) seconden zullen de gele lampjes automatisch beginnen branden.
Een AVG heeft dus geen verbinding met de deuren ofzo, wel zal die rood blijven als ook het sein nog dicht staat.
Idd, en in die 10 sec mag er niemand meer instappen in de trein (buiten de TBG natuurlijk). Nochtans zie ik vaak nog iemand snel in de trein glippen (in 1ste klas dan meestal)
in de stations die voorzien zijn van AVG (aanduider verrichtingen gedaan) word deze door de TBG bediend op het moment dat alle verrichtingen aan de trein gedaan zijn (meestal is dat dus het eenvoudig in en uitstappen van de passagiers) op dat moment gaat het rode lampje branden waardoor de bestuurder weet dat hij zich mag klaarmaken voor het vertrek.
Na 10 seconden (brussel centraal 7) zal dit signaal overgaan van 1 rood lampje naar 6 witte (of gele) lampjes, waarop de treinbestuurder zijn trein in beweging zet. de tijd tussen het branden van het rode en de 6 witte lampjes moet de treinbegeleider de kans geven om in de trein te stappen, in normale omstandigheden kan de avg geen 6 witte (of gele) lampjes vertonen als het vertreksein gesloten is, ook hier bestaan er uitzondering (brussel centraal)
waarom vermeld ik de gele lamjes? vrij eenvoudig de nieuwe versies van de avg gebruiken LED's ipv lampjes en die zien dus altijd wat geel
Wat gebeurt er als de TBG in die 10 (7) seconden struikelt en valt en dus de trein niet meer bereikt? Wellicht ziet de TB dan dat de nog ene openstaande deur niet gesloten is?