NMBS schaft diverse ritten af

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kalimero

Re: NMBS schaft diverse ritten af

Bericht door Kalimero »

stefanic schreef:Het treinaanbod is UITERAARD gebaseerd op de vraag van de reiziger....
En hoe wordt die vraag dan gesteld ? Kijkt men naar de bezetting van het huidige aanbod, baseert men zich op rondvragen of houdt men rekening met klachten of suggesties die door reizigers worden ingediend ?
Ik herinner mij bijvoorbeeld dat geval van die Gentse studenten, die er via Facebook in geslaagd waren om een extra trein te bekomen.
Ik hoor geregeld gezeur over ondermaats aanbod, maar de wil om in actie te treden ontbreekt. De Vlaming heeft nogal snel de neiging om zich bij negatieve situaties neer te leggen. Het haalt toch niks uit, hoor je dan. Jammer, want een "neen" heb je en een "ja" kan je krijgen.
En als enkeling kan je ook niet veel bereiken, vrees ik.
stefanic

Bericht door stefanic »

Kalimero schreef:
stefanic schreef:Het treinaanbod is UITERAARD gebaseerd op de vraag van de reiziger....
En hoe wordt die vraag dan gesteld ? Kijkt men naar de bezetting van het huidige aanbod, baseert men zich op rondvragen of houdt men rekening met klachten of suggesties die door reizigers worden ingediend ?
We kijken naar bezetting (in principe wordt de bezetting van ELKE trein ELKE dag genoteerd (via de Ibis draagbare pc van elke treinbegeleider) en dat komt dan uiteindelijk bij ons terecht.
't Is dus ook onzin dat we onz zouden beperken tot bepaalde periodes om zo bv. lage bezettingen als 'normale' situatie te kunnen hanteren el als argument gebruiken voor afschaffingen.
Wel is het zo dat er éénmaal per jaar 'oktobertellingen' gehouden worden waarbij in plaats van de bezetting op de trein eerder wordt geteld hoeveel reizigers in elk station in elke trein op of afstappen (hieruit kan je uiteraard ook wel de treinbezetting afleiden)
Ook baseren we ons op rondvragen, klachten, suggesties (van individuele reizigers (jaja), van stationspersoneel of treinpersoneel of actiecomités of van TTB) en tegenwoordig zelfs op wat we op fora lezen :wink: Al die bronnen zijn ook onze ogen op het terrein. Voor ons is het onmogelijk om elke trein persoonlijk live te volgen. Dank voor uw begrip dienaangaande...
spoorwegrealist
Shrek

Bericht door Shrek »

Er verdwijnen wel enkele treinen, maar er komen er toch andere bij in de plaats dan?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Met de Ibis kan je onmogelijk alle reizigers tellen... de meesten gebruiken een treinkaart of iets anders op papier. :)

Dat van dat "foefelen" ging wel over twintig jaar geleden, ik geef toe dat de bron ook niet 100% is ookal is dit neergeschreven in een boek uit die tijd met nogal veel concrete voorbeelden en cijfers.

Ik versta dat velen hun best doen en daar heb ik zeker respect voor, ik vind die afschaffingen in zekere zin spijtig en kan het nog verstaan in de huidige tijden, maar ik blijf hopen dat in de toekomst er meer werk zal worden van gemaakt. Een nachtnet kwam al eens ter sprake (dit gaat voor mijn part maar over enkele IC's over gans het land) maar dat zie ik er zeker nu nog niet komen.
Steven

Bericht door Steven »

De ibis bevat een stukje software waarin men alle reizigers kan ingeven, deze software stuurt deze info bij elke synchronisatie door naar de centrale. Dat is wat men bedoeld met het tellen van reizigers met ibis.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:De ibis bevat een stukje software waarin men alle reizigers kan ingeven, deze software stuurt deze info bij elke synchronisatie door naar de centrale. Dat is wat men bedoeld met het tellen van reizigers met ibis.

Zag dat laatste week in Sheffield...alle passagiers werden na controle ingetikt op soort Ibis. Aangezien de man na elke halte door de tram kwam (supertram!!) heeft men dan natuurlijk een mooie statistiek over herkomst van de reizigers. Afstappers bleek hij niet te tellen . Toch knap.

Zou de TBG hier snel tellen als hij op perron stapt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

bij ons telt men hier tijdens de fameuze telweek zowel de op als afstappende reizigers. In stations waar een onderchef is, is het zijn taak om de reizigers te tellen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:bij ons telt men hier tijdens de fameuze telweek zowel de op als afstappende reizigers. In stations waar een onderchef is, is het zijn taak om de reizigers te tellen.
Wat misschien het moment is voor een sterk treinverhaal: ik heb ooit gehoord dat wat toen nog treinconducteurs heette wel eens duchtig durfden onderschatten als het om vroege of erg late diensten ging. De reden lag voor de hand: de hoop dat die dan vroeg of laat bij gebrek aan belangstelling afgeschaft raakten. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit waar is, omdat de gegevens van de TBG's niet de enige gegevens zijn die grbuikt worden. Waarschijnlijk is dit dus (weer) een sterk treinverhaal, dat met het nodige korreltje zout genomen moet worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

zoals je het zelf schrijft is het inderdaad een verhaal dat zijn eigen weg is gegaan. Niets die zal tegenspreken dat het misschien wel is gebeurd is maar een losstaand verhaal is daarom nog geen algemene toestand.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

overweg13 schreef:De zeldzame keren dat ik laat 's avonds onderweg ben, valt me vooral het eigenaardige treinpubliek op. M.a.w., ik zit dan liever thuis te cocoonen (ook al omdat het gezond is om op tijd in je nest te steken). Het aantal mensen dat om die reden de wagen neemt i.p.v. de trein is waarschijnlijk groter dan het aantal dat de trein niet neemt omdat die niet laat genoeg rijdt.
Tja, dat kan wel zijn maar men mag dat toch niet veralgemenen. Ik neem nogal vaak de laatste trein uit Antwerpen naar Nieuwkerken of Sint-Niklaas (aankomst even na middernacht), en het 'publiek' op die trein valt best mee. Ik ben erg blij dat die trein rijdt, daardoor kan ik na een avondactiviteit die bv. tot 22 uur duurt (ik geef geregeld avondlezingen) nog vanuit veel plaatsen in Vlaanderen of het Brusselse thuis geraken. Zelfs vanuit Hasselt lukt dat nog :)
Als ze die laatste stoptrein Antwerpen - Sint-Niklaas zouden afschaffen, lukt dat niet meer en moet ik met de auto...

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie