Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Maar men zou wel materieel hebben voor hogere frequentie, tenzij daar geen ruimte voor mogelijk is natuurlijk.
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
ja, en een tussenrijtuig heeft toch meer zitplaatsen dan een koprijtuig, dus de total capaciteit van 2 drieledige stellen is toch ook weeral groter dan die van 3 tweeledige stellen, en de vrijgekomen stellen kunnen dan toch ingezet worden voor extra of langere treinen.
Dit in combinatie met een maximum samenstelling tot 12 rijtuigen zou toch een aantal jaren moeten meekunnen, maar de electrificatie zou toch eens mogen begonnen worden.
Welke lijnen zijn eigenlijk het dringendste?
De IC-E is nu toch beter sinds de komst van de M6 denk ik, evenals de IC-K
De IC-A blijft een beetje moeilijk, misschien moet men eens uitkijken naar dubbeldeks materieel voor 200-250 km/h
Kunnen de problemen op andere lijnen opgelost worden door dubbeldekkers te zetten of zijn daar andere beperkende factoren?
Dit in combinatie met een maximum samenstelling tot 12 rijtuigen zou toch een aantal jaren moeten meekunnen, maar de electrificatie zou toch eens mogen begonnen worden.
Welke lijnen zijn eigenlijk het dringendste?
De IC-E is nu toch beter sinds de komst van de M6 denk ik, evenals de IC-K
De IC-A blijft een beetje moeilijk, misschien moet men eens uitkijken naar dubbeldeks materieel voor 200-250 km/h
Kunnen de problemen op andere lijnen opgelost worden door dubbeldekkers te zetten of zijn daar andere beperkende factoren?
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Het klopt dat de NMBS zelf geen D-locs heeft die elektriciteit kunnen voorzien voor rijtuigen (buiten de blauwe - en eigenlijk verouderde - 55'ers). Maar zo doen alsof er elders helemaal geen D-locs bestaan om rijtuigen elektrisch te voeden, vind ik de grootste klucht...
Er bestaan toch voldoende moderne(re) D-locs die kunnen ingezet worden voor reizigerstreinen? En ja, geachte NMBS, zo'n D-locs kan je eventueel ook leasen/huren...
Er bestaan toch voldoende moderne(re) D-locs die kunnen ingezet worden voor reizigerstreinen? En ja, geachte NMBS, zo'n D-locs kan je eventueel ook leasen/huren...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Door van een tweeledig stel naar drieledig te gaan ga je in de max compositie van 12 rijtuigen 4 rijtuigen hebben zonder stuurpost, op de afmetingen van een MW 41 wil dat zeggen dat je ongeveer 4 keer 8 plaatsen of te 32 zitplaatsen gaat bijmaken. Als dat zo een winst zou betekenen snap ik niet wat het probleem zou zijn. Als 32 plaatsen onvoldoende is dan is uw oplossing maar een druppel op een hete plaat (die stuurposten van een MW 41 zijn echt wel smal, moet je maar is goed bezien).
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Idem als de MW's, ook al ga je die huren dan moeten ze een homologatie hebben, momenteel is er geen enkele reizigerslocs van diesel die al een homologatie op zak heeft voor België dus net als bij de MW zou je 9 tot 12 maanden moeten wachten voor al die testen rond zijn en er een homologatie is. Dan nog iedereen de nodige opleiding geven. Voor minder als een jaar is zo een oplossing niet mogelijk dus. Dan kunnen ze dat jaar beter gebruiken om een vaste oplossing uit te werken zoals sommige al vermelden de elektrificatie. Niet vergeten dat dergelijke testen om een homologatie te verkrijgen vrij duur is. Je moet dat dus bezien in verhouding van het rendement dat zoiets kan opleveren.LML schreef:Het klopt dat de NMBS zelf geen D-locs heeft die elektriciteit kunnen voorzien voor rijtuigen (buiten de blauwe - en eigenlijk verouderde - 55'ers). Maar zo doen alsof er elders helemaal geen D-locs bestaan om rijtuigen elektrisch te voeden, vind ik de grootste klucht...
Er bestaan toch voldoende moderne(re) D-locs die kunnen ingezet worden voor reizigerstreinen? En ja, geachte NMBS, zo'n D-locs kan je eventueel ook leasen/huren...
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Wat houdt homologatie juist in?
(Verschillende fases en benodigde tijd per fase?)
(Verschillende fases en benodigde tijd per fase?)
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
En jij gaat dan nog uit van 12 rijtuigen waar de maximale huidige samenstelling van 10 rijtuigen al problemen opleverd. vooraleer met 12 rijtuigen (6 2ledige of 4 3-ledige) moeten eerst de perrons verlengd worden.Steven schreef:Door van een tweeledig stel naar drieledig te gaan ga je in de max compositie van 12 rijtuigen 4 rijtuigen hebben zonder stuurpost, op de afmetingen van een MW 41 wil dat zeggen dat je ongeveer 4 keer 8 plaatsen of te 32 zitplaatsen gaat bijmaken. Als dat zo een winst zou betekenen snap ik niet wat het probleem zou zijn. Als 32 plaatsen onvoldoende is dan is uw oplossing maar een druppel op een hete plaat (die stuurposten van een MW 41 zijn echt wel smal, moet je maar is goed bezien).
Dus met 3-ledige kan je evtl 2x3+2x2 = 10 rijden en dan win je maar 2 stuurposten... of 16 plaatsen...
En Dietrich, met meer dieselmaterieel ga je het probleem in de Kempen en Noord-Limburg niet oplossen, want die enkelsporigheid speelt ons ook parten, dus een hogere fequentie aanbieden is niet zo evident.
spoorwegrealist
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Da's ook waar, ja. We komen terug in dezelfde situatie. Ik liep weer te hard van stapel...Steven schreef:Idem als de MW's, ook al ga je die huren dan moeten ze een homologatie hebben, momenteel is er geen enkele reizigerslocs van diesel die al een homologatie op zak heeft voor België dus net als bij de MW zou je 9 tot 12 maanden moeten wachten voor al die testen rond zijn en er een homologatie is. Dan nog iedereen de nodige opleiding geven. Voor minder als een jaar is zo een oplossing niet mogelijk dus. Dan kunnen ze dat jaar beter gebruiken om een vaste oplossing uit te werken zoals sommige al vermelden de elektrificatie. Niet vergeten dat dergelijke testen om een homologatie te verkrijgen vrij duur is. Je moet dat dus bezien in verhouding van het rendement dat zoiets kan opleveren.
Zelfs als ze met 'Caravelles' van de SNCF (

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Kan men bij de instroom van de 18+M6 niet enkele tweespannige 96's vrijmaken om in de ardennen te gaan rondrijden? Dan zijn er enkele dieselstelletjes beschikbaar voor de kempen 

Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
pak een paar 55-62 enz en hang er M4 aan? moet toch te doen zijn niet?



Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Shrek:
AM96bi zijn er niet voldoende om vrij te maken voor Athus-Meuse
Robin: 55/62 zijn buiten dienst.
-62 heeft geen mogelijkheid om rijtuigen van de nodige stroom te voorzien (airco, verlichting, deuren,...)
-blauwe 55 hebben die mogelijkheid wel, maar zijn dus ook buiten dienst, en kunnen tevens op de betrokken lijnen niet ingezet worden wegens niet compatibel met de daar nog aanwezige spoorstroomkringinstallaties.
Ook: met M4 zijn we niks want in de huidige treinen met maximale lengte is er al capaciteitstekort.
AM96bi zijn er niet voldoende om vrij te maken voor Athus-Meuse
Robin: 55/62 zijn buiten dienst.
-62 heeft geen mogelijkheid om rijtuigen van de nodige stroom te voorzien (airco, verlichting, deuren,...)
-blauwe 55 hebben die mogelijkheid wel, maar zijn dus ook buiten dienst, en kunnen tevens op de betrokken lijnen niet ingezet worden wegens niet compatibel met de daar nog aanwezige spoorstroomkringinstallaties.
Ook: met M4 zijn we niks want in de huidige treinen met maximale lengte is er al capaciteitstekort.
spoorwegrealist
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Bedoel je dan dat ze die allemaal nodig hebben voor de treinen naar Rijsel of dat er niet genoeg materieel is om ze te vervangen op andere diensten waar ze soms opduiken?stefanic schreef:Shrek:
AM96bi zijn er niet voldoende om vrij te maken voor Athus-Meuse
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
Inderdaad: het is niet mogelijk zo met het materieel AM96 te schuiven dat er voldoende stellen zijn om Athus-Meuse te doen. De details heb ik daar ook niet van: ik doe geen materieelbeheer...
spoorwegrealist
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
55 buiten dienst?
op dit moment staat de 5531 in bundel Luchtbal met een ballasttrein achter zich
op dit moment staat de 5531 in bundel Luchtbal met een ballasttrein achter zich




- trainfreak
- Berichten: 2657
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Gehuurde Dieselmotorwagens in de Kempen?
De resterende 55'ers worden oa gebruikt voor TUC-rail, dit als vervanging van de (ex-)bolle neuzen