Kristofke schreef:dat is net het hypocriete aan liberalen, ze weten dat de prijzen van treintickets en bustickets alleen maar zullen stijgen eenmaal de markt vrij is, omdat OV gewoonweg zeer duur is zonder de nodige subsidies.
Ja en nee. In Nederland is het landschap geliberaliseerd, en daar wordt het gehele openbaar vervoer (bussen, treins, trams, taxi's) gesubsidieerd aan 900 miljoen, wat toevallig de subsidie in Vlaanderen is voor De Lijn alleen. De ticketprijzen verschillen daarentegen niet zo zwaar tegenover de Belgische tarieven. Het blijkt dus dat je met heel wat minder geld, toch beter Openbaar Vervoer kan oragniseren... En daar is het 'm om te doen bij de liberalen. Het
steekt een beetje dat hopen miljarden belastingsgeld wordt opgesmost aan een slechte organisatie en luie werknemers. Er is geen probleem met lui zijn, maar er moet volgens mij wel loon naar werken zijn en als je lui bent hoor je dus minder te verdienen dan iemand die minder lui is.
Kristofke schreef:maar liberale politiekers zijn dan ook geen OV gebruikers, en zien daar alleen maar een zakelijke markt in de uitbating (lees: uitbuiting)
Liberalen zijn geen OV-gebruikers, omdat zij vinden dat het OV geen adequate dienstverlening levert. En dan is het toch van de gekke dat zo een boite vrolijk gesponsord moet worden als maar een fractie van de pendelaars er hun nut van hebben?
Kristofke schreef:en over twintig jaar kunnen we dan een debat gaan voeren hoe het allemaal zo mis is kunnen lopen, hoe het personeel stukken minder verdiend en er slechter voorstaat, hoe de tickets duurder zijn geworden, hoe het een heel cluwen geworden is aan privé operatoren , de infrastructuurbeheerder uit pure noodzaak moet besparen op alle gebieden inclusief veiligheid, hoe de kleine stations enkel bediend worden door de NMBS en dat op een uiterst minimumdienstverlening met gebrekkig materieel wegens de beperkte mogelijkheden tot subsidiëring van deze lijnen, etc
De klassieke redenen om tegen een liberalisering te zijn. Maar de treinen in Nederland rijden wel stipter tegenwoordig, zijn beter uitgerust, flexibeler en vervoeren procentueel ook meer reizigers dan in België. Goede service zorgt voor meer klandizie. Slechte service voor minder klandizie.
Kristofke schreef:dus oh ja wat is de toekomst rooskleurig, maar je kan er nu al op wedden dat het over twintig jaar zogezegd allemaal de schuld gaat zijn van de vakbonden

Vakbonden hebben hun functie, en dankzij vakbonden is het nu meer dan vroeger mogelijk om naast een job ook nog een gezinsleven te hebben. Maar vakbonden horen er volgens mij niet te zijn om mensen uit de werkloosheid te houden zodat ze met minder werken evenveel kunnen verdienen, totdat de boite opblaast en iedereen op straat staat.
Als je het over uitbuiting wilt hebben in het hedendaagse klimaat, moet je maar eens "Daens" terug zien, en dan nog eens durven praten over uitbuiting en liberalen in de 21ste eeuw. En als je het over geprofiteer hebt, moet je je eens de vraag stellen wat een statutair is tegenover alle andere gewone werkgevers.
Als vakbonden moeten vechten tegen ongelijkheid, waarom houden ze het verschil tussen bedienden, statutairen en arbeiders nog altijd in stand?