En we gaan nog eens staken.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Hogersluys »

Tom1970 schreef: De vakbonden moeten eens gaan beseffen dat we in een liberale wereld leven en ze moeten eens uit hun bekrompen socialistische cocon kruipen.
Het frustreert me enorm dat jullie egoïstische neoliberalen steeds weer aan iedereen de les willen lezen. Laat iedereen verdomme toch een eigen mening hebben. De NMBS is een overheidsbedrijf, al die lulkoek over 'vrije markt' en 'competitief zijn' (de wetten van de jungle dus) zijn hier niet van toepassing.

Als het aan sommigen hier afhangt moet slavernij ook maar terug ingevoerd worden om de bonussen van de gluiperige 'topmanagers' te kunnen betalen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Kristofke »

Met die liberalen is het altijd hetzelfste:

Het VBO, NSZ en Unizo staan op het achterste van hun poten en eisen een vergoeding omdat hun werknemers niet op hun werk geraken. Het kan NIET (niet!) volgens hen dat tijdens de crisis de belastingbetaler hiervoor moet opdraaien.

Mijn reactie daarop is:

Het is ook niet aan de belastingbetalers om tijdens de crisis op te draaien voor cowboy gedrag van bedrijfsleiders, toch moeten we het ook doen. Om nog maar te zwijgen over alle fiscale trucjes van bedrijven en zelfstandigen die de belastingbetaler mag ophoesten. Dus ach, ik vind deze opmerking van het NSZ, VBO en Unizo dan ook pure hypocrisie.

Liberalen, met op kop madam De Ridder vinden het openbaar vervoer een duivel, iets dat uit het overheidsapparaat moet gedreven worden. Er zijn trouwens amper gebruikers van dat OV. Want als het over de kostprijs gaat is het altijd "veel te veel voor een marginaal percentage in het aantal verplaatsingen met alle vervoersmiddelen in het land".

Maar als de treinen (of de bussen) staken dan staan ze wel op hun achterste poten dat het gehele land plat ligt en het enorm veel miljoenen euro's kost omdat mensen niet op het werk geraken.

Dus ach, liberalen en openbaar vervoer gaan NIET samen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13022
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Shrek »

Kristofke schreef:Dus ach, liberalen en openbaar vervoer gaan NIET samen.
Maar liberaal en goederenvervoer gaat WEL samen. Daar gelden perfect alle marktprincipes en is het al de jungle. Iedereen beseft dat, behalve de (bewust?) blinde vakbonden. :wink:
wooter

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door wooter »

Ik mag me dus liberaal noemen, en bijgevolg neem ik ook de wagen ipv het OV. Enkel jammer dat ik nog altijd dramatisch veel moet afdragen aan dat staatsbedrijf dat geen concurrentiële prijzen kan geven :).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13022
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Shrek »

wooter schreef:Ik mag me dus liberaal noemen, en bijgevolg neem ik ook de wagen ipv het OV. Enkel jammer dat ik nog altijd dramatisch veel moet afdragen aan dat staatsbedrijf dat geen concurrentiële prijzen kan geven :).
Dat je moet betalen aan een bedrijf dat voorziet in mobiliteit voor iedereen is nog verstaanbaar, maar dat je ook afstaat aan een goederenbedrijf omdat het anders niet opkan tegen de concurrentie is helemaal onverstaanbaar :wink:
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Kristofke »

dat is net het hypocriete aan liberalen, ze weten dat de prijzen van treintickets en bustickets alleen maar zullen stijgen eenmaal de markt vrij is, omdat OV gewoonweg zeer duur is zonder de nodige subsidies

en dan gaat het nog niet over de grote kost van de tanker NMBS, het herstructureren van die tanker zal er niet voor zorgen dat tickets ineens zullen dalen in prijs bij een liberalisering, integendeel

maar liberale politiekers zijn dan ook geen OV gebruikers, en zien daar alleen maar een zakelijke markt in de uitbating (lees: uitbuiting)

en over twintig jaar kunnen we dan een debat gaan voeren hoe het allemaal zo mis is kunnen lopen, hoe het personeel stukken minder verdiend en er slechter voorstaat, hoe de tickets duurder zijn geworden, hoe het een heel cluwen geworden is aan privé operatoren , de infrastructuurbeheerder uit pure noodzaak moet besparen op alle gebieden inclusief veiligheid, hoe de kleine stations enkel bediend worden door de NMBS en dat op een uiterst minimumdienstverlening met gebrekkig materieel wegens de beperkte mogelijkheden tot subsidiëring van deze lijnen, etc

dus oh ja wat is de toekomst rooskleurig, maar je kan er nu al op wedden dat het over twintig jaar zogezegd allemaal de schuld gaat zijn van de vakbonden ;)
wooter

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door wooter »

Kristofke schreef:dat is net het hypocriete aan liberalen, ze weten dat de prijzen van treintickets en bustickets alleen maar zullen stijgen eenmaal de markt vrij is, omdat OV gewoonweg zeer duur is zonder de nodige subsidies.
Ja en nee. In Nederland is het landschap geliberaliseerd, en daar wordt het gehele openbaar vervoer (bussen, treins, trams, taxi's) gesubsidieerd aan 900 miljoen, wat toevallig de subsidie in Vlaanderen is voor De Lijn alleen. De ticketprijzen verschillen daarentegen niet zo zwaar tegenover de Belgische tarieven. Het blijkt dus dat je met heel wat minder geld, toch beter Openbaar Vervoer kan oragniseren... En daar is het 'm om te doen bij de liberalen. Het steekt een beetje dat hopen miljarden belastingsgeld wordt opgesmost aan een slechte organisatie en luie werknemers. Er is geen probleem met lui zijn, maar er moet volgens mij wel loon naar werken zijn en als je lui bent hoor je dus minder te verdienen dan iemand die minder lui is.
Kristofke schreef:maar liberale politiekers zijn dan ook geen OV gebruikers, en zien daar alleen maar een zakelijke markt in de uitbating (lees: uitbuiting)
Liberalen zijn geen OV-gebruikers, omdat zij vinden dat het OV geen adequate dienstverlening levert. En dan is het toch van de gekke dat zo een boite vrolijk gesponsord moet worden als maar een fractie van de pendelaars er hun nut van hebben?
Kristofke schreef:en over twintig jaar kunnen we dan een debat gaan voeren hoe het allemaal zo mis is kunnen lopen, hoe het personeel stukken minder verdiend en er slechter voorstaat, hoe de tickets duurder zijn geworden, hoe het een heel cluwen geworden is aan privé operatoren , de infrastructuurbeheerder uit pure noodzaak moet besparen op alle gebieden inclusief veiligheid, hoe de kleine stations enkel bediend worden door de NMBS en dat op een uiterst minimumdienstverlening met gebrekkig materieel wegens de beperkte mogelijkheden tot subsidiëring van deze lijnen, etc
De klassieke redenen om tegen een liberalisering te zijn. Maar de treinen in Nederland rijden wel stipter tegenwoordig, zijn beter uitgerust, flexibeler en vervoeren procentueel ook meer reizigers dan in België. Goede service zorgt voor meer klandizie. Slechte service voor minder klandizie.
Kristofke schreef:dus oh ja wat is de toekomst rooskleurig, maar je kan er nu al op wedden dat het over twintig jaar zogezegd allemaal de schuld gaat zijn van de vakbonden ;)
Vakbonden hebben hun functie, en dankzij vakbonden is het nu meer dan vroeger mogelijk om naast een job ook nog een gezinsleven te hebben. Maar vakbonden horen er volgens mij niet te zijn om mensen uit de werkloosheid te houden zodat ze met minder werken evenveel kunnen verdienen, totdat de boite opblaast en iedereen op straat staat.

Als je het over uitbuiting wilt hebben in het hedendaagse klimaat, moet je maar eens "Daens" terug zien, en dan nog eens durven praten over uitbuiting en liberalen in de 21ste eeuw. En als je het over geprofiteer hebt, moet je je eens de vraag stellen wat een statutair is tegenover alle andere gewone werkgevers.

Als vakbonden moeten vechten tegen ongelijkheid, waarom houden ze het verschil tussen bedienden, statutairen en arbeiders nog altijd in stand?
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Stef »

Is het in België nog niet genoeg aangetoond dat liberalisering geen optie is... Kijk maar naar de energiemarkt, de banken, belgacom & telenet, ... Hier werkt dat gewoonweg niet omdat er teveel politiekers hun zakken vullen met de postjes die ze krijgen in de raden van bestuur.

Het hypocrietste van het kapitalisme is dat ze geen regulering willen door de staat, maar wanneer het slecht gaat moet de staat wel springen voor hen... Gevolg? Ze komen alles bij de kleine man zoals u en ik halen...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
K V B
Berichten: 3385
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door K V B »

Stef schreef: Het hypocrietste van het kapitalisme is dat ze geen regulering willen door de staat, maar wanneer het slecht gaat moet de staat wel springen voor hen... Gevolg? Ze komen alles bij de kleine man zoals u en ik halen...
Het grootste probleem is eigenlijk dat iedereen termen als "kapitalisme", "vrije markt", "liberalisering" invult naargelang het voor zijn eigen betoog uitkomt... En dan krijg je uitpraken als "het hypocrietste van het kapitalisme". Alsof kapitalisme een persoon is... Of een politiek beweging.

Een echte vrije markt liberaal (de VLD in België is linkser dan Labour in het VK) zal overigens niet pleiten voor het redden van bedrijven met overheidsgeld. Ook de NMBS niet...
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Hogersluys »

K V B schreef: Het grootste probleem is eigenlijk dat iedereen termen als "kapitalisme", "vrije markt", "liberalisering" invult naargelang het voor zijn eigen betoog uitkomt...
Dergelijke begrippen zijn misschien niet als synoniem voor elkaar te gebruiken. Maar ontegensprekelijk vloeien ze wel uit elkaar voort.

Iedereen mag zijn mening hebben, maar schuif die aub niet naar voor als dé waarheid. Dat is wat er hier op dit forum (en elders) maar al te vaak gebeurd.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 05 nov 2009, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
RIDCO

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door RIDCO »

Er is ooit een blauwe minister van verkeer geweest die de NMBS ging hervormen, talrijke stations heeft doen sluiten.... behalve in zijn kiesarrondissement.
260689
Berichten: 3746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door 260689 »

RIDCO schreef:Er is ooit een blauwe minister van verkeer geweest die de NMBS ging hervormen, talrijke stations heeft doen sluiten.... behalve in zijn kiesarrondissement.
Een zekere De-Croo?????
wooter

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door wooter »

Stef schreef:Is het in België nog niet genoeg aangetoond dat liberalisering geen optie is... Kijk maar naar de energiemarkt, de banken, belgacom & telenet, ... Hier werkt dat gewoonweg niet omdat er teveel politiekers hun zakken vullen met de postjes die ze krijgen in de raden van bestuur.
Ligt daar de oorzaak bij liberalisering, of bij profetariaat van onze eigen gekozen politici?

En dan nog... De energiemarkt ligt voor diegene die gaan zoeken wel vrij positief open, en hoewel de Telenet- en Belgacom-prijzen nog niet het Nederlandse model benaderen, zit ik wel bij een internet-provider die voor dramatisch weinig geld dramatisch veel geeft.
Stef schreef:Het hypocrietste van het kapitalisme is dat ze geen regulering willen door de staat, maar wanneer het slecht gaat moet de staat wel springen voor hen... Gevolg? Ze komen alles bij de kleine man zoals u en ik halen...
Dat ligt niet aan het kapitalisme, maar aan de volksvertegenwoordigers die we zelf kiezen. Het is niet het kapitalisme dat geld vraagt, maar de politiek die geld geeft. Talloze multinationals moeten quasi geen belastingen betalen, maar elk jaar weet u zelf hoeveel u aan belastingen moet betalen.
Nicholas

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Nicholas »

AlexNL schreef:Toen ik keek (11.02) stond er bij Mol een trein naar Olen, en bij Olen een trein naar Mol. Inmiddels staan die er ook als 'afgeschaft' op. Rijdt er ergens iets wel of hebben die (...) vakbonden iedereen in hun greep?
Daarnet nog eens naar gekeken op railtime, en blijkbaar zou daar wel iets rijden.
am62
Berichten: 841
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door am62 »

RIDCO schreef:Er is ooit een blauwe minister van verkeer geweest die de NMBS ging hervormen, talrijke stations heeft doen sluiten.... behalve in zijn kiesarrondissement.
Dat droom jij :(
Plaats reactie