En we gaan nog eens staken.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Portbou
Contacteer:

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door Portbou »

Hallo,
Trammist schreef:
Steven schreef:drie verbindingen = meer dan drie treinen. Puur om het transitverkeer van de Belgische wegen te krijgen of minstens te verminderen.
Trouwens, 'onzen Bart' had het letterlijk over treinen, en de meeste mensen (ik ook) noemen pakweg de IC G of de IR a ook een "trein", zelfs al circuleren er 4 automotrices tegelijkertijd op die verbinding.
OK, even verduidelijken. Ik stelde "3 verbindingen" + "niemand moet langer dan een uur wachten"...
Hieruit volgt dat er 3 treinen per uur uit Noorderkempen zullen vertrekken.

vb 06:10 Noorderkempen-De Panne ; 06:30 Noorderkempen-Stockem ; 06:50 Noorderkempen-St Ghislain ; 07:10 Noorderkempen-De Panne etc...

Maar we kunnen dit misschien beter in een nieuw topic verder bespreken ?

Groeten,
Bart W.
Shrek

Bericht door Shrek »

Volgens railtime hebben niet alle late treinen (na 22u) gereden. Enkele belangrijkere treinen staan wel klaar voor morgen: De IC-A is nog in Welkenraedt geraakt en de EC96 is met veel vertraging in Brussel aangekomen.
Maar een hoop andere treinen staan niet waar ze morgen moeten vertrekken :roll:
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Trammist schreef: Al moet ik zeggen dat trein C wel leuk klinkt, maar waarom niet meteen laten doorrijden naar de Chunnel en het V.K. via L.73 ?
We kunnen dat altijd proberen organiseren natuurlijk...
Maar Frankrijk ziet misschien helemaal geen reden om transit-trucks van de wegen te halen.
Dan moeten wij in België toch niet noodzakelijk wachten ?
Trammist schreef: Het zou misschien in een uitgebreid, Europees systeem vervat kunnen worden met 'rollende autostrada' (al bestaat dat idee al langer).
Niet alleen bestaat het idee...
Het wordt ook in de praktijk uitgevoerd in de Alpenlanden (RoLa - Rollende Landstrasse).
Trammist schreef:Onderweg kunnen er wagons worden bij- en afgerangeerd.
Niet nodig, want het gaat hier enkel om transitverkeer. Teveel rangeren maakt de trein te duur en te traag.
Trammist schreef:Maar drie treintjes enkel en alleen om de Vlaamse autostrada ietwat te ontlasten... neen, dat is niet realistisch.
Maar drie treinen per uur misschien wel ?

Groeten,
Bart W.
K V B

Bericht door K V B »

Kristofke schreef:dat is net het hypocriete aan liberalen, ze weten dat de prijzen van treintickets en bustickets alleen maar zullen stijgen eenmaal de markt vrij is, omdat OV gewoonweg zeer duur is zonder de nodige subsidies
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden in de wereld van bedrijven die goed openbaar vervoer aanbieden zonder subsidies. Zowat het hele OV in Japan is "commercieel". Ook in China wordt van OV bedrijven verwacht dat ze winst maken. De "Kowloon Canton Railway" is een van de meest winstgevende spoorwegmaatschappijen ter wereld (met een kostendekkingsgraad van meer dan 200%!)

maar liberale politiekers zijn dan ook geen OV gebruikers, en zien daar alleen maar een zakelijke markt in de uitbating (lees: uitbuiting)
Hou eens op met overal uitbuiting te zien. We leven niet in de Sovietunie, hoor.

en over twintig jaar kunnen we dan een debat gaan voeren hoe het allemaal zo mis is kunnen lopen, hoe het personeel stukken minder verdiend en er slechter voorstaat, hoe de tickets duurder zijn geworden, hoe het een heel cluwen geworden is aan privé operatoren , de infrastructuurbeheerder uit pure noodzaak moet besparen op alle gebieden inclusief veiligheid, hoe de kleine stations enkel bediend worden door de NMBS en dat op een uiterst minimumdienstverlening met gebrekkig materieel wegens de beperkte mogelijkheden tot subsidiëring van deze lijnen, etc
In het VK heeft de privatisering er toe geleid dat oa het personeel behoorlijk beter gaan verdienen is, en dat lijnen en stations heropend zijn. Wat (in tegenstelling tot hetgeen vaak in de pers beweerd wordt) niet gebeurt is, is dat de veiligheid er op achteruit gegaan is.
De treinticket zijn duurder geworden, maar de reizigersaantallen zijn toch gestegen, het moet dus zijn dat mensen bereid zijn te betalen wat er gevraagd wordt.
K V B

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Met woorden overtuigen mag, zou ik denken. Maar dreigementen of blokkades zijn uiteraard illegaal.
Dit is België. Dreigementen en blokkades zijn hier wel toegelaten...
K V B

Rola voor België

Bericht door K V B »

bw494674 schreef: (mode dream on)
Een vrachtwagen rijdt vanuit Nederland via de E19 België binnen. Daar hij geen bestemming in België heeft maar enkel in transit is is hij wettelijk verplicht om ter hoogte van Brecht de snelweg te verlaten. Hij wordt naar het station Noorderkempen geleid.

Hier komen een aantal extra installaties die toelaten om vrachtwagens op treinen te laten rijden. Idealiter drie sporen zodat er steeds drie treinen kunnen "klaarstaan". In functie van zijn bestemming kiest de chauffeur de juiste trein :

Trein A rijdt van Noorderkempen naar Stockem (voor vrachtwagens met bestemming Luxemburg/Frankrijk via E411)
Trein B rijdt van Noorderkempen naar Saint-Ghislain (voor vrachtwagens met bestemming Frankrijk via E19)
Trein C rijdt van Noorderkempen naar De Panne (voor vrachtwagens met bestemming UK via E40 & Chunnel)

De frequentie van de treinen is zodanig dat er nooit meer dan een uur verloopt tussen de aankomst van de vrachtwagen en het vertrek van zijn trein.
Ik denk niet dat goederentreinen op de HSL zo een goed idee is. Ik denk dat je de vrachtauto's beter eerder opvangt. Bij Lage Zwaluwe, bijvoorbeeld. Maar ik denk dat je een beetje onderschat hoeveel transit verkeer er voor dergelijke treinen in aanmerking zou komen. Ik denk zelf dat het maar zinvol is als we vrachtauto's in een ruk direct naar Zuid Frankrijk brengen of zo...

Doordat het gebruik van deze treinen verplicht is zijn deze treinen altijd vol en kunnen ze zeer kosten-efficiënt uitgebaat worden. Hierdoor betaalt de transportondernemer voor dit transport per trein minder dan wat hij zou uitgeven aan diesel voor hetzelfde traject door België.
(mode dream off)
Er zijn al transportondernemers die volop gebruik maken van treinen. Maar dan niet "van grens to grens", maar van ene logistieke "hub" naar de andere. Ik zie hier in Zwitserland regelmatig hele bloktreinen met trailers van dezelfde transportfirma voorbij komen. Dat is eigenlijk de toekomst. Maar dat betekent natuurlijk ook een toekomst waar de vervoersmarkt door grote logistieke ondernemingen gedomineerd wordt.

Een en ander is mogelijk gemaakt door de vrijmaking van het goederenvervoer. Dat goederenvervoer in Europa hoofdzakelijk via de weg plaatsvind heeft een aantal redenen. (In de VS gaat 55% van de vracht per spoor...)
Onder andere was de dienstverleningen van de staatsmonopolisten vaak belabberd. Ik heb ooit eens aan iemand die een directiefunctie bij NedLoyd had gevraagd waarom ze op de lange afstand niet met de trein vervoeren, en zijn antwoord is dat met een vrachtwagen ze tenminste hun klanten een bepaalde aankomstijd kunnen beloven. Bij de spoorwegen was zelfs het afspreken van een aankomst _dag_ problematisch.
Toen de kanaaltunnel openging probeerde het staalbedrijf Avesta Sheffield, of het transport tussen haar vestigingen tussen Zweden en het VK niet over het spoor kon. Na een paar weken gaf men het op. Op een gegeven moment verdween een trein zelfs onderweg. De spoorwegen wisten niet meer waar de wagens waren, en een medewerker van Avesta ging zelf op zoek en vond de trein in Noord Frankrijk...

Dat moet dus anders. De oplossing is de markt vrij maken, zodat er concurrentie komt, en de spoorbedrijven verplicht zijn om rekening te houden met de wensen van de klant. Dat dit goed werkt zie je in Duitsland, Nederland en Zwitserland. En ook in België. De eerste opdracht van DLC was een transport dat vroeger via de weg ging.
K V B

Bericht door K V B »

wooter schreef: En tenslotte: als de concurrentie geen moeilijk vervoer wil doen met allerhande rangeeractiviteiten, waarom moet B-Cargo er zich dan mee bezighouden?
Inderdaad. Men zou beter het VS model invoeren. Grote, class I spoorwegen doen niks anders dan lange slepen wagons van A naar B brengen. Fijnverdeling en rangeren gebeurt door een lokaal bedrijf. Waarom niet gewoon een "Antwerpse Havenspoorweg" oprichten, als afdeling van het havenbedrijf. Die bied haar diensten aan eender welke private operator aan. De private operators rijden dan naar/vanaf Antwerpen Noord.
wooter

Bericht door wooter »

Ik vind het een leuk idee, die treinen voor vrachtwagens in transitverkeer.

Edoch, enkele problemen:
  • Weten we nu al hoeveel vrachtwagens er effectief niet stoppen in België?
  • En weten we hun routes?
  • Bestaat er materieel voor die treinen?
  • Bestaan er vrije sporen voor die treinen?
Ik woon vlak naast lijn 34. Dat is dus die lijn die Antwerpen met het Rührgebiet verbindt. Mijn vrouw vind dat het statistisch onmogelijk is dat telkens we een overweg passeren, deze gesloten is, net sluit of net opent. En toch is het zo. Personenvervoer loopt hier zelfs vertraging op door goederentransport!

Ik betwijfel dus dat bovenstaande transittreinen überhaupt haalbaar zijn. Of gaan we nog maar eens een spoorlijn aanleggen en met droge ogen beweren dat treinen beter voor het milieu en de leefbaarheid zijn (vraag het eens aan de mensen die in de dorpscentra van de dorpen die doormidden gesneden worden door lijn 36).
pietje

Bericht door pietje »

K V B schreef:
wooter schreef: En tenslotte: als de concurrentie geen moeilijk vervoer wil doen met allerhande rangeeractiviteiten, waarom moet B-Cargo er zich dan mee bezighouden?
Inderdaad. Men zou beter het VS model invoeren. Grote, class I spoorwegen doen niks anders dan lange slepen wagons van A naar B brengen. Fijnverdeling en rangeren gebeurt door een lokaal bedrijf. Waarom niet gewoon een "Antwerpse Havenspoorweg" oprichten, als afdeling van het havenbedrijf. Die bied haar diensten aan eender welke private operator aan. De private operators rijden dan naar/vanaf Antwerpen Noord.
Je bedoelt zoiets als RRF (Rotterdam Rail Feeding).
Volgens mij is het inderdaad tijd voor zo'n firma, als ik mij niet vergis heeft RRF trouwens het nodige papierwerk voor België al in orde, dus komt het "vanzelf" in orde als B-Cargo die ritten niet meer onder de kostprijs wil doen.

Dan heeft de vakbond direct al 1 probleem minder en dus 1 uitvlucht minder, want ik heb in de brief van Digneffe geen enkele goede reden gevonden voor de staking.

Zo moeilijk is het precies niet om alle problemen bij het spoor op te lossen :mrgreen:
gysev

Bericht door gysev »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:Met woorden overtuigen mag, zou ik denken. Maar dreigementen of blokkades zijn uiteraard illegaal.
Bij de NMBS worden die zelfs van hogerhand opgelegd want in Brussel MAG geen trein rijden. Dat zou een kaakslag voor de vakbonden zijn. Gisteren waren ALLE machinisten van Brussel-Zuid aanwezig maar een bende van 20 man in het rood verhinderde met letterlijk fysiek geweld de toegang aan het personeel van het seinhuis. En dan maar beweren dat de staking een "succes" was.
13'erke

Bericht door 13'erke »

gysev schreef:
K V B schreef:
Bij de NMBS worden die zelfs van hogerhand opgelegd want in Brussel MAG geen trein rijden. Dat zou een kaakslag voor de vakbonden zijn. Gisteren waren ALLE machinisten van Brussel-Zuid aanwezig maar een bende van 20 man in het rood verhinderde met letterlijk fysiek geweld de toegang aan het personeel van het seinhuis. En dan maar beweren dat de staking een "succes" was.
Goh ja, het is deze kern die uiteindelijk alles kapot maakt. Deze staking heeft er uiteindelijk enkel toe geleid dat B-cargo zijn eigen ruiten aan het ingooien is...
Sorry, maar voor deze actie kan ik echt geen begrip opbrengen, in tegenstelling tot vorige. Het wordt dringend tijd dat men begint in te zien dat het niet verder kan voortgaan zoals men nu bezig is. Die vrije markt is een feit, het centrale woord is concurrentie, en B-cargo in zijn huidige structuur lijkt hier meer dan ooit tevoren niet klaar voor te zijn. Het is nu herstructureren, of binnen 2 jaar alles kwijt zijn...
AlexNL

Bericht door AlexNL »

C'est le ton qui fait la musique (o.i.d.). B-Cargo en de vakbonden zullen er vanzelf wel achterkomen, in hoeverre hun acties door de klanten (zowel reizigers als cargo-vervoerende bedrijven) op prijs wordt gesteld.
pietje

Bericht door pietje »

Weet eigenlijk iemand wie de schade voor DLC en andere privé operatoren gaat vergoeden en of deze eventueel al een eis hebben klaarliggen?
In dit conflict was er namelijk geen enkele reden waarom Infrabel zou meestaken, dus lijkt het mij logisch dat de schade vergoed gaat worden.
Misschien dat deze operatoren de volgende keer deurwaarders naar de seinhuizen kunnen sturen, eens zien of er dan nog zo'n succesvolle staking zal zijn.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

De vraag is: op wie wil je de schade gaan verhalen? Op de NMBS of Infrabel heeft weinig zin, zij zijn niet verantwoordelijk voor de staking. Infrabel-werknemers werden door vakbonden geblokkeerd om de seinhuizen te bereiken (zie eerder), de onwilligheid ligt dus niet bij hen. De vakbonden zelf hebben geen rechtspersoonstatus en kunnen dus niet verantwoordelijk gesteld worden, en individuele vakbondsleden aansprakelijk stellen gaat ook lastig worden: je moet weten op wíe, en dat de vakbonden opkomen voor individuele leden.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

er is met zo'n staking volgens mij weinig invloed op het gebruik van het spoor hoor

als je na morgen plots zou beslissen om met de auto naar het werk te gaan, is dat niet omdat de treinen één dag niet rijden, maar omdat ze waarschijnlijk heel veel vertraging hebben, aansluitingen vaak missen etc

net zoals iemand die morgen zou beslissen om met de trein naar het werk te gaan, dan is dat uit kostenoverweging, sneller ter plaatse, comfort van niet zelf rijden, etc.. en gaat deze persoon niet plots beslissen om het toch maar niet te doen omdat er één dag gestaakt geweest is
Plaats reactie