En we gaan nog eens staken.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
overweg13

Re: En we gaan nog eens staken.

Bericht door overweg13 »

Hogersluys schreef:Met alle respect maar iedereen die zo tegen vakbonden is verdient het terug naar de 19de eeuw te worden geteleporteerd. Sommigen vergeten dat de vakbonden ons net beschermen tegen uitbuiting.
Er zijn wel meer dingen uit de 19de eeuw die we ondertussen afgezworen hebben, omdat ze niet langer paktisch of nuttig waren. Dat geldt zeker ook voor de vakbonden in hun huidige vorm. In een communicatierijke maatschappij kan er anders geageerd en onderhandeld worden.
Waarmee ik geenszins de enorme verdiensten van de vakbonden tot pakweg 50 jaar geleden wil minimaliseren.
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Met alle respect maar iedereen die zo tegen vakbonden is verdient het terug naar de 19de eeuw te worden geteleporteerd. Sommigen vergeten dat de vakbonden ons net beschermen tegen uitbuiting.
De overgrote meerderheid van de werknemers is tegenwoordig niet meer bij een vakbond aangesloten. Enkel bij de overheid hebben vakbonden nog veel macht. Het lijkt er dus op dat vooral bij de overheid de "bescherming tegen uitbuiting" dus meer dan ooit nodig is. Een goede reden om te privatiseren, zou ik zo zeggen. :D
Stef

Bericht door Stef »

K V B schreef:
Hogersluys schreef: Met alle respect maar iedereen die zo tegen vakbonden is verdient het terug naar de 19de eeuw te worden geteleporteerd. Sommigen vergeten dat de vakbonden ons net beschermen tegen uitbuiting.
De overgrote meerderheid van de werknemers is tegenwoordig niet meer bij een vakbond aangesloten. Enkel bij de overheid hebben vakbonden nog veel macht. Het lijkt er dus op dat vooral bij de overheid de "bescherming tegen uitbuiting" dus meer dan ooit nodig is. Een goede reden om te privatiseren, zou ik zo zeggen. :D
Ik denk eerlijk gezegd dat de vakbond veel meer nodig is in de privésector dan in de openbare sector. Zeker qua betalingsgeschillen, of opzegtermijnen. Enfin dat is toch mijn ervaring.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
pietje

Bericht door pietje »

AlexNL schreef:De vraag is: op wie wil je de schade gaan verhalen? Op de NMBS of Infrabel heeft weinig zin, zij zijn niet verantwoordelijk voor de staking. Infrabel-werknemers werden door vakbonden geblokkeerd om de seinhuizen te bereiken (zie eerder), de onwilligheid ligt dus niet bij hen. De vakbonden zelf hebben geen rechtspersoonstatus en kunnen dus niet verantwoordelijk gesteld worden, en individuele vakbondsleden aansprakelijk stellen gaat ook lastig worden: je moet weten op wíe, en dat de vakbonden opkomen voor individuele leden.
Dus als de vakbonden zo kortzichtig zijn om elke week te gaan staken, dan is dit op 1, 2, 3 opgelost door bij elk seinhuis een deurwaarder te zetten, tenminste toch één geruststelling.
ronny

Bericht door ronny »

K V B schreef:
Inderdaad, ik ben bij het telecombedrijf ook bewust geen lid maar zonder lidmaatschap van een vakbond kan je geen promotie maken. Wil je dus carrière maken moet je wel.
wooter

Bericht door wooter »

ronny schreef:Wil je dus carrière maken moet je wel.
Grappig dat het in de privé vaak omgekeerd werkt :D
apestaart

Bericht door apestaart »

pietje schreef:
AlexNL schreef:De vraag is: op wie wil je de schade gaan verhalen? Op de NMBS of Infrabel heeft weinig zin, zij zijn niet verantwoordelijk voor de staking. Infrabel-werknemers werden door vakbonden geblokkeerd om de seinhuizen te bereiken (zie eerder), de onwilligheid ligt dus niet bij hen. De vakbonden zelf hebben geen rechtspersoonstatus en kunnen dus niet verantwoordelijk gesteld worden, en individuele vakbondsleden aansprakelijk stellen gaat ook lastig worden: je moet weten op wíe, en dat de vakbonden opkomen voor individuele leden.
Dus als de vakbonden zo kortzichtig zijn om elke week te gaan staken, dan is dit op 1, 2, 3 opgelost door bij elk seinhuis een deurwaarder te zetten, tenminste toch één geruststelling.
Dat zal nogal kostelijk worden
Weet je hoeveel seinhuizen er in België zijn? waarschijnlijk een duizendtal
Dus evenveel deurwaarders inzetten zal nogal een kostelijk grapje worden; wie gaat dat
betalen?
markske

Bericht door markske »

[quote="apestaart"][quote="pietje"][quote="AlexNL"]De vraag is: op wie wil je de schade gaan verhalen? Op de NMBS of Infrabel heeft weinig zin, zij zijn niet verantwoordelijk voor de staking. Infrabel-werknemers werden door vakbonden geblokkeerd om de seinhuizen te bereiken (zie eerder), de onwilligheid ligt dus niet bij hen. De vakbonden zelf hebben geen rechtspersoonstatus en kunnen dus niet verantwoordelijk gesteld worden, en individuele vakbondsleden aansprakelijk stellen gaat ook lastig worden: je moet weten op wíe, en dat de vakbonden opkomen voor individuele leden.[/quote]

Dus als de vakbonden zo kortzichtig zijn om elke week te gaan staken, dan is dit op 1, 2, 3 opgelost door bij elk seinhuis een deurwaarder te zetten, tenminste toch één geruststelling.[/quote]

Dat zal nogal kostelijk worden
Weet je hoeveel seinhuizen er in België zijn? waarschijnlijk een duizendtal
Dus evenveel deurwaarders inzetten zal nogal een kostelijk grapje worden; wie gaat dat
betalen?[/quote]

Een kleine 300 blokposten.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:De vraag is: op wie wil je de schade gaan verhalen? Op de NMBS of Infrabel heeft weinig zin, zij zijn niet verantwoordelijk voor de staking. Infrabel-werknemers werden door vakbonden geblokkeerd om de seinhuizen te bereiken (zie eerder), de onwilligheid ligt dus niet bij hen.
Heeft Infrabel alles gedaan om de seinhuizen open te houden? Heeft Infrabel wel iets gedaan behalve lijdzaam toezien?

Groetjes,
Rian
dcr

Bericht door dcr »

Heeft Infrabel wel iets gedaan behalve lijdzaam toezien?
De sleutels van de seinhuizen overhandigd aan de vakbonden?
Peter VQ

Bericht door Peter VQ »

Tijdens mijn autoritje van net geen twee uur van Brussel naar huis had ik ruim de tijd om na te denken over een protestactie van de reizigers. De meeste voorstellen die ik gehoord heb zijn gewoon niet haalbaar, gaande van staking van de reizigers over niet betalen tot gratis ontbijt aangeboden door de NMBS.

Een actie moet realiseerbaar zijn, moet door de NMBS - mij om het even of dat dan het personeel of de directie is, net als de stakers maak ik daar geen onderscheid tussen - opgemerkt worden en mag voor de treingebruiker geen risico's inhouden. Daarom zou ik voorstellen gebruik te maken van volgende passage uit de info die de NMBS ons aanbiedt op http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/train ... /index.php
Vergat je je Treinkaart, ben je vergeten je Treinkaart geldig te maken, of had je geen tijd om naar het loket te gaan vooraleer de trein te nemen ? Dat kan iedereen overkomen. De treinbegeleider zal tijdens zijn controle echter wel een vaststelling van een onregelmatigheid moeten opmaken. Maar geen paniek : we brengen hier begrip voor op, en zien twee onoplettendheden per jaar door de vingers (behalve voor Campus en Railflex), voor zover voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden.

Treinkaart vergeten
Je meldt je gewoon binnen de 14 kalenderdagen aan het stationsloket, samen met je Treinkaart en de vaststelling van een onregelmatigheid die de treinbegeleider opstelde. Ons personeel zal nagaan of je Treinkaart wel degelijk geldig was op de dag van de vergetelheid. Is dit het geval, dan dien je niets te betalen.
Aangezien de meeste pendelaars een abonnement hebben, zou ik dus voorstellen dat we volgende week massaal melden dat we ons abonnement vergeten zijn. Blijkbaar moet de treinbegeleider dan een vaststelling opmaken (en ik reken er niet op dat hij er tijdens de spits honderden maakt) en op voorwaarde dat men in het bezit is van een geldig abonnement en zich binnen de 2 weken aanmeldt aan het loket, vormt dat 2 keer per jaar geen verder probleem. Hopelijk raken we er met die 2 keer per jaar ;-)

-----
Peter VQ
Steven

Bericht door Steven »

Die tbg doet er een tiental per trein en heeft zijn dagtaak gedaan. Jouw teller op het aantal keer dat je uw abo mag vergeten staat dan op -1. Wie doet het verlies, ja jij als reiziger en niet de tbg die je enkel wat langer zal bezig houden. Opzet? Geen enkele die iets nuttig zal bijbrengen. Maakt de directie of het personeel zich lastig om zo een actie? Totaal niet volgens mij.

als jij dan twee keer per jaar uw actie wil houden zal dat niemand storen, maar zie dat je hem daarna nooit echt vergeet want dan gaat het U geld kosten.
Peter VQ

Bericht door Peter VQ »

Steven schreef:Die tbg doet er een tiental per trein en heeft zijn dagtaak gedaan. Jouw teller op het aantal keer dat je uw abo mag vergeten staat dan op -1.
Na 1 waarschuwing hou ik het wel voor bekeken: da's een kleine moeite voor mij, geen risico, en als het initiatief massaal gevolgd wordt wil ik het effect wel eens zien.
odul

Bericht door odul »

Ja Peter VQ, ik vind uw voorstel ook niet haalbaar.
Jij zegt dus massaal de treinkaart vergeten, goed.
Een trein met een paar honderd treinkaarthouders waarvan er een 10 tal 'verbaliseert' worden.
Dit wil dus zeggen, dat je uw TK niet één, maar zeker een paar weken achter elkaar moet vergeten voor je aan de 'beurt' ben mss. Op zich geen probleem ze is toch betaalt.
En die TBG zal dat 'spelletje' al snel door hebben en niet meer verbaliseren.
Hij of zij zal enkel nog de gewone biljetten controleren. En dan denk je?
Jij mag in feite uw TK zo dikwijls vergeten als je wil, zolang ze geldig is en braafjes betaalt zal de NMBS er niet van wakker liggen.

Daarbij, die kosteloze regularisatie omdat je uw TK vergeet, is 'gunst' van de NMBS zelf.
Als daar massaal misbruik van gemaakt wordt, zal het rap gedaan zijn.
Asterix

Bericht door Asterix »

Trammist schreef:
bw494674 schreef: (mode dream on)

Trein C rijdt van Noorderkempen naar De Panne (voor vrachtwagens met bestemming UK via E40 & Chunnel)

(mode dream off)
Steven schreef:bart heeft me verstaan.
Okay kids, wake up now (to go sleeping again) :lol:

Al moet ik zeggen dat trein C wel leuk klinkt, maar waarom niet meteen laten doorrijden naar de Chunnel en het V.K. via L.73 ?

Het zou misschien in een uitgebreid, Europees systeem vervat kunnen worden met 'rollende autostrada' (al bestaat dat idee al langer). Het systeem zou vertrekken in Puttgarden, een ferry-haven in Duitsland. Onderweg kunnen er wagons worden bij- en afgerangeerd. Maar drie treintjes enkel en alleen om de Vlaamse autostrada ietwat te ontlasten... neen, dat is niet realistisch.
Ten eerste zijn de voorgestelde maatregelen hier een belemmering van het vrij verkeer van goederen doorheen de EU en kan je dus even goed de grensposten herinvoeren, ten tweede slagen de artiesten van de spoorwegen er amper in om na jaren wachten een stelletje naar Noorderkempen te laten rijden. Wat zouden ze dan zo massaal goederen gaan vervoeren? Misschien eerst eens zorgen dat het verkeer op de hoofdassen al eens min of meer op tijd begint te rijden...
Plaats reactie