Tijdens mijn autoritje van net geen twee uur van Brussel naar huis had ik ruim de tijd om na te denken over een protestactie van de reizigers. De meeste voorstellen die ik gehoord heb zijn gewoon niet haalbaar, gaande van staking van de reizigers over niet betalen tot gratis ontbijt aangeboden door de NMBS.
Een actie moet realiseerbaar zijn, moet door de NMBS - mij om het even of dat dan het personeel of de directie is, net als de stakers maak ik daar geen onderscheid tussen - opgemerkt worden en mag voor de treingebruiker geen risico's inhouden. Daarom zou ik voorstellen gebruik te maken van volgende passage uit de info die de NMBS ons aanbiedt op
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/train ... /index.php
Vergat je je Treinkaart, ben je vergeten je Treinkaart geldig te maken, of had je geen tijd om naar het loket te gaan vooraleer de trein te nemen ? Dat kan iedereen overkomen. De treinbegeleider zal tijdens zijn controle echter wel een vaststelling van een onregelmatigheid moeten opmaken. Maar geen paniek : we brengen hier begrip voor op, en zien twee onoplettendheden per jaar door de vingers (behalve voor Campus en Railflex), voor zover voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden.
Treinkaart vergeten
Je meldt je gewoon binnen de 14 kalenderdagen aan het stationsloket, samen met je Treinkaart en de vaststelling van een onregelmatigheid die de treinbegeleider opstelde. Ons personeel zal nagaan of je Treinkaart wel degelijk geldig was op de dag van de vergetelheid. Is dit het geval, dan dien je niets te betalen.
Aangezien de meeste pendelaars een abonnement hebben, zou ik dus
voorstellen dat we volgende week massaal melden dat we ons abonnement vergeten zijn. Blijkbaar moet de treinbegeleider dan een vaststelling opmaken (en ik reken er niet op dat hij er tijdens de spits honderden maakt) en op voorwaarde dat men in het bezit is van een geldig abonnement en zich binnen de 2 weken aanmeldt aan het loket, vormt dat 2 keer per jaar geen verder probleem. Hopelijk raken we er met die 2 keer per jaar
-----
Peter VQ