Waarom nog een ticket kopen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje

Re: Waarom nog een ticket kopen?

Bericht door groentje »

In die landen heb je wel (meestal) werkende automaten in bijna alle stations, dit in tegenstelling tot België, waar buiten de openingsuren van veel stations je niet aan een biljet of ander vervoersbewijs geraakt. Dit moet je wel meenemen in je vergelijking. De NMBS kiest ervoor om de tbg als verkoopskanaal te behouden. Dan moet je dit ook niet te onaantrekkelijk maken, toch?
overweg13

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:Ook al ben je als reiziger niet akkoord, je kan nergens je verhaal kwijt (want dienstverlening kent de NMBS klantendienst nog steeds niet) en ondertussen lopen de bedragen maar op.
Dat is dus pertinent onwaar. Ik heb een hele doos antwoorden verzameld in 30 jaar tijd en kan me niet herinneren dat er ooit eens niet geantwoord zou zijn. Misschien eens een minder agressieve toon proberen?
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: Heb je al eens bekeken welke bedragen er in het buitenland circuleren. De Zwitsers starten onmiddellijk met 80 CHF (ook oplopend bij herhalen van de fout)
Onlangs stond er in Zwitserland een vrouw terecht omdat ze voor de derde keer vergeten was een kaartje voor haar hond te kopen. Als je namelijk voor de derde keer op zwartrijden betrapt wordt volgt er automatisch een aangifte...
groentje

Bericht door groentje »

Dat je een antwoord krijgt op je klachten/meldingen/..., is natuurlijk ook maar normaal, hé, Vic. Zelfs de NMBS is niet zo wereldvreemd. Jeroen mag zich nogal sterk uitdrukken, ik verwacht van een klantendienst toch ook meer dan een standaardbriefje als ontvangstmelding op sommige vragen. Een beetje uitleg bij het waarom van een bepaalde regel zou ik ook kunnen appreciëren.
Natuurlijk, klantendiensten in de private sector zijn niet noodzakelijk beter, integendeel, maar dat mag geen excuus zijn.
overweg13

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Dat je een antwoord krijgt op je klachten/meldingen/..., is natuurlijk ook maar normaal, hé, Vic. Zelfs de NMBS is niet zo wereldvreemd. Jeroen mag zich nogal sterk uitdrukken, ik verwacht van een klantendienst toch ook meer dan een standaardbriefje als ontvangstmelding op sommige vragen. Een beetje uitleg bij het waarom van een bepaalde regel zou ik ook kunnen appreciëren.
Natuurlijk, klantendiensten in de private sector zijn niet noodzakelijk beter, integendeel, maar dat mag geen excuus zijn.
Akkoord.Wat ook kan helpen: stel een concrete vraag. Dan kan die beantwoord worden. Scheldproza (voor alle duidelijkheid: ik verdenk Jeroen daar niet van!), een eindeloos uitgemolken rampenverhaal... inspireren niet meteen tot een duidelijk antwoord.
Met vriendelijke groet

overweg13
Adler

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:
groentje schreef:Dat je een antwoord krijgt op je klachten/meldingen/..., is natuurlijk ook maar normaal, hé, Vic. Zelfs de NMBS is niet zo wereldvreemd. Jeroen mag zich nogal sterk uitdrukken, ik verwacht van een klantendienst toch ook meer dan een standaardbriefje als ontvangstmelding op sommige vragen. Een beetje uitleg bij het waarom van een bepaalde regel zou ik ook kunnen appreciëren.
Akkoord.Wat ook kan helpen: stel een concrete vraag. Dan kan die beantwoord worden. Scheldproza (voor alle duidelijkheid: ik verdenk Jeroen daar niet van!), een eindeloos uitgemolken rampenverhaal... inspireren niet meteen tot een duidelijk antwoord.
Ik heb persoonlijk ook heel slechte ervaringen met de klantendienst van de NMBS.
Ik heb ooit tientallen brieven geschreven met zeer concrete vragen waarop een zeer concreet antwoord mogelijk was.
Na 3 tot 6 weken kreeg ik elke keer een standaard antwoord terug dat het probleem overgemaakt was aan de bevoegde diensten waarna ik er nooit nog iets over hoorde.
Dat noem ik dus geen antwoord, zo een standaardbrief kan met 1 druk op een knop uit de printer rollen.
Enkel als ik de ombudsman inschakelde wist men plots heel precies waar het over ging met alle mogelijke details.

Op emails heb ik, behalve het automatisch gegenereerde antwoord, nog nooit antwoord gekregen.
Zelfs op een email met de vraag of ik een link mocht plaatsen naar de website van de NMBS (je bent volgens de NMBS juridisch verplicht om dat aan te vragen), heb ik nooit antwoord gekregen.
Asterix

Bericht door Asterix »

Ik kan Adler enkel maar bijtreden, Vic. Zelf heb ik ook al meerdere malen de klantendienst gecontacteerd via e-mail en dit met betrekking tot concrete klachten en vragen. Nooit maar dan ook nooit heb ik méér gezien dan een automatisch gegenereerd ontvangstbewijs.

Trouwens, Vic, er bestaat een verschil tussen 'agressief' en 'assertief'. Al kan ik mij voorstellen dat voor senioren die niet houden van de mondige jeugd alles nogal snel 'agressief' overkomt.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:Ik kan Adler enkel maar bijtreden, Vic. Zelf heb ik ook al meerdere malen de klantendienst gecontacteerd via e-mail en dit met betrekking tot concrete klachten en vragen. Nooit maar dan ook nooit heb ik méér gezien dan een automatisch gegenereerd ontvangstbewijs.

Trouwens, Vic, er bestaat een verschil tussen 'agressief' en 'assertief'. Al kan ik mij voorstellen dat voor senioren die niet houden van de mondige jeugd alles nogal snel 'agressief' overkomt.
Dat zou erg zijn: ik heb meer dan dertig jaar voor de klas gestaan. Ik heb wel vaak mondigheid en assertiviteit ontmaskerd als gebrek aan inzicht, kennis, ervaring...
Met vriendelijke groet

overweg13
treinbruno

Bericht door treinbruno »

Steven schreef:
Jeroen schreef:Ik heb het net moeilijk met dat getrapt systeem. Ook al ben je als reiziger niet akkoord, je kan nergens je verhaal kwijt (want dienstverlening kent de NMBS klantendienst nog steeds niet) en ondertussen lopen de bedragen maar op. Uiteindelijk zou je al zelf naar de rechter moeten stappen om de sneeuwbal te stoppen. Ik vind dat niet minder dan maffiatoestanden. Idem dito voor die pesterij van mensen het vijfvoudige (!) te laten betalen indien ze niet meteen cash kunnen neertellen. Dat is ronduit crimineel en niets minder dan machtsmisbruik, het spijt me zeer. Indien die 12.50€ niet worden betaald, moet men maar naar de vrederechter stappen en daar het geld gaan opeisen, zoals private parkeerbedrijven bij retributies ook moeten doen.
Heb je al eens bekeken welke bedragen er in het buitenland circuleren. De Zwitsers starten onmiddellijk met 80 CHF (ook oplopend bij herhalen van de fout) of te ongeveer 50 euro, in Nederland is het op slag 35 euro zonder commentaar, niet in orde = niet in orde. Eigenlijk zijn we in ons landje nog te soepel als je ziet hoe slecht je er van afkomt in de ons omringende landen. Dat zegt al veel waarom mensen het gewoon laten voor wat het is en dan kom je tot verhalen zoals hierboven. Zorg toch gewoon dat je in orde bent zeg ik dan altijd dan hoeven dergelijke discussies zelfs niet. Hier in België mag en kan je alles in vraag stellen en je ziet tot wat voor uitspraken het dan komt.
die 80 CHF is alleen bij autocontrole, en dat hebben we hier niet in belgie
op de gewone treinen met conducteur is het 30 CHF :) (+ritprijs)

dans les trains «autocontrôle» 1er cas CHF 80.–
2e cas CHF 120.–
cas suivants CHF 150.–
dans les trains grandes lignes en plus du prix du billet CHF 30.–
Afbeelding
K V B

Bericht door K V B »

treinbruno schreef: die 80 CHF is alleen bij autocontrole, en dat hebben we hier niet in belgie
op de gewone treinen met conducteur is het 30 CHF :) (+ritprijs)
Waarbij ook hier bij de derde keer aangifte gedaan wordt, en je dus voor de rechter komt. Overigens zijn ze in Zwitserland niet mals voor lui die de boel proberen te bedonderen. De SBB conducteur Andreas Hobi heeft al een hele tijd een blog (http://schweizweit.net/) waar hij over het reilen en zeilen binnen de SBB schrijft. Verhalen over drieste Zwartrijders, en wat er met hen gebeurt horen daarbij...

Je abonnement vergeten kost overigens 5 CHF. Overkomt me wel een paar keer per jaar. Gelukkig kan de conducteur, als je een identiteitsbewijs bij je hebt, gewoon in zijn computer controleren of je een abonnement hebt, en als dat klopt krijg je gewoon een dagkaart. Kost dus wel 5 CHF...
Steve

Bericht door Steve »

Jeroen schreef:Ik kan Adler enkel maar bijtreden, Vic. Zelf heb ik ook al meerdere malen de klantendienst gecontacteerd via e-mail en dit met betrekking tot concrete klachten en vragen. Nooit maar dan ook nooit heb ik méér gezien dan een automatisch gegenereerd ontvangstbewijs.
Ik kan dit - helaas - ook alleen maar bevestigen. Nooit enig antwoord ontvangen op de verschillende berichten die ik al gestuurd heb via de website. Nochtans heb ik steeds erg beschaafde zaken geschreven, zonder enige krachttaal en met concrete opmerkingen en vragen.

In de ombudsman ben ik ook een beetje teleurgesteld. Onlangs rechtstreeks iets aan de ombudsman gemeld over B-Security bij gebrek aan een mogelijkheid tot rechtstreeks contact, met een zeer concrete vraag: hoe is het mogelijk dat men op de centrale meldkamer naar eigen zeggen niets kan doen zonder treinnummer, waar een leek wellicht nog nooit van gehoord heeft?! Ik heb tot nu toe een stuk of vier automatisch gegenereerde brieven gehad, maar nog steeds geen concreet antwoord. En dan nog uitsluitend brieven, van mail lijkt men er nog nooit gehoord te hebben. Straks moet ik nog op zoek naar de ombudsman voor de ombudsman!

Bij de MIVB zouden we dat allemaal niet eens dúrven. Vrijwel iedereen heeft binnen enkele werkdagen (vaak zelfs al de volgende dag) een concreet en inhoudelijk antwoord. Per mail, fax, met de post, soms zelfs telefonisch. In het Nederlands, Frans, Engels, Duits of soms nog exotischer; maakt helemaal niets uit.
Plaats reactie