Steven schreef:Als je op de schermen de tekst "vertraging te bepalen" ziet kan je er al vanuit gaan dat er ergens een aanrijding of zo gebeurd is. Kortweg men is afhankelijk van derden om de trein terug aan het rijden te krijgen. Omdat men niet weet op hoeveel tijd dit zal lukken plaatst men dergelijke logische tekst.
Heel vaak ook wanneer er een defecte loc is en men die nog probeert aan de praat te krijgen (of ander probleem). Het is niet leuk, maar ze kunnen ook niet alles weten. Het ene probleem is nu eenmaal sneller opgelost dan het andere.
"vertraging te bepalen" is niet gelijk aan een defecte loc aangezien wij officieel max 15 min krijgen om alles ok te krijgen en indien ze boven ons hoofd beslissen dat we dat zelfs niet krijgen is het op slag gedaan. Je moet dat dus vooral aanzien dat de vertraging niet kan bepaald worden doordat er derden moeten tussenkomen.
Steven schreef:"vertraging te bepalen" is niet gelijk aan een defecte loc
Dat heb ik ook niet gezegd, maar in de meeste gevallen komt het erop neer dat er een defecte trein is (in praktijk). Natuurlijk kunnen er ook allerlei zaken aan de hand zijn: bv. persoonsongevallen, ongevallen aan met andere voertuigen, defecte deuren, ...
wat ik wilde zeggen is dat de opmerking "vertraging te bepalen" normaal enkel gebruikt zal worden als er een tussenkomst is van derden (in de meeste gevallen dus hulpdiensten, takelswagens, ....). Bij een defecte loc zal men dus effectief de vertraging plaatsen al dan niet progressief volgens de herstelling vlot (of niet vlot) zal verlopen. Dus indien er een loc defect is kan het normaal niet dat je de opmerking "vertraging te bepalen" op het scherm zal zien verschijnen. Dit omdat er regels zijn om locs snel terug in dienst te hebben ja of nee. Na een kwartier proberen moeten wij officieel toch stoppen tenzij we de laatste hand aan het leggen zijn aan een herstelling natuurlijk.
Ik heb het vrijdag nog gehad in Brussel-Centraal. De IR 3315 had een melding "vertraging nog te bepalen" omdat er blijkbaar een probleem was met de HLE21. Uiteindelijk was hij met 9 minuten vertraging vertrokken.
Paar weken geleden ook te Aarschot: Vertaging te bepalen voor eerste P-trein naar Brussel via de bocht.
Door de speaker werd daarnaast omgeroepen dat de trein defect stond te ... (weet niet juist meer waar)
Nadat het euvel hersteld was kwam de echte vertraging netjes op het scherm en werd afgeroepen dat de trein terug vertrokken was